Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-02-24 16:08:04 följande:

Nappflaskdjungeln! Vilken storlek ska man ha?? är 260 ml lagom eller blir det för litet fort? är det för mycket? har verkligen ingen aning om hur mycket en bebis dricker

Kör man ersättning direkt så fick vi veta att de dricker 10ml/antalet dygn bebisen är.. per måltid alltså. Dag ett är det 10ml, dag två 20ml osv. Upp till 10 dygn och sedan blir det ungefär 100ml/måltid ett tag. Som mest drack mina barn 180ml ersättning/måltid innan vi gick över till välling och då blev det heller aldrig mer än strax över 200ml. Så 260ml klarar du dig gott och väl på:)
  • septemberbarn08
    Madelia skrev 2015-02-24 15:31:24 följande:

Jag har också sånna småflaskor just för att ha med schampo och balsam till mig. På mina det som ett lock precis vid själva öppningen som man kan peta bort med hjälp en en kniv eller möjligtvis naglarna om man till skillnad från mig har några. Det vore väldigt märkligt om dina inte hade någon slags öppning alls. Då kan man ju omöjligt få in något i dem och det är ju det som är hela tanken. Hoppas du hittar något sätt iaf, annars får du kanske gå tillbaka med dem:)

Herregud vad den här tråden är bra! Precis som du skrev gick det ju pilla bort en bit, det hade jag inte ens sett:) Tack så mycket!
  • septemberbarn08

I helgen har jag 3v kvar till BF så då tror jag faktiskt att jag ska ta itu med den där förbaskade väskan som ska packas. Ska köpa hem smådrickor att packa ner och en korsordstidning.. just lösa korsord tyckte jag var ett bra sätt att slappna av mellan värkarna faktiskt;) och vätska måste jag packa ner eftersom jag har så svårt att få i mig det annars om det inte är sånt jag tycker är riktigt gott.

Faaast det är väl ingen brådska med den där väskan eftersom jag med all säkerhet inte kommer föda förrän till hösten!

• septemberbarn08
    Nixe skrev 2015-02-24 19:47:11 följande:

Är det såna små runda? För dom kan man ju bara skruva av klick-korken på :)

Nja det var med skruvkork och sen skulle man tydligen pilla lös en liten plastbit för att få större öppning för att hälla i. Det gick iaf med en kniv så nu är flaskorna påfyllda:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-02-25 10:19:20 följande:

Alltså lite skitsnack här - fy fan vad jag är less på att vara förstoppad!! Kan man råka skita ut ungen alternativt skita igång förlossningen? ;)

Jag vill inte gärna förlösa mig själv i toastolen, men att starta förlossningen gör ju inget :)

Jag vet att du förmodligen inte vill höra det, men jag är rätt avundsjuk på dig för det problemet;)

Första två veckorna efter att vi fick positivt gravtest var jag förstoppad och det var liksom en helt otrolig känsla att inte ha diarré för första gången på 4,5 år. Det höll ju bara i sig i två veckor dock;)
  • septemberbarn08
    Misty W skrev 2015-02-25 11:28:32 följande:

Nu kommer en konstig fråga:

Ni som har barn sen innan, vad saknade/saknar ni, klarade ni er utan osv både som gravid, bebis, större barn, barnvagn osv.

Ni som väntar första nu och känner redan nu hur ni känner angående vagnen eller informationer osv.

Tacksam för svar! ;)

Alla sa att just skötbord var TOTALT onödigt, för oss var det bland det bästa vi köpt! Det använde vi vid varje blöjbyte!

Bärsele önskade jag att jag hade köpt till de andra två, den här gången har jag köpt en och hoppas den ska komma till användning!

En näsfrida sa alla var sååå bra. Jag provade den en gång och slängde den sen. Totalt värdelös.
  • septemberbarn08

Minns inte vem som frågade efter bild på babynestet från milooo.se men såhär ser det ut iaf! Hemskt nöjd, även om jag tyckte det såg så litet ut.. men det kanske inte ska vara större?
  • septemberbarn08

Och så bjuder jag på en magbild från alldeles nyss, v36+3.

