Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lejonhierta skrev 2015-01-10 17:08:33 följande:
    Vi har strandat i namnfrågan... Jag vill ha Heldi med som ett av förnamnen, behöver inte vara tilltalsnamn då även dottern heter det. Det tycker sambon är helt ok. Han gillar Ayla och Zelda och det gör inte jag :/
    Jag å min sida är ganska förtjust i Sissel men det är inte sambon. Syskonen heter Jonathan, Linus, Gabriel och Smilla, så vill ju gärna ha ett namn som inte skiljer ut sig allt för mycket (vilket Sissel kanske iofs gör). Så vi står still.

Jag vill även byta mitt efternamn då jag fortfarande bär min ex.makes efternamn. Ville då ta min mammas namn som var min mormors flicknamn men fick nej av skatteverket. Hade jag fått om jag var gift men nu som skild och sambo så blev det nej. Konstiga regler. Hon på skatteverket tyckte jag och sambon skulle gifta oss istället... Att ta mitt flicknamn är inte aktuellt då jag sedan skoltiden förknippar det med en massa tråkigheter.
    Kan ju berätta att gravidhormonerna stod utanpå huden då jag fick beskedet av skatteverket och jag storlipade i ren frustration. För mina syskon har fått ta mammas/mormors namn pga att de är ogifta och inte skilda. Verkligen konstiga regler. Känns så orättvist.
    Det var då det märkligaste jag har hört talas om. Vad i hela friden har ditt civilstånd att göra med efternamnsbyte??

Jag har bytt efternamn en gång för typ 12 år sen och då minns jag inte ens att man fick fylla i sånt, det var släktskapet med de som bar namnet som var det som spelade roll.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-01-10 16:50:42 följande:

Hur går det med era namnfunderingar? Har ju varit uppe i diskussion tråden tidigare men det blir ju bara mer och mer aktuellt :D

Flicknamn har vi bestämt för evigheter sen; Saga eller Emilia, men enligt rul är det en liten pojk vi väntar. Nu äntligen har vi även kommit på två pojknamn vi båda gillar; Mattias och Vilgot. Lutar mer åt Vilgot för tillfället. Hoppas bara att nåt av namnen passar honom :)

Vi diskuterar namn ofta här hemma, men vi är inte överens om så många dessvärre.

Som det ser ut nu lutar det åt Tage eller Irma beroende på vad som kikar ut.

Min dotter sedan tidigare heter Sally så jag gillar de lite äldre namnen. Mannens barn sedan tidigare har inte namn från den äldre generationen så hur vi än gör kommer det bli en jäkla namnsoppa ;)
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-01-10 20:03:48 följande:

Vi gillar Malva, Silje, Lovis och Eira som tjejnamn. Loke, Folke, Herrman som killnamn...

Folke och Herman finns med på min lista med :) Vet dock inte vad manken tyckte om dom namnen...
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-10 20:38:20 följande:

Vi har inte heller bestämt namn. Jag tycker om Josefin och Elsa, men sambon är tveksam och tror istället att det ultimata namnet kommer trilla ner från himlen så fort barnet föds. Det tror inte jag, så jag vill ha en shortlist på 3-5 namn att välja mellan när hon föds.

Jag har haft typ tio förslag till, men de blev tokratade.

Min man har också liknande tro på detta med namn. Jag däremot vill precis som du ha en lista att jobba utifrån. Nu har jag ca 10-12 namn på respektive lista och mannen är väl ok med nåt enstaka av dom namnen.

Men som jag skrev innan så är Irma och Tage namn som vi båda är överens om än så länge
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-11 07:33:21 följande:

Igår hade jag 10 veckor kvar det kändes som en milstolpe. Så nu 69 dagar kvar till bf = 9 dagar kvar till att få gå hem med graviditetspenning. Förvärkarna blir oftare och starkare. Kisspauserna är hela tiden och bebisen bökar runt så jag kommer på mig själv att stöna och hoppa till när den får in en rejäl spark i kissblåsan, det har varit väldigt nära att jag kissat på mig flera gånger.

Igår kom en kompis som vi träffade för mindre än två veckor sedan och hans första reaktion var " men nu har du blivit tjockare sen sist".

Har också 69 dagar, 10 veckor, kvar idag. Men om allt går som det ska jobbar jag sista dagen den 12/3, alltså två månader till!! När jag gjorde den planeringen var jag typ i v.22 så då kändes det bra. Nu efter att ha varit sjukskriven i 4 veckor och precis gått tillbaka till jobbet igen känns det hopplöst att jag ska orka 2 månader till :(
  • snö 81

Igår kände jag mig galet gravid. Jag hade jättemycket sammandragningar och bebisen tryckte neråt mot blåsan hela dagen. Kände mig för första gången tung, konstant kissnödig och att det är jobbigt att vara gravid.

Hoppas det bara var en tillfällig svacka :)

• snö 81
    Nixe skrev 2015-01-11 10:15:50 följande:
    Skönt att iaf ha en lista :) här har vi bara två namn, ett tjejnamn och ett killnamn. Inte så att vi inte kan komma överens utan mer att ingen av oss kan hitta ngt vi gillar som inte redan är taget (min släkt har typiskt nog god smak, haha). Roligt dock att pojknamnet jag tänk mig var samma som det mannen tänkt sig redan innan vi pratat om det. Det var ett sånt kul sammanträffande att det bara måste va en liten pojk tänker jag :)
    Jo, det är skönt med en lista. Jag raderar och skriver in nytt varje vecka så den är minst sagt levande. Ena dagen kan jag vara jättepepp på ex. Disa för att nästa dag undra hur jag tänkte ;) Sen är ju problemet när man inte är helt överens om namnen på listan.

Två av makens favoriter (förutom Irma) bland flicknamn är Tyra och Annie, själv är jag inte så inne på nåt av dom. Jag har istället Majlis, Hedda eller Tekla som han inte alls är med på. Det kommer inte att bli lätt...
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-11 10:39:57 följande:
    Visst är det lustigt hur originell man tror man är? Vi har bestämt Walter sen innan han blev till, några andra namn har aldrig varit på tal egentligen. Vi trodde det var tämligen ovanligt, men icke alltså. Det låg på plats 40 på namntoppen 2013, hoppas det inte blir topp tio nu. Men vi verkar ju vara många som fallit för det...
    Vi har också Valter med som alternativ :)
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-01-11 11:41:56 följande:
    Vi har också Valter med som alternativ :)
    Sen så gillar jag Harry också, men Sally och Harry blir lite för bra - När Harry mötte Sally. Så det namnet går bort ;)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-11 18:18:36 följande:
    Jag ÄLSKAR namnet Nike, tycker det är hur fint som helst, men sambon fattar inte alls, och säger bara "Najk".
    Jag gillar också Nike, men för oss är det reda "upptaget" :(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?