snö 81 skrev 2014-11-30 11:23:59 följande:
Jo, absolut kommer bebisen att bo med oss i början. Men det är kul att ha ett barnrum att börja planera och fixa lite smått med.
Saknade det förra gången också. Då hade vi köpt hus och skulle flytta 1,5 månad efter födseln så jag kunde inte fixa barnrum då heller.
Men vårt stora problem nu är hur vi ska fixa i vårt sovrum så att vi får plats med en spjälsäng. Vi har ganska litet sovrum eftersom vi byggt en walk-in closet och därmed inte möblerat på "rätt sätt" utifrån rummets storlek och modell. Utan spjälsäng är det perfekt, men nu kommer det bli trångt :-/
Ja om inte annat är det ju bekvämt att ha ett rum för alla saker! Och självklart kul med ett fint barnrum från start om man nu har möjlighet.
LillLouise84 skrev 2014-11-30 11:30:22 följande:
Eget rum eller inte beror på så många saker. Jag tänkte innan jag fick barn att 1-2 år kan bebisen bo inne hos oss. Men när ingen i familjen sovit på 4 månader fick vi rekommendationen av BVC att prova eget rum till dottern och då blev det i alla fall mer sömn. Antagligen så fixade dottern inte att pappan snarkade, medans jag är så van att jag inte hör det längre.
Jag har inte ens tänkt på att barnet kan föredra eget rum, men så kan det förstås vara. Om man som förälder lyckas slappna av så pass att man kan släppa bebisen ur sikte (jag kommer antagligen noja som fan) :P
JhjärtaK skrev 2014-11-30 11:47:21 följande:
Det är nog vanligt men kan rekommendera att ha en riktig säng i något annat rum där den föräldern som inte "tar natten" kan lägga sig och sova. Guld värt om man är lättstörd såsom jag är ex.
Vi flyttade dottern till eget rum vid 9-10 månaders ålder men skulle gjort det mycket tidigare egentligen såhär i efterhand. Med dessa små får vi se när de får eget rum. Då måste vi först göra två rum utav vårt nuvarande sovrum men det blir väl om ett år ungefär skulle jag tro.
Bra idé! Då funkar det ju som gästrum också!