Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-02-20 11:17:59 följande:
    Jag jobbar på sjukhus o när syrran fick barn februari -14 ville hon att jag skulle komma förbi innan jobbet, o det var ok enl barnmorskan så länge jag hade jobbkläder på mig (var annars besöksförbud). Så kikade in typ 3 minuter o bara sa grattis till henne, kikade på ungen o sen gick vidare till min avd.
    Ja men på det viset är det okej. Jag tror jag just nu efter alla kommentarer om att folk i närheten inte håller sig inom gränserna (som fb och besök trots man inte vill) gör att jag läser in mer negativt än vad som nödvändigtvis är sant. Jag får hoppas att i fallet som Nixe berättat om så var det något liknande som ditt och alla var nöjda och glada Mycket trevligare att tänka så än att otroligt många människor inte inser var gränsen går när det gäller sin egna vilja och andras
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-20 12:54:52 följande:
    Jag har haft molvärk rätt ofta de senaste veckorna och för mig har det relaterat i att bebisen gått från väldigt rörlig till ruckbar, men något mer lär det inte bli (dottern var aldrig fixerad). Nu känner jag dessutom dagligen av att det trycker och gör ont i ljumskarna plus en härligt skärande känsla i fiffin. Det känns ungefär som att någon drar med en kniv fram och tillbaka där nere.

Denna känsla är helt ny för mig, kände aldrig av nåt sånt med dottern. Men då hade jag sjuk foglossning fram så eftersom blygdbenet kändes som att det skulle gå sönder så kanske jag inte kände det andra :)
    Jag skulle inte beskriva mitt som skärande utan mer rena hugg upp genom underlivet. Fruktansvärt. Fick stanna i trappan och vänta på att det skulle sluta. Fast nu när jag gick  på lunch fick jag också någon konstig hugg-känsla som inte var lika stark men fortfarande obehaglig. Kanske stämmer mer med skärande känsla. Skönt att man kan hitta fler som känner samma saker så man inte är ensam om obehaget (för då hade jag nog varit mer rädd för att det skulle vara något konstigt)
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-20 13:42:02 följande:

Pratade med min BM imorse om gårdagens besök. Hon tyckte väl att de betett sig lite dåligt..

Vi kan ju inte göra mer än hoppas på det bästa nu, dvs att förlossningen startar på ett så tydligt sätt att jag fattar vad som är på gång.

Hon tyckte dock att vi hädanefter vid varje träff ska göra en undersökning och se om det hänt något med tappen jämfört med gårdagens undersökning. Och det känns bra för mig, då kan jag ha ett LITET hum om det kanske är något på gång.. Även om det för mig som omföderska kan gå väldigt fort från opåverkat till att förlossning är i full gång;)

Vad skönt att du får stöd av din bm! Då har ni iaf en plan som känns rimligare än den läkarna tog fram.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-02-20 14:42:57 följande:
    Mm, lite som när vi hade ett barn inne en kort sväng för ljusbehandling bara. Föräldrarna var förbannade över vårt besöksförbud för nu hade minsann hela tjocka släkten åkt en hel halvtimme (eh..?) för att hälsa på bebisen och de hade ju inte fått visa upp barnet på tre hela långa dagar nu! Förklarade att deras barn må vara friskt men att vi har dödssjuka barn på avdelningen som faktiskt kan dö om de kommer i kontakt med virus eller bakterier. Och att de därför endast får visa upp sik bebis genom glasdörrarna men absolut INTE ta ut barnet eller för den delen släppa in någon ens innanför tröskeln. Två läkare backade upp mig. Vad tror du jag ser längst bort i korridoren en timme senare? Jo någon jävla moster i ytterkläder (som vi har absolut totalförbud mot året runt)som de släppt innanför dörren som står hängandes ner i bebisens säng med hela överkroppen. Alltså i såna lägen struntar jag i min professionella roll, då får de fan veta att de är idioter. Vi har liksom föräldrar som ligger inne i månader hos oss utan besök som dessutom kan ha små barn hemma som inte heller får komma in. Fyra meter från den där inrökta jävla mostern ligger två barn med andningsstöd födda i v 27, med öppen dörr. Ibland vill man bara slå ihjäl folk.
    Oj, du gör helt rätt i att låta dem veta att de är sjukt egoistiska. De kan ju skada någon annans barn. Hur tänker man?
    Min syster fick ju barn i v 28 kanske (osäker men runt där, barnet kom ungefär tre månader för tidigt) och vi hade inte en tanke på att besöka dem innan det var säkert och de kommit hem. Tror det tog ett tag sen de kom hem innan vi andra fick ens hålla i barnet just pga att det kunde vara så känsligt. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt de hade tyckt det var om då någon kommer in på avdelningen utan att bry sig om eventuell smittspridning när de själva var där varje dag och hoppades att allt skulle sluta väl. Tänk om det då hänt något pga en sådan egoist? Jag gissar du träffar alla möjliga föräldrar och släktingar på ditt jobb. Avundas dig inte när du måste ta strider för alla barns säkerhet när de själva bara tänker på sin egna behov.
  • Trollunge85
    Misty W skrev 2015-02-20 15:12:24 följande:

Och ja gör inget högt socker eller diabetes.

