Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:36:25 följande:
    Haha jadu.. siffran som visades pendlade mellan 3-5 UTAN sammandragningar. När jag som sagt fick ganska kraftiga förvärkar sjönk det till mellan 0-1? Hur tolkar man det då? Känns bara som en totalt onödig resa idag när jag inte ens fick se bebisen och fortfarande inte vet hur tusan jag ska kunna fatta när det är dags. Och eftersom jag inte direkt har lust att åka in stup i kvarten i onödan kommer jag säkert stanna hemma för länge och inte hinna in.

Är i v35+4 idag så någon mer koll var onödigt eftersom det ändå snart är dags tyckte dom. Tyckte jag med efter dagens besök! Två läkare som rotade runt ganska ordentligt inne i tappen lugnade ju inte direkt ner förvärkarna.
    Ger olika ctg olika siffror? För när de tog min kurva låg en normal sammandragning som inte gjorde ont på runt 40, tappade den kontakten fick jag inga siffror alls och jag fick sitta tills det blev en okej-bock på maskinen.

Trist att du känner att resan var i onödan, men om du känner att du inte kan lita på din kropp så kan det väl vara värt att ta några trippar till barnmorskan och/eller Lycksele? Du får leta upp en skön ljudbok att ha i bilen.
  • Skumbollen

Skulle ärva det babynest syrran haft till sin son var det tänkt men det är så välanvända att det tappat färg och form lite tyvärr. Tänkte köpa ett nytt då jag inte orkar sy själv. Vad har ni köpt era någonstans och är ni nöjda?

• Skumbollen
    ebe91 skrev 2015-02-19 20:37:51 följande:

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

Men alltså... Gaghhh!!! Det är väl vanligt sunt förnuft att man inte yttrar ett ord på sociala medier före föräldrarna! Jag är en ganska (läs väldigt) hård och principfast person som inte drar mig för konflikt (på gott och ont) så om det hade varit min svärmor hade hag utan att blinka sett till att posta på Facebook före vi hört av oss till henne om jag fått en sån kommentar.

Kanske inte det mognaste såklart, men det du skrev var nog det respektlösaste jag läst på länge... Morr!
  • Skumbollen
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 21:08:01 följande:
    Köpte mitt på milooo.se

VÄLDIGT nöjd! Bra pris och snabb frakt! Köpte till en "extradyna" som hon också säljer. Smart att bara kunna slänga den i tvätt istället för hela babynestet:)
    Vad kul! Det är precis där jag surfat runt ???? har du en bild som du orkar lägga upp?
  • Skumbollen

Ja det där med hygien på sjukhus verkar vara svårt för folk. När vi låg inne med vår son på hjärtavdelningen fick man se mycket. Tyvärr är all personal inte lika modig som nixe utan beroende påven som jobbade så följdes reglerna olika mycket.

Vad det gäller smitta och infektioner så kan man lätt följa