Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-11-15 20:30:26 följande:

Jag har ingen aning om vad man behöver, och vilka klassiska fällor vi nybörjare alltid fastnar i. Fabriksny vagn är förstås en onödig utgift egentligen. Men har ni andra några fler tips på grejer som är bra att ha, och vad man ska skippa?

Hittills har jag köpt två bodys och två par byxor, strl 56. Behöver såklart mer kläder, men vad?

Ang babyolja så skulle jag rekommendera ekologisk rapsolja istället. Parfymfri och inga biprodukter från framställning av drivmedel. Dessutom misstänker jag att den är billigare då den inte har ordet "baby" i namnet
  • JhjärtaK

Förresten är det så olika vad olika bebisar tycker om och inte och man vet inte det innan de kommer.

Vår dotter hatade vagnen och var en riktig bärfis så en bra bärsele var ovärderlig för oss. Babybjörn ger jag inte mycket för utan vi skaffade en ergobaby efter ett tag, himmelriket! Jag kunde gå, sitta ner osv utan några som helst problem (kunde tom gå på toaletten med den på )

Babybjörns nya bärsele där de sitter ergonomiskt är säkerligen bättre men undvik de äldre modellerna om ni kan är mitt tips. Men för 51 kr så har man ju råd att testa helt klart

• JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-11-16 09:39:49 följande:

Bra tips! Amningskudde hade jag glömt, det är kanske skönt att ha. Och bröstpump verkar bra att ha.

Vagn är en icke -fråga, vi har hund och jag tycker om att vara ute och gå. Av samma anledning blir det antagligen en bärsele också, så vi kan gå offroad.

Ja gud, jag får skriva en lista och börja beta av den.

Man kan hyra en bra pump från bb att ha hemma den första tiden. Sen när allt stabiliserat sig med amningen så räcker det oftast med en handdriven men i början tyckte jag att det var väldigt bra med en elektrisk som "skötte sig själv" och var effektiv.

Ang amningskudde, jag formligen ääääälskar min från Doomoo. Dyr men värd vartenda öre! Använde den långt efter att jag slutat amma som stöd när dottern fortfarande ville somna i famnen

Ang bärsele när ni vill gå offroad så välj en där bebisen sitter ergonomiskt, då är barnets ben inte i vägen för era ben när ni går uppför en backe exempelvis.
  • JhjärtaK

Skumbollen: jag hade ett gammalt enjoy-häfte och som jag misstänkte så var det "bara" 10% på "rullande enheter, bilbarnstolar och beställningsvaror" men 20% på allt annat (dvs på det billiga )

Men såklart kan de ha ändrat i den nyaste versionen så pallar du får du gärna titta i den

• JhjärtaK
    Lejonhierta skrev 2014-11-16 16:21:34 följande:
    Jag bär inte några längre stunder oavsett sele, pga min bindvävssjukdom, men den selen vi hade sist (yngsta är ju 9 i år) fungerade bra. Jag ser selen mer som något som är bra att ha i bilen om man måste göra nåt snabbt typ.
    Hade nog tur att fått fatt i en ett år gammal sele :)
    Ja det beror ju såklart på hur mycket och till vad man använder den som du säger . Vår dotter bodde mer eller mindre i selen de första månaderna så då var det guld värt med en riktigt bra som inte hindrade en från att göra något man ville/behövde göra.
  • JhjärtaK
    sommarstad skrev 2014-11-16 12:09:24 följande:

Ang kläder så fick vi en flyttkartong av en kompis som var full med kläder. Sen har jag köpt till lite när vi var på ullared förra veckan av sånt vi kände saknades så som en overall att åka hem i från bb och lite sovkläder. Sen kommer vi få lite gamla kläder som jag och mina bröder hade som små liksom mina föräldrar hade som små. Får se om det finns nåt från makens släkt också. :)

Dottern kom i slutet av mars och vi hade inget behov av åkpåse (Sthlm), räckte med kläder, en vindfleece, mössa och sen en filt/täcke och locket på. Det som är skönt med att ha lite mer kläder på än fler täcken/åkpåse är att man vet att de inte kommer att frysa om/när man behöver ta upp dem ur vagnen när man är ute. Dock finns det ju sådana "åkpåsar" som är mer som overaller och en sådan är ju bra för den följer ju med upp ur vagnen
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-11-16 17:38:13 följande:

Hmm...måste höra med er här. Har de senaste dagarna haft en konstig känsla av att typ ha en tampong/finger i slidan (ursäkta detaljerna) och varit öm och liksom känt mig kall där. Har undersökt och där är ju inget, men blir ändå inte av med denna skumma känsla. Någon som känner igen detta och vet varför man kan känna så här?

Känner inte igen tyvärr.
  • JhjärtaK

Första sakerna till bebisarna inköpta! Hittade äntligen lite fina saker i stl 44 och omlott!

Det blev två pyjamasar och en body. Kommer att gå till Åhléns igen för det fanns minst en till body som var väldigt fin men den fanns inte i stl 44 utan som minst 56.

Bilden vänder sig tyvärr men ni som sitter med telefoner kan ju se behjälpligt iaf

• JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-11-16 21:26:01 följande:
    Du har så rätt, precis så är det.

När det gäller små kläder så har jag reflekterat över att både gekås och Ica maxi faktiskt har en del i strl 44. Kanske inte roligaste ställena men kanske duger för lite basplagg iaf.
    Skall kolla både Ica maxi och Gekås helt klart, tack för tipsen!
  • JhjärtaK

Ni som är gravidtäppta, hur täppta är ni? Jag har varit/är förkyld och kan inte andas genom näsan alls om jag inte tar nässpray :-O. Jag tänker att det mesta är nog pga förkylningen men det förvärras säkerligen av graviditeten tyvärr men såhär illa kommer det väl inte att fortsätta vara???

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?