Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2014-12-06 11:29:09 följande:

Hej alla mammor!

Vilka fina magar ni har. Själv ser jag ut som en badboll ;) vet inte varför jag går upp så mkt under mina graviditeter, men nu ligger jag på +13kg sen inskrivningen på 87kg i v.26

Hade dessutom gått upp lite innan plus & inskrivning.

Med dottern (2006) vägde jag 86kg vid förlossning och med sonen (2009) så vägde jag 97kg, fast han vägde 5085g då.

Jag hoppas precis som er andra att jag slipper 3 siffriga, men börjar oroa mig nu när min semester (18/12) & graviditetspenning (15/1) närmar sig.

Hur länge till jobbar ni?

Trevlig helg!

Jag är sjukskriven tom 19e december och har semester from 20e december och fram till 13e januari. Sen tror jag att jag har mindre än 10 arbetspass kvar tills jag går på havandeskapspenning (om den blir beviljad). Har du fått beslut om havandeskapspenningen? Hur lång tid tog det isf?

Hittills har jag gått upp 5-6kg, vilket är mer än jag gått upp med tidigare barn i samma vecka (viktuppgången har slutat på 9-10kg då). Mycket märkligt att jag lyckats gå upp såhär mycket med tanke på att jag levt på lite lite yoghurt varje dag i flera veckor nu! Positivt absolut men mycket märkligt:P
  • septemberbarn08

Bjuder på ett gnällinlägg såhär på måndagen, ber om ursäkt på förhand!

Är bara extremt deppig idag för att kroppen inte fungerar och ger mig en chans att njuta av graviditeten. Hade några bra dagar förra veckan och hoppades att det skulle ha vänt nu men det var tydligen för mycket begärt:(

Inatt har jag sovit två timmar och resten av natten har jag varit vaken med magont och illamående. Varit till BM på koll under förmiddagen och det är förstås en tröst att lillbebisen verkar må bra men det är ändå tungt. Hade jag vetat att jag fått må bra när bebisen är ute hade det kanske varit lättare att härda ut men jag vet ju att det här kommer förfölja mig mest troligt hela livet:( oroar mig för att det ska påverka amningen också och jag vill ju verkligen få det att funka den här gången.

Nä blä för idag!

• septemberbarn08
    Pojkmamma01 skrev 2014-12-11 19:07:44 följande:

Hur många av er har sökt gravidpenning och kommer att gå hem tidigare?

Om ni kommer att gå hem, hur långt innan Bf?

Har BF 21a mars och har fått havandeskapspenning beviljad från 21a januari.
  • septemberbarn08
    Astilbe skrev 2014-12-13 18:32:01 följande:

Måste fråga någon. Har i kväll plötsligt fått sammandragningar supertätt. Nog var tredje-fjärde minut den senaste timmen. De gör inte ont. Är det normalt att de kommer så tätt när livmodern tränar? De känns kusligt regelbundna men detta är min första graviditet så jag har ingen susning om vad som är normalt och vad som bör kollas upp. Någon som vet?

Jag har haft med tre minuters mellanrum och under flera timmar alla mina tre graviditeter och har bara fått höra att det är lugnt så länge de inte gör ont. På en del sidor har jag läst att man inte ska ha fler än 3/halvtimme men som sagt, jag har aldrig ens fått vara in på någon koll trots att jag haft TIO sammandragningar per halvtimme. Ring in till förlossningen om du är osäker, det skadar ju aldrig:)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2014-12-13 21:15:05 följande:

Vi fick juni 2013. Fk ringde till och med till min make och frågade varför han inte anmält på en gång och jag fick skicka in flera olika papper med varför vi var så sena att anmäla. Men vårt bb hade ingen koll alls när det kom till papper.

Menar du inte bara anmälan för föräldrapenningen nu? Den anmälan måste ju göras senast samma dag man vill börja ta ut ersättning? Att man själv ska anmäla att barnet är fött låter ju märkligt. De har ju fått moderskapsintyg och sedan skickas det ju in av förlossningen till skatteverket som i sin tur meddelar FK.

När vår dotter föddes och sambon skulle ta ut sina 10 dagar hade vi totalt glömt bort att göra anmälan (vem fasen tänker på sånt under en förlossning eller när bebisen precis kommit ut?). Vi behövde bara förklara det i ansökan varför vi var sena och det vart inga problem alls..
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2014-12-17 08:20:07 följande:

Har blivit sjukskriven till 31/12 pga blodtrycket plus att jag även nu fått protein i urinen. Var och hämtade sjukintygen och förundras över vad läkaren skrivit - FK kommer aldrig gå med på detta intyg gissar jag :-/

Läkaren tyckte att jag behövde fortsätta vila och se att blodtrycket håller sig nere nu plus att jag ska till specmödra för vidare utredning om ev. havavdeskapsförgiftning. Allt detta står, men under orsak till nedsatt aktivitet står det att jag har huvudvärk och är trött och detta ger nedsatt uppmärksamhet och koncentrationsförmåga??!! Det är ju ändå inte det som är mitt problem...

Jag var också väldigt orolig över mitt intyg, det stog knappt något och det lilla som stog kunde man nästan tolka som att jag "bara" var trött. Jag såg till att fylla i ansökan ordentligt och få med hur jag verkligen mår och jag fick det godkänt.. efter makalösa 10 (!) dagar! Hade räknat med att inte få nåt beslut innan jul:) så ta det bara lugnt och fyll i ansökan ordentligt så ska det nog inte vara några problem. Skulle bli väldigt förvånad om du inte fick det godkänt!
  • septemberbarn08

Våran första vägde 2720g när han kom ut så vi hade strl 44 på honom ett tag. Lillasyster vägde 3090 så det var bara en del i strl 44 hon kunde ha och resten i 50. Storlek 62 redan efter några dagar låter ju jättestort?

Jag har hittills inte köpt ett enda plagg till bebisen i magen, har varit så koncentrerad på allt annat som ska köpas, haha. Ska dock kolla igenom barnens kartonger med bebiskläder i källaren nån dag och se vad som finns där och så skulle vi väl få lite av min syster vars minsta är 2år.

Jag är ju lite fjantig av mig och vill inte ha rosa på pojkar och helst inte blått på tjejer och eftersom vi inte vet vad som växer i magen så vill jag ha mycket neutralt nu.. Men det jag hittat hittills har varit tråkigt i vitt eller brunt:(

• septemberbarn08

Magen alldeles nyss, v27+6. Jag tycks bli mindre varje graviditet istället för tvärtom.. tredje barnet nu och jag kan inte begripa hur det får plats en drygt 30cm lång bebis där inne:)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2014-12-28 08:40:34 följande:

Skönt att höra att det kan gå åt det hållet. Jag är jättestor och det är mitt första barn, att bli ännu större under en efterföljande graviditet känns orimligt!

Känner du dig lättare och mindre otymplig den här gången, eller är det bara utseendemässigt det skiljer?

Tror det är bara utseendemässigt. Känner av fogarna betydligt mer den här gången och är lite smått otymplig.. fast då är jag å andra sidan överdrivet vig och smidig som ogravid så det är väl inte så märkligt:P
    snö 81 skrev 2014-12-28 08:58:22 följande:

Jättefin mage, men visst kan man ju undra hur det får plats. Men det är förmodligen inga som helst problem :) Alla bär ju så olika och har olika mycket magmuskler som håller emot.

Ett par bekanta till oss fick barn här om dagen och hon var nog lika stor som jag är nu (i v.29) men det fick ändå plats en 3-kilos därinne :)

Ja det har ju ingen större betydelse hur liten eller stor magen är, barnen verkar ju kunna få plats oavsett. Var som störst med första barnet och han vägde 2720g när han kom ut. Var mindre med andra barnet och hon vägde 3090g. Följer jag mönstret borde den här knodden väga betydligt mer:P

Stör mig dock på att folk alltid ska kommentera storleken på min mage, hur liten den är, att dom inte begriper vart jag gömt undan bebisen osv :( har alltid fått kommentarer om min låga vikt i övrigt så det irriterar mig
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2014-12-28 19:39:13 följande:

Jag har också fått höra att har en jättestor mage. Fått frågan om jag inte väntar tvillingar. Nån annan har inte trott på mig när jag berättat att barnet är beräknad i början av mars just för de tyckt jag är så stor.

Men i nästa veva står en annan person och inte alls tycker jag är så stor, så det är verkligen olika vad folk tycker. 

Vid första mätningen låg jag på högt på kurvan så det är ju kanske inte så konstigt att folk kommenterat att den är stor. Vid mätning nr 2 var tillväxten inte så stor så då hamnade jag bara en liten bit på mitten strecket. Ska bli intressant hur det ser ut på tisdag då det är dags för tredje mätningen.

Jag ska till BM imorgon och mäta igen. Låg på 23cm sist i vecka 25+1, imorgon är jag i v28+1 så det blir spännande att se hur mycket den vuxit. Känns som att livmodern är sjukt högt upp redan nu så jag gissar på att måttet spurtat iväg under jul haha.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?