• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2014-11-19 18:33:32 följande:

Hur planerar ni alla att gå hem och hur länge har ni tänkt att vara hemma? 

Jag som har största delen kontorsjobb (de andra delarna som innebär mycket spring i trappor kommer snart plockas bort  från mina arbetsuppgifter) och har BF 2/3 räknar än så länge med att jobba så länge som möjligt. Målet är att gå hem i mitten av februari. Sedan är planen att jag ska börja jobba 1/10 igen och då ska maken vara pappaledig. Ev blir min mammaledighet lite förlängt, lite beroende på hur de första månaderna går och hur vi alla tre känner.  

Gällande att gå hem tycker jag att  det är så många åsikter från alla håll. Jag har hört att jag borde gå hem både 1 och  2 månader innan men tanke på mina arbetsuppgifter inte är så betungande och jag har mått väldigt bra hittills så ser jag inte riktigt meningen med att ta så lång tid att vila på. Som jag känner nu kan jag jobba tills vattnet går ( märks det att det är första barnet och jag inte har nån koll på hur det är att vara höggravid?  ) men jag förstår (försöker förstå iaf) att nån/några veckor innan kan ju vara skönt att passa på att vila. Men jag tycker det låter så tråkig att bara gå hemma  Men jag antar att jag har helt andra åsikter när jag är höggravid. 

Jag vill gå hem så tidigt som möjligt.

Jag jobbar i butik och har svårare att orka med jobbet redan nu, delvis pga foglossning. Jag står, går och lyfter hela dagarna. En omplacering är svår då ingen av kassörskorna kan göra mitt jobb, och det är inte försvarbart med dubbelbemanning. Dessutom har jag inget intresse av kassajobb, och ekonomiskt tjänar jag på att få ersättning från FK (slipper pendlingskostnader och dagmatte).

Hade jag kunnat göra mitt eget jobb utan smärta hade jag däremot gärna jobbat till 2 v före BF.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-11-22 10:23:31 följande:

när tror ni första bebisen i denna tråd kommer? Jag tippar på sent januari- tidigt februari! Blir spännande!

Oj, så tidigt?? Ja, jag har iofs två kompisar som fått barn i 25+?, och det är ju nu, helt galet!

Vi ska också fira lite på 100-dagen, någon god mat kanske :)
  • Kpax

Igår köpte jag nya batterier till badrumsvågen. +12kg ungefär. Där ser man!

Förutom viktuppgång lider jag (fortfarande) av nästäppa, halsbränna, kramp i fötterna, noll sexlust, foglossning, och mardrömmar. Det är egentligen inget att gnälla över, jag är oändligt tacksam över att slippa märkliga smärtor i livmodern (har haft molvärk i samband med sammandragning en gång) och blödningar. Känner bebisen varje dag också, även om hon är väldigt lugn.

Jag märker nu att min tolerans inte är den bästa. Jag blir lätt irriterad på andra människor, som kollegor, kunder och folk på internet.

Efterlyser fortfarande det vackra håret och strålande hyn!

Var hos barnmorskan i onsdags, och allt var bra. Magen var normalstor och hjärtat lät som det skulle! Vi är anmälda till föräldrautbildning i januari, mycket spännande.

• Kpax

Fina magar! Jag vet inte hur viktuppgången ser ut längre fram i graviditeten, fått för mig att det är runt v 30-35 som det brukar eskalera, kan det stämma? Vad slutar jag på då, +35kg?

Nåja, jag orkar inte noja över det så mycket.

Mysigt att inreda barnrum! Vi har ett rum där ytskikten är klara, så allt vi behöver göra är egentligen kasta ut en ful soffgrupp och TVmöbel, och köpa möbler till barnet. Jag skulle behöva lite inspiration, har ni tips på någon blogg eller egna bilder kanske? :)

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2014-11-25 20:47:58 följande:

Hur ser det ut på era jobb, har ni fått vikarier klart?