Jag har av någon anledning fått för mig att den här bebisen kommer vara SUPERstor. Vet inte varför men det är en gnagande oro som jag inte kan släppa. SF-måttet ligger ju inte överdrivet högt, 31cm i v35+2 och jag har ju inte fått stora bebisar tidigare (2720g respektive 3090g, födda precis vid BF). Det finns således inget som tyder på att den här ska bli någon bamsing men jag är så himla övertygad ändå om att den kommer väga långt över 4kg. Min systers barn har vägt 4,3kg och 4,9kg så det kanske är det som satt griller i huvudet på mig?

Hade ju verkligen hoppats på en viktskattning vid läkarbesöket i torsdags så jag hade sluppit oroa mig men fick som sagt bara kollat fostervattenmängden och sen var det bra:(
  • septemberbarn08
    Skumbollen skrev 2015-02-25 12:07:16 följande:

Hur kan man inte vilja ha skötbord? Vi byter aldrig blöja någon annanstans om vi är hemma. Är det kanske samma folk som tycker det är ok att lägga en ihoprullad gammal blöja på soffbordet ;)

Vi har använt näsfridan vid varje förkylning och gör fortfarande. Dock inget jag förstår varför man måste ha hemma från start, de finns ju att köpa överallt.

Som svar till till Misty W så skulle jag säga att man (iallafall jag) bunkrar alldeles för mycket inför första barnet. Det är som att man glömmer att Ica fortfarande har öppet till 23, att det finns apotek och affärer överallt och att man är två föräldrar... Dvs, En kan åka en sväng om det behövs:)

Saker som vi använt otroligt mycket under första året... Amningskudden, skötbordet, viaplay, babyvakten (Philips avent) vår kamera vi investerade i, babyfiltar i alla tjocklekar och storlekar, skötväskan, dimerljus på toa och i barnrummet samt mörkläggningsgardiner i sovrummen.

Saker vi knappt/aldrig använde:

Badbaljan med liggdelsinsats, bärselen, babyskor (så söta men så meckigt) alla förbaskade kramdjur som samlar damm ;) han har ändå bara en favorit.

Ja det var alltså folk som tyckte att alla blöjbyten ändå sker på golv/säng/soffa. Visst kunde jag byta en kissblöja på golvet, någon enstaka gång. Men jag känner ändå att det är jäkligt skönt att dels ha barnet i bra arbetshöjd, dels ha allting tillgängligt inklusive vatten, och dels att kunna slänga blöjan direkt i blöjhinken. Jag gillar inte hoprullade blöjor överallt, även om det "bara" är en kissblöja. Dessutom vet man aldrig hur barnet sköter sig när man öppnar blöjan och jag har faktiskt ingen lust att få hela soffan nerkissad i "onödan" ;)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-02-25 12:09:07 följande:

Amningskudde, bärsele och babysitter användes inte till första barnet. Amningskudden fick jag aldrig grepp om hur tusan den var tänkt att användas, men användes till sittstöd när dottern började sitta. Bärselen fick dottern panik av när hon var emot mig, så vi använde den en gång med dottern framåt. Babysittern gick inte hem hos dottern.

Däremot saknade jag en barnvagn som var smidig i bilen och som man kunde klicka fast bilstolen på.

Babysitter var nog det bästa vi hade till bägge barnen, vad olika det kan vara:) amningskudde har jag inte haft tidigare men köpt den här gången. Tänkte att den kan vara bra även om jag inte lyckas amma men det visar sig väl om den kommer till användning. Bärsele har jag som sagt inte heller haft tidigare men investerade i en den här gången. Inbillar mig att den kommer vara SÅ bra;)

Vi hade en vagn som det gick att klicka fast bilstolen på med andra barnet och den vagnen var dessutom enormt smidig att fälla ihop med en hand och tog liten plats. Tyvärr var vagnen i sig helt värdelös:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?