Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-03-07 15:21:35 följande:

Är det någon som har erfarenhet av bröstpumpar? Berätta!

Jag kan återkomma imorgon, vi köpte nämligen precis en medela pump (ej elektronisk) för att jag blir knäpp på natten, han vill äta heeeeela tiden just nu och jag kommer inte till ro mer än 10 min åt gången. Då vi tänkte det kunde vara värt det att testa pumpen ikväll och se om maken kan ge mat i alla fall ett pass i natt! En timmes sömn vore underbart :)
  • tovemaja

Pink76: kan bara skicka styrka till dig! Vidrig, vidrig sits ni hamnat i! Finns inga råd eller tips att ge... Bara: styrka och kram!

Ebe:lycka till nu, verkar som om det är nära! Kan ju mycket väl vara fostervatten som börjat sippra, måste ju inte komma i en kaskad...

• tovemaja

Ang sömnlöshet: är ju inte precis bättre på "andra sidan". Men visst är det skillnad att ha bebisen hos sig! Men sova går Hübinette med någon som vill amma konstant!

• tovemaja

Å kpax va roligt! Håller tummarna för att Du får en bra förlossning och att bebisen inte låter vänta på sig mer nu! Ser så fram emot

Att läsa i tråden imorgon!

• tovemaja

Ebe91: va jobbig start ni fått! Fy! Men nu har du den tunga biten bakom dig och kan förhoppningsvis snart börja blicka framåt mot hemgång och familjemys!

Kpax: du har alla mina tummar idag!

• tovemaja
    Lavish skrev 2015-03-09 16:04:26 följande:
    Värkarna började ju på morgonen. Jag skrev inget mer här sen för kring fyratiden blev det plötsligt ganska bråttom, värkarna kom tätt och gjorde ohanterligt ont, så vi fick ganska snabbt fixa fram bilen och åka iväg. 

Kom in och efter att ha väntat på sambon (ville inte att dom skulle avgöra om jag fick stanna utan honom till mitt försvar) som parkerade bilen så kollade dom mig och var 5 cm öppen så fick komma in vid 17. 

Sen tyckte jag allt gick rätt snabbt men det är ju i jämförelse med min tidigare förlossning. Var ju tvungen att ligga på en sån där brits för att dom skulle ta CTG vilket jag tycker är hemskt med värkar (att behöva ligga still på rygg som en skalbagge). Bebisens hjärtljud vad svårt att hitta och där hann jag bli orolig men tydligen var den bara väldigt långt nere, så dom tog vattnet och satte på bebisens huvud istället. Fick lustgas men värkarna drog igång ganska snabbt och rejält så att det blev riktigt jobbigt ändå.

Efter en liten stund bestämde vi för att ta epidural. Med facit skulle vi gjort det tidigare. Man måste ju ligga i en ställning som är väldigt obekväm med värkar för att ta epiduralen och när jag låg så upplevde jag att det inte var någon paus mellan värkarna. Läkaren behövde svara i telefon flera gånger (jag hörde att det var akuta samtal om någon patient så det var inte hans flickvän som ville småsnacka eller nått) och hade svårt att sätta epiduralen. Så blev tvungen att ligga helt still så länge, med värkstorm, enligt journalen över en timme. Under tiden fick dom för sig att jag kanske skulle börja krysta och tvingade mig att byta ställning utan att ha fått EDAn och där någonstans tappade jag självkontrollen av värkarna och började bara skrika i panik. Sen hade dom ju fel så jag fick lägga mig för att få EDA igen och då fick jag den till slut och då blev det ju snabbt väldigt skönt och lugnt en liten stund. 

Gick väl nån timme innan krystvärkarna kom igång. Kommer inte ihåg att det gjorde riktigt så förbannat ont att krysta ut ungen förra gången men å andra sidan var jag ju mycket mer borta och utmattad då så jag märkte det kanske inte. Fick ut henne efter att ha fått en del skäll om hur mycket jag vrålade hela tiden iaf. Sen fick vi upp en stor tjej och hon var röd och arg och det är ju skönt att se och höra så man vet dom mår bra. 

Sen började dom trycka på magen och dra i navelsträngen för att få ut moderkakan. Plötsligt hör man "plopp" och BM typ "ojdå Förvånad". Då hade navelsträngen gått av och det började förstås komma en massa blod. Dom såg lite bleka ut men sen kom läkaren iaf, hon sa först att hon tyvärr måste ta mig för kirurgi för att det blödde för mycket, men jag tolkade "kirurgi" som att dom skulle skära upp mig ändå så kändes ju jävligt onödigt efter allt jobb så jag tiggde och bad om att ifall det fanns någon annan lösning. Då sa hon att hon kan köra upp handen och dra ut den på rummet och jag fick lustgas. Det var inte särskilt skönt, men ärligt inte i närheten av lika smärtsamt som att föda barnet så. Fast sen efteråt förklarade dom att det var det hon skulle ha gjort under narkos ändå och att dom inte behövt skära upp mig.

Mådde ändå mycket bättre efteråt än sist och förlorade bara lite drygt en liter blod. Kunde också kissa och bajsa själv vilket inte gick sist så det var väldigt skönt att slippa en massa strul med det, och bara några små bristningar som inte behövde sys. 
    Låter lite likt min förlossning ( minus moderkaksstrul). Jag fick också skäll för att jag "vrålade fel"... Knasigt! Vilken tid föddes hon? När fick ni komma hem?
  • tovemaja

För mig handlade det om att "vråla mörkare", tänk er en brunstig älg typ:) detta innan jag fick krysta på riktigt trots att alla instinkter sa till mig att göra det!

• tovemaja
    pink76 skrev 2015-03-10 00:30:42 följande:

Ikväll kl 21 kom min man hem. Jag måste ha lyckats att hitta rätt person bland alla dessa myndighetspersoner att skrika på. Det var verkligen i sista stund.

Så i morgon kl 7 åker vi in på förlossningen tillsammans för att äntligen få träffa vår lilla plutt.

Tack för alla styrke-kramar.

Åååå så skönt! Stor kram och lycka till imorgon!
  • tovemaja
    Trollunge85 skrev 2015-03-10 08:24:24 följande:

Kan vara jag som läser in mer i svaren än vad det står också i den tråden. Kan ju inte helt och hållet lita på mina hormoner just nu och det kan ju göra att jag lägger in mina egna känslor kring att gå upp så mycket. Men jag tror jag ska undvika sådana trådar ändå och försöka fokusera på positiva saker som att det nu är 13 dagar kvar till BF smile2.gif

Om det kan trösta så fick jag upp 18 ( födde i 39+0) och visst, något kilo här eller där är säkert helt onödigt och självförvållat så att säga! Men ut kom en frisk och stark liten grabb och jag har reda. Tappat tio :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?