Så min mage är 37 iallafall :)

Ett stort barn bara alltså. Skönt att det inte var diabetes men de ska inte göra TUL alls för säkerhetsskull?
  • Trollunge85

En till som varit vaken mycket i natt. Tänkte igår att det skulle bli skönt att få sova länge efter att gått upp tidigt till jobbet hela veckan. Så blev det inte... Istället har jag varit uppe med obestämd känsla som jag tagit för kissnödig men nog snarare handlat om mensvärksliknande känsla tillsammans med enormt törstbehov (trots att jag drack en liter vatten igår kväll) och svårigheter att hitta en bekväm sovställning. Hur jag än legat har magen ömmat och/eller ryggen gjort ont. Får väl sova middag hos mina föräldrar som vi ska hälsa på i eftermiddag. De brukar aldrig bry sig om någon behöver det utan snarare uppmuntra till det om man är trött. Det är många av oss syskon och respektive som sovit en stund i deras soffa under besök (om det varit kalas eller liknande) så det är en mycket skön soffa

Din hårda plaststol LillLouise lät inte lika lockande. Hoppas det går bra för dig ändå med utbildningen idag.

• Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-02-21 01:39:51 följande:

Fråga: när man får förvärkar, eller värkar, var sitter smärtan då? I hela magen eller bara i underlivet? Jag fick just sån otrolig smärta, men bara längst ner i magen/underlivet. Vet inte vad det var. Bäbisen rörde sig dessutom massor samtidigt och tryckte ut kroppsdelar åt slöa håll på obehagliga sätt. Undrar om han släppte sin fixering och vände sig? Eller om det var ett smakprov på en värk?

Jag kan tyvärr inte svara eftersom jag också väntar första. Men jag förstod det som att värken ska gå från ovansidan på magen och nedåt när det är på riktigt men det kanske är mer i den aktiva fasen. Min bm sa att jag inte kommer missa när det väl är skarpt läge så jag hoppas på det. Men jag har haft sammandragningar där barnet rör sig samtidigt och det är ganska obehagligt tycker jag att känna magen bli hård samtidigt som barnet trycker på från andra hållet
  • Trollunge85
    Trollunge85 skrev 2015-02-21 06:38:48 följande:

En till som varit vaken mycket i natt. Tänkte igår att det skulle bli skönt att få sova länge efter att gått upp tidigt till jobbet hela veckan. Så blev det inte... Istället har jag varit uppe med obestämd känsla som jag tagit för kissnödig men nog snarare handlat om mensvärksliknande känsla tillsammans med enormt törstbehov (trots att jag drack en liter vatten igår kväll) och svårigheter att hitta en bekväm sovställning. Hur jag än legat har magen ömmat och/eller ryggen gjort ont. Får väl sova middag hos mina föräldrar som vi ska hälsa på i eftermiddag. De brukar aldrig bry sig om någon behöver det utan snarare uppmuntra till det om man är trött. Det är många av oss syskon och respektive som sovit en stund i deras soffa under besök (om det varit kalas eller liknande) så det är en mycket skön soffa smile5.gif

Din hårda plaststol LillLouise lät inte lika lockande. Hoppas det går bra för dig ändå med utbildningen idag.

Förtydligande, glömde visst lite i parentesen. Om det varit kalas eller liknande har vi självklart inte slumrat i soffan utan det har mer varit under besök som varit lite vardagliga (även om jag vet att mormor ibland gick in och vilade på föräldrarnas säng under långa firanden som jul och liknande)
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-21 23:46:53 följande:

Min jäkla halsbränna är tillbaka med full kraft! Efter nästan 8 underbara veckor med Omeprazol är friden över, sedan några dagar har jag halsbränna typ dygnet runt. Och istället för att ligga och sova nu så sitter jag upp i sängen och vet inte vad jag ska göra av mig själv... Ska det vara såhär nu fram till förlossning om en halv evighet?!?!??!

Min har också kommit tillbaka. Var så glad att jag lyckades klara mig utan gaviscon och samarin några veckor men igår natt tog min samarin slut och igår hade jag halsbränna även under dagen så det var apoteket som gällde för att klara dagen men även natten. Trodde ju allt var lugnt när det lugnade ner sig efter förra omgången och att jag skulle slippa det.
  • Trollunge85
    Lilj3 skrev 2015-02-22 10:54:06 följande:

Inatt den 22/2 klockan 01.19 , ca 17 timmar efter vattenavgång och värkstart, kom äntligen lille Valter, 48 cm lång och 2800 gram tung. <3 Vi mår bra och får vara kvar på BB istället för patienthotellet eftersom han kom ut med hjälp av sugklocka. Nu väntar jag med spänning på nästa bebis i tråden!

Stort grattis!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?