Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-05-29 20:02:39 följande:
    Haha förlåt men alltså jag måste ju skratta.. rätt typiskt karlar va?

Min sambo kan sitta i fåtöljen i vardagsrummet och tömma en dricka, men istället för att ta den till källartrappen där vi har pantflaskorna (3 meter från fåtöljen han sitter i) så går han ut ur vardagsrummet, genom lekrummet och in i köket, och ställer burken/flaskan på diskbänken. Där får den stå tills jag tröttnar och bär den tillbaka den sträckan och lägger den i pantpåsen. Haha
    Ja det låter väldigt bekant. Sambon stökar inte ner så mycket, men det han gör ser han aldrig. Han skulle kunna ställa en pantburk någonstans där den inte ska vara, och den skulle kunna stå kvar där i månader eller i värsta fall år för att han helt enkelt inte skulle ha tänkt "där ska den ju inte vara" och gått med den till insamlingen.

Likaså har jag röjt bokhylla efter bokhylla på tomma kartonger för teknikprylar han köpt. Han tar ut grejen han köpt och börjar använda den, men orkar inte plocka isär förpackningen för återvinning utan ställer den på en hylla. Till en början kan det väl verka begripligt när det är manual och nån sladd kvar i lådan, men jag har hittat kartonger från grejer som gått sönder och slutat användas för flera år sen. STORA kartonger. 
  • Lavish

Nu blev jag lite avundsjuk på er som ger ersättning.

Igår hade jag masterpromovering så var borta 15-21 och sambon fick sköta ungarna. När jag kom hem hade han överträffat mina förväntningar och fått båda ungarna att somna, men då var ju mina bröst sprängfyllda så jag skulle eg behövt amma. 

Men Linnea brukar fortfarande vakna många gånger på nätterna och äta, så jag gick och la mig och tänkte att det snart ordnar sig. Så sover ungen till 4?! Normalt hade hon vaknat minst 4-5 ggr mellan 22 och 04 för att äta. Till sist fick jag väcka henne för att brösten gjorde för ont. Det måste ju ha varit för att hon fick två flaskor ersättning under den tiden jag var borta. 

• Lavish

Brukar ta på en tunn mössa och en kofta, fleece eller ull om det är kallt och bara en tunnare stickad om det är varmt. Sen har jag en fleecefilt i vagnen som jag bättrar på med om det skulle vara kallt ute. 

Så jag använder fleece, även fast jag egentligen inte gillar syntetmaterial så mycket. Men jag har inte så mycket ändå, koftorna har jag fått, för jag är lite rädd att hon ska få nån fleece över ansiktet, materialet andas ju inte. 

• Lavish
    Kpax skrev 2015-05-30 23:11:47 följande:
    Jag såg någonstans att bebisar ska ha mössa hela första året, men kan det verkligen stämma? Det känns lite märkligt att ta på mössa i sommarvärmen, det är ju varmt även i skuggan.

I vagnen har vi fårskinn och en virkad filt (ull). Josefin har sina innekläder, en tunn stickad kofta (ull) och tillhörande mössa. Om det blåser eller är kallt sätter jag på liggdelslocket, annars struntar jag i det. Och filten flyttar jag upp eller ner beroende på hur varmt jag tycker att det är. Hon har aldrig vantar, och jag har aldrig känt att hon blivit kall.

Varm blir hon däremot, speciellt i bilstolen, helt svettig i nacken om hon har kofta, så jag försöker skippa den och lägga filt över istället, lättare att reglera värmen då.
    På sommaren ska de väl oftast ha solhatt på sig istället om man är utomhus. 
  • Lavish

Idag är det dags för Linneas första sprutor. Är inte så orolig egentligen, med sonen gick det alltid bra. Han var inte glad precis när dom stack såklart, men det värsta efteråt var att han nån gång fick lätt feber som inte ens verkade störa honom särskilt. Det som är jobbigt är ju bara att man känner sig som att man "förråder" sitt barn när bebisen tror att hon sitter där trygg och glad i mammas famn och i själva verket håller man fast henne där för att sköterskan ska kunna göra henne illa...

Invägning idag, gått ner 500 gram till så ny vikt 85,5. Det är lite extra roligt eftersom det betyder att jag inte längre är fet enligt BMI utan nu "bara" överviktig. En bit kvar till normalvikt dock. 

• Lavish
    sommarstad skrev 2015-06-01 14:38:02 följande:

Idag har jag haft mamma-fika här hemma. Jag flera arbetskamrater från ett tidigare jobb som är föräldralediga. Sammanlagt är vi 5 st men bara 2 av dem är kvar på det gamla jobbet. En del av dem har jag inte träffat sen jag slutade 2012 så det var riktigt kul att ses igen och träffa deras små sötnosar. :)

Låter trevligt.

Hade tänkt att jag skulle vara mycket mer aktiv med öppnis och träffa andra föräldralediga jag känner, för med första barnet kände jag mig så isolerad när jag bara varit hemma en dag.

