BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Tyckte både förra gången och den här att dom första månaderna med en nyfödd går man på någon sorts hormoncocktail som gör det lättare att klara sömnbrist. Dels att man klarar sig på mindre och dels att man är väldigt effektiv på att sova, somnar direkt när huvudet träffar kudden, somnar om lätt oavsett hur många gånger lillan väcker mig, kan sova på dagen utan negativa bieffekter m.m.
Tyvärr tar den slut, och nu känns det som att den är på upphällningen. Börjar bli svårt att somna ibland på kvällarna och svårt att somna om när hon väckt mig. Jag somnar fortfarande lätt om jag får en stund att sova på dagen, men sen blir jag mer seg och jetlaggad och det blir svårt att lägga sig i tid. Det lär inte bli bättre utan sämre, så får hoppas att hon börjar sova bättre snart.
Förra gången var jag ganska deppig en period, tyckte inte alls att det var kul att vara mammaledig i början. Min son är ju född i april så lagom tills han blev stor nog att man skulle ha kunnat börja ta sig ut på grejer var det mitt i sommaren, öppnis och det mesta annat stängt, folk man kände bortresta, gick inte att göra sånt man brukat på sommaren som stranden osv eftersom det var jättevarmt och bebisen inte skulle utsättas för sol. Så vi satt mest hemma och gömde oss från solen och värmen och jag mådde inte alls så bra av det.
Den här gången tycker jag det är mycket skönare att bara vara hemma. Tror det kan bero på att vi måste ut med sonen till förskolan ger lite rutiner och social kontakt varje dag, och jag tar en timmes promenad varje morgon när jag ändå är ute med bebisen i vagnen. Sen ger ju sonen på fyra ändå lite mer social och intellektuell stimulans än en bebis. Men nu ska han snart vara ledig, en del av tiden bara med mig medan pappa jobbar, och det kommer nog bli jobbigt. Sonen har stort behov av uppmärksamhet och av att få springa av sig och att försöka få ihop det med bebisens behov är ganska jobbigt när man är ensam, blir liksom ingen tid över för en själv att luta sig tillbaka och njuta av tillvaron.