På mitt jobb har vi personalbrist och vikarie finns ingen mer att ta in. Så just nu har vi provjobbare som jag får dras med om dagarna jag kör lastbil och har nu fått en grabb med nytt körkort som inte kört en meter sen uppkörningen förrän han kom till oss. Men ett jävligt stort ego har han och vägrar ta till sig tips och råd för han kan ju redan.... Mina gravidhormoner kommer snart att explodera!

Åh gud, det hade jag inte klarat. Jag hade en praktikant från gymnasiet en dag, men jag ville vrida nacken av henne så jag fick chefen att flytta hennetill en kollega lite snyggt. Blev bäst för alla. Jag känner verkligen att jag avskyr folk nu, är väl någon hormonfas, har inget tålamod alls.

Mitt jobb kommer att delas mellan två personer varav en är min chef. Den andra får lära sig under tiden, kommer gå så bra så :)
  • Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-11-27 10:02:27 följande:

Nu hänger jag inte med, vad har din mammas usaresa med din förlossning att göra? Men det kanske bara är jag som inte uppskattar hela släkten rännandes första veckan.. Har t o m haft besöksförbud utom för pappan + syskon på BB vilket jag tyckt varit jätteskönt..

Inser när jag skriver att jag kanske är lite udda på den punkten? :)

Jag hade nog inte reflekterat så värst över om min mamma bokat resa nära min bf, vi är inte så tighta, och bebisen finns förhoppningsvis kvar när hon kommer hem. Jag vet inte alls när vi känner oss redo för besök heller, speciellt eftersom det är första barnet, jag tänker att man kanske vill komma in i det lite ifred? Äh, det visar sig :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2014-11-27 19:09:59 följande:

En del har ju rätt svårt att greppa och se skillnad.

Min dotters farmor kom till BB, trots att det var totalt besöksförbud, för att hon hade en present. Jag skickade iväg pappan, utan bebis, att möta henne utanför dörrarna och påminna om att besöksförbud rådde. Tror hon blev lite stött, men jag blev rent förbannad över att hon totalt struntade i besöksförbudet. Dom har ju inte sånt för skoj skull ju.

Jag hade blivit förbannad om någon trotsade besöksförbudet och riskerade att smitta mitt barn när hon skulle hälsa på sitt barnbarn. Fattar verkligen att du blev arg, bra!
  • Kpax
    sommarstad skrev 2014-11-29 16:09:26 följande:

Nån pysslar till bebisen?

Jag har virkat en del filtar samt en snuttefilt.

Denna är gjord innan jag blev gravid. Jag ville testa ny teknik och maken förbjöd mig att ge bort den utan ville ha den till vårt framtida barn

Min mamma ska lära mig virka, jag tänkte också göra en filt (en!). Och så ska jag sy ett babynest, men jag har inte börjat än.
  • Kpax

Igår fick vi en hel flyttkartong full med bebiskläder, så nu vete fasen om vi behöver köpa något. Inga bodys i alla fall, haha! Bebisen har ingen byrå än, så jag har inte sorterat upp plaggen än, men enligt kompisen (som har två döttrar med knappt 1,5 år i mellan, därav alla kläder) är det från nyfödd och upp till ett år. Mest bebisbodys dock.

Idag fick vi skötbord, badbalja, babygym, bärsele och en sån där gåstol med hjul av en annan kompis. Så jäkla snällt! Vi har nog världens billigaste bebis än så länge. Jag hade inte förväntat mig att få något förutom enstaka plagg som mor- och farföräldrarna säkert vill köpa.

Jag börjar bli lite sugen på att göra i ordning bebisens rum, men det är ju så jävla drygt att lägga ut den gamla soffgruppen och TV -möbeln på Blocket, det är det jag drar mig för. Avskyr att sälja grejer.

• Kpax
    niobit skrev 2014-11-29 22:03:10 följande:

Jag har pysslat en del :) stickat en mössa, tossor och håller på med en till mössa. Virkat en babyfilt i ekologisk alpacka. Jag är lite virk och stickgalen ;)

Men gud vad fin! Jag vill också göra sicksackmönster, ska visa mamma din bild :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?