Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LoC skrev 2015-01-27 15:40:25 följande:

Jag är också sjukskriven 100% och de två sista v före BF får jag ta ut föräldraledighet av just skälet att FK inte godkänner sjukskrivning. Tydligen  (enl min läkare) är lagstiftningen tänkt så att man ska använda föräldraledighetsdagar just de sista veckorna, eftersom det är så vanligt att folk har diverse graviditetskrämpor då och dessa räknas inte som sjukdom. Synd att den avsikten i så fall inte framgår tydligare.

Jag har graviditetspenning och den gäller 60-10 före bf, de sista 10 dagarna är det föräldrapenning som gäller. Så jag förstår lite resonemanget att man inte får bli sjukskriven då, dels är det många som redan fått bebis innan bf och sen hur många kan egentligen jobba fram till förlossningen?!
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-01-27 17:59:32 följande:

Ja, de sista 10 dagarna kan jag ev köpa att man får ta föräldrapenning, men 5 veckor som det skulle bli i mitt fall.

Eftersom jag är sjuk och det uppenbarligen inte går att jobba utan att blodtrycket sticker iväg tycker inte jag att man ska behöva använda föräldradagar...

Nä det är helt galet. Du borde bli sjukskriven eftersom det är en risk med blodtrycket, och framförallt risken med havandeskapsförgiftning som följer med blodtrycket.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-01-27 17:19:47 följande:

Har haft bottendagar nu ett tag känns det som vilket säkert beror på att jag sovit dåligt och varit på väg att bli sjuk vilket kulminerade i en förkylning som satt sig på rösten (inte roligt att ha två timmar övning där jag fått förklara en massa för studenterna med en väldigt ofungerande röst bara för att den kursansvarige inte kunde hoppa in och inte verkade vilja hitta en ersättare heller). Kändes jobbigt att bara ta sig från jobbet till bilen och att komma hem till ett tomt hem för att mannen är borta med jobbet till sent ikväll känns sådär.

Så kommer jag hem och på trappan väntar en jättebukett med tulpaner och choklad. Mannen hade beställt hem blommor till mig där det stod "krya på dig. Ta det lugnt. Du är bäst. Jag älskar dig" Jag blev så glad att tårarna bara rann. Precis vad jag behövde.

Vilken bra make du har. Det skulle min aldrig komma på.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-01-27 18:24:06 följande:

Urk Vad jag är less på illamående, sura uppstötningar och magknip (magkatarr)! Inte en enda dag är det bra nu!

Hade Tack och lov telefontid med min läkare på mag- och tarm idag (har regelbunden telefonkontakt pga min tarmsjukdom) så nu blir det att börja med Esomeprazol igen för att det inte ännu en gång ska fräta upp något magsår:(. Vanliga omeprazol kräks jag bara av tyvärr:(

Och så en remiss till dietisten igen för att få andra näringsdrycker. Behöver några som är snällare mot min mage men ändå mer kaloririka än dom jag redan har.

Är det okey att börja känna sig trött på det här nu?

Jag har också illamående, sura uppstötningar och magkatarr, det suger verkligen!! Jag är trött och less på det här, samtidigt som jag har ett grymt tryck neråt och är rädd att förlossningen ska dra igång redan. Väldigt dubbla känslor.
  • LillLouise84
    Misty W skrev 2015-01-27 22:19:18 följande:

När tänkte ni packa BB-väskan?

Jag tänker att det är väl skönt att ha gjort det 3-4 veckor innan, då jag känner flera som inte gjort det och så blir det panik när värkarna kommer igång. Jag kommer nog packa skötväskan med bebisens grejer bara jag får tid någon dag redan nu.
  • LillLouise84

Jag har inte så mycket att förbereda förutom bbväskan och plocka fram bilstolen och småsaker som bröstpump och amningsbh. Skötbordet använder dottern fortfarande och vaggan står i hallen som prydnad och behöver bara bytas sängkläder i. Alla kläder är tvättade.

• LillLouise84

Efter tre nätter med väldigt lite sömn och en väldigt febrig dotter så var vi idag till läkaren med henne. Hon har väl influensan eller liknande. Men det var jag som fick mest tillsägelse av läkaren. Han undrade hur långt jag hade kvar och hur mycket jag kunde vila med en liten sjukling. När jag sa att maken ska vara ledig fredag, lördag och söndag så skulle jag backa och låta han ta allt med dottern i de tre dagarna så jag verkligen vilade.

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-01-29 09:01:38 följande:

Fy vad jag känner mig arg och egoistisk idag:( förstår mig inte på folk som inte kan sätta sig in i andras situation! Folk i min omgivning V-E-T hur risigt jag mår och att jag knappt får i mig mat, dom V-E-T att jag sover som en kratta.. ändå är det sååå konstigt att jag behöver få vila på förmiddagarna när barnen är på skola/dagis och det är sååå konstigt att jag inte orkar med besök förrän på eftermiddagen. Och det är ju dessutom väldigt oartigt att inte ha frysen fylld med massa bakverk att bjuda på när de hälsar på!:(

Samma personer vet om att jag lagt ner mycket pengar på att få helt nya bebisgrejer den här gången. Jag kunde lagt ner mindre pengar och köpt begagnat men ville gärna ha nytt. Då har dom mage att fråga om dom inte kan få låna ditten och datten till sina barn. Jamen hemskt gärna! Jag packar gärna upp våra nya, inplastade grejer och skruvar ihop dem så erat barn kan sitta och skita ner dem innan jag själv ens hunnit använda dem. HEMSKT gärna!

Ja jag är en egoist och en surpuppa idag!

Åh vad irriterande med sånna människor! Fast jag har kompisar med barn skulle jag aldrig ta för givet att de hade sånna grejer att låna ut (även om jag vet vad de har).
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-01-31 11:00:23 följande:

Jag som inte vill att graviditeten ska vara över egentligen börjar också känna så. Sambon däremot känner sig stressad och gruvar så det är väl bäst att det dröjer ett tag till;)

Visst hade vi samma BF, 21/3?

Jag har också samma bf. Och längtar tills den kommer ut. Efter ännu en natt med lite sömn så vill jag mest ha ut bebisen snart.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2015-01-31 10:04:35 följande:

Jag pladdrar på här, nu har jag en fråga om bristningar.

Dyker de upp plötsligt, så man vaknar lilarandig, eller smyger det sig på?

Det är lite olika tror jag. Förra barnet kände jag hur det spännde och att huden gjorde ont så kom några bristningar. Sen sista månaden så bara blev jag lila randig över en natt tror jag, jag blev helt chockad när jag såg mig själv i spegeln en dag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?