Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tyckte både förra gången och den här att dom första månaderna med en nyfödd går man på någon sorts hormoncocktail som gör det lättare att klara sömnbrist. Dels att man klarar sig på mindre och dels att man är väldigt effektiv på att sova, somnar direkt när huvudet träffar kudden, somnar om lätt oavsett hur många gånger lillan väcker mig, kan sova på dagen utan negativa bieffekter m.m. 

Tyvärr tar den slut, och nu känns det som att den är på upphällningen. Börjar bli svårt att somna ibland på kvällarna och svårt att somna om när hon väckt mig. Jag somnar fortfarande lätt om jag får en stund att sova på dagen, men sen blir jag mer seg och jetlaggad och det blir svårt att lägga sig i tid. Det lär inte bli bättre utan sämre, så får hoppas att hon börjar sova bättre snart. 

Förra gången var jag ganska deppig en period, tyckte inte alls att det var kul att vara mammaledig i början. Min son är ju född i april så lagom tills han blev stor nog att man skulle ha kunnat börja ta sig ut på grejer var det mitt i sommaren, öppnis och det mesta annat stängt, folk man kände bortresta, gick inte att göra sånt man brukat på sommaren som stranden osv eftersom det var jättevarmt och bebisen inte skulle utsättas för sol. Så vi satt mest hemma och gömde oss från solen och värmen och jag mådde inte alls så bra av det. 

Den här gången tycker jag det är mycket skönare att bara vara hemma. Tror det kan bero på att vi måste ut med sonen till förskolan ger lite rutiner och social kontakt varje dag, och jag tar en timmes promenad varje morgon när jag ändå är ute med bebisen i vagnen. Sen ger ju sonen på fyra ändå lite mer social och intellektuell stimulans än en bebis. Men nu ska han snart vara ledig, en del av tiden bara med mig medan pappa jobbar, och det kommer nog bli jobbigt. Sonen har stort behov av uppmärksamhet och av att få springa av sig och att försöka få ihop det med bebisens behov är ganska jobbigt när man är ensam, blir liksom ingen tid över för en själv att luta sig tillbaka och njuta av tillvaron. 

• Lavish
    snö 81 skrev 2015-06-25 21:44:39 följande:
    Jag behöver också närheten från min man, känna att vi är ett par också - inte bara föräldrar. Vi pussas, kramas och tar på varandra dagligen, och framförallt går och lägger oss tillsammans. Jag läste en gång att det viktigaste i en relation är att äta tillsammans och gå och lägga sig tillsammans. Nu är jag inte så naiv att jag tror att det är nyckeln till framgång, men det där med att gå och lägga sig samtidigt tog jag fasta på för det är verkligen viktigt för mig!
    Haha då är det kört för oss, sambon jobbar mestadels natt och vi har helt olika dygnsrytm så man kan nog räkna på fingrarna de gånger vi gått och lagt oss tillsammans de senaste 5 åren, däremot håller jag hårt på att vi äter middag tillsammans som familj. 
  • Lavish

Idag kommer inte att bli en bra dag. Igår fick jag hämta sonen från förskolan för att han fått feber och idag är han förkyld. Och jag med, har grym huvudvärk och ont i halsen. 

Sonen har tyvärr inte riktigt fattat det här med att man ska vara trött och vilja vila när man är sjuk, utan han har samma höga aktivitetsnivå och blir lika frustrerad över att inget spännande händer som vanligt, men nu även extra deluxe gnällig och har iaf nu vid fyra ännu inte fattat att det inte är mitt fel att han är sjuk utan tycker absolut att jag ska hållas ansvarig för allt som känns jobbigt. 

Bara att hoppas att jag kommer orka vara snäll mot båda barnen hela dagen när jag själv inte alls mår bra. 

• Lavish

Haha här har sonen "lyckligtvis" upptäckt varför vår hålslagare har varit så slö och dålig. Tydligen ska man tömma dem på de små papperscirklarna som slås ut. Dom fanns i ett fack under. Numera finns de i miljarder över alla golv i lägenheten. Glad

• Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-06-28 21:25:36 följande:
    Våran tjej älskar att vara ute bland människor och är super social och underbar för det mesta då. Men hemma kan det komma världens utbrott. Men det är det ingen som tror för hon är så underbar jämt
    Så är min son också. Alltid snäll borta, hemma kan han vara ett litet monster om han inte får som han vill. Desto mindre han känner folk, desto bättre sköter han sig. Antagligen är det väl ett sunt beteende som visar att dom har lite koll på det sociala (mamma och pappa kan man ju lita på kommer att tycka om en ändå, så dom kan man vara dum mot). Men det är ju ganska frustrerande ibland när andra pratar om vilket snällt barn man har och hur skönt och lätt det måste vara med en sån duktig pojke. 
  • Lavish

Jo, jag känner igen mig i frustrationen över att inget blir gjort samt att hemmet ser ut som skit. Det är ju värre att det ser ut som skit när man måste vara hemma och se eländet hela dagen än när man åtminstone är på jobb eller iväg på annat. (Ändå sitter jag här på min röv när jag kan istället för att göra ngt åt det).

Har i alla fall överlevt helgen och idag är det så skönt att ha lämnat sonen en stund på förskolan. Känner mig lite skyldig över att tänka så, men efter fyra dagar ensam med dem och influensan har jag fått njuta lite för mycket att den ljuva kakafonin från deras rara små röster:

Mamma, soffabilen har fått stopp i motorn i Ryssland! Ouuähh! Ouuähh! Mamma, säg till bebisen att vara tyst! Ouuähh! Mamma, nu ryker det från soffabilens motor för att en dinosaurie har ätit upp kalkylatorn som satt i röret! Ouuähh! Ouuähh!  Mamma, hör du mig?!! Ouuähh! Mamma?! Ouuähh! Ouuähh!! MAMMA DU SKA SVARA NÄR JAG PRATAR MED DIG!

Rekommenderas inte att kombinera med 40 grader feber om man har några ambitioner på att vara en vänlig, uppmärksam och förstående moder Skrattande

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-29 15:18:47 följande:

Nu ska ni få höra..

Selina sov 2,5 timmar(!!) på förmiddagen i babysittern! Wow liksom! Jag hann både dammsuga, plocka undan, rensa byrån i hallen OCH städa en hel del i källaren.

Plötsligt händer det!

Härligt med en bra dag och ny energi!
  • Lavish

Haha bebisar och bajs alltså. Idag fixade Linnea i vanlig ordning en bajskatastrof på skötbordet, och stoppade sen ner foten och gnuggade runt ordentligt så att den blev riktigt bajsig (klassiskt). Medan jag var upptagen med att försöka få bort det värsta runt henne smyger den lilla foten upp för att handen ska kunna ta tag i den, så att även handen blir täckt med bajs, och var tror ni den handen var på väg sen? Just det, in i hennes söta lilla rosenknoppsmun, knep den några millimeter innan hon hunnit fullborda sin plan. 

• Lavish

Jättevarmt här i Stockholmsområdet iaf. Sonen är på förskolan sista dagen, imorgon börjar semestern. Jag har ett begagnat UV tält som vi hade med till stranden för några dagar sen. Funkade jättebra! fanns plats att sitta därinne och amma, bra att lägga henne i och kastar också en skugga större än själva tältet så det finns lite utrymme för henne där man kan hålla på utan att hon hamnar i solen. Vår fyraåring älskar ju att bada, så vi kan inte skippa stranden i sommar bara för att vi har en bebis.

Skulle inte oroa mig för mjölkstockning av att bada om du inte ligger i i timmar, däremot gäller det nog att vara noggrann med att ta av sig blöt BH och byta till något varmt och torrt direkt efteråt. För jag fick en heldag att gå till stranden själv av sambon när första barnet var bebis, och då glömde jag allt och fick för mig att jag skulle bete mig precis som före barn, solade i blöt bikini och fick mjölkstockning.  

• Lavish

Inget problem att ge lite kokt vatten när det är så varmt, kanske man ska försöka undvika det om bebisen inte ökar i vikt men annars så. 

Igår blev Linnea 4 månader! Vi var borta hela dagen så hann inte med att fira henne, men om hon är vaken till middagen ikväll har jag en mogen och fin banan jag tänkte skrapa lite mos av och låta henne smaka! Ska bli spännande att se vad hon säger om det. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?