Men nu är jag i någon bubbla och tycker mest att det är skönt att bara få vara hemma jag och bebisen hela dagen. Iofs kommer jag ju ut på morgonen för att lämna sonen och brukar ta en långpromenad efter det. 

Bubblan lär väl gå över iofs. 
  • Lavish

Gick bra på BVC. Lilla fröken växer och idag knappt tre månader vägde hon 7,3 kg och var 63 cm lång. Hon blev riktigt arg och ledsen precis när hon blev stucken, men lugnade ner sig ganska fort och än har jag inte märkt nått mer av det men vi får väl se.

Vi har en Brio Happy med lufthjul och en Phil&Teds Smart. Brion är bra att ha i terräng och på långpromenaden och har skönt gung. Men den är otymplig och svårstyrd i butiker, tar för mycket plats på bussar och tåg.  P&T är superliten och lätt, smidig att ha med sig på shoppingvändan och chassit går in i bilen utan att ens fälla ihop det. Men dom små svängbara framhjulen hoppar vansinnigt över minsta sten och den har inget gung alls, att den är lätt gör också att den känns lite ostabil. 

Vad gäller sol på bebis brukar jag använda en tunn bomullssjal i ett mörkt tyg som jag viker dubbel och lägger över öppningen. Den har också dubbel funktion som amningssjal som jag hänger ner över bebis om jag måste amma på ett ställe där det inte känns helt bekvämt. 

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-06-02 10:11:53 följande:

Nu har vi lagt bud på ett hus så håll tummarna åt oss!

Oj vad spännande! Går det bra får du berätta lite om huset (om det inte går vägen kanske du inte vill uppehålla dig vid hur fint det var)
  • Lavish

Det där med sprutorna gick ju inte så bra trots allt. Senare på kvällen blev Linnea jätteledsen och skrek och skrek och gick inte att trösta på flera timmar. Inte alls lik sig. Hon hade inte feber eller nått vad det verkade, men hon kanske fick ont i huvudet eller något, jag vet inte. 

Ska gnälla lite på min BVC sköterska, jag vet att jag inte är så konstruktiv nu utan bara gnällig.

Egentligen tycker jag att hon som person är rätt trevlig, delvis därför vi ändå är kvar hos henne. Tycker om hennes ton och kontakten man får, varken överdrivit glättig eller nonchalant otrevlig. Men som sköterska vet jag inte hur bra hon är eg. Det är alltid väldigt korta besök, väg, mät, igår sprutorna och sen "nu var vi klara tack o hej" typ. Aldrig "Hur mår ni?" "Hur funkar allt hemma" "Har du några frågor?" eller något sånt.

Igår var ju tremånaders besök och nästa gång vi ses är Linnea fem månader, och hon tog inte upp något om matstart, utan det fick jag fråga om själv. Fick inte heller några broschyrer som vi fick om smakportioner första gången. Visst, jag har ju ett barn innan, men det är ju fyra år sen och dessutom har ju rekommendationerna ändrats. 

Just nu kände jag mig extra kinkig över detta för efter att jag kom hem igår kom jag och tänka på att jag skulle ha frågat om man kan ge lite alvedon om Linnea blev dålig. Jag har för mig att man får börja ge Alvedon just från tre månader. Hade hon sagt något om det, t.ex att det går bra att ge lite om hon får feber, så hade jag gått och köpt sådana man stoppar upp i rumpan på apoteket som ligger vid BVC innan jag åkte hem. Men nu glömde jag ju det och vi har bara flytande hemma som det inte ens är ngn idé att försöka med för Linnea spottar ut allt man försöker hälla i munnen på henne. Borde det inte vara lite standard att säga något som "Det går bra att ge lite Alvedon om hon blir dålig" i samband med sprutorna? Om det nu är så att det går bra, går det inte bra vore det ju också bra att få veta... 

• Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-06-02 13:06:52 följande:

Fy fan, idag känns det inte bra alls! Som ni vet är ju Selina täppt i näsan (5v och 2dagar nu och ger sig inte). Ringde vc igår och har tid imorgon eftermiddag.

Nu tycker jag nästäppan blivit sämre de senaste dagarna, låter som hon får kämpa ihjäl sig för att kunna andas:( idag är hon dessutom inte alls sig lik. Hon bara sover och sover.. vaknar och gråter men så fort jag lägger henne till bröstet somnar hon. Behöver inte ens lägga henne till bröstet egentligen, flera gånger idag har hon somnat bara jag lyft upp henne, händer ALDRIG annars.

Vill inte ringa 1177 eller vc i onödan då jag faktiskt fick första lediga läkartid som fanns. Klart att det går åka dit akut men vad ska dom göra idag som inte kan vänta till imorgon? Samtidigt har jag den där hemska gnagande oron och känner att det är inte som det ska:(

Tycker du ska ringa. Känns det inte bra så lita på den känslan, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Oftast brukar dom väl fråga just om allmäntillståndet, om barnet är någorlunda pigg och det låter ju som att Selina är påverkad. Bättre att kolla upp med en sån liten även om det säkert inte är någon fara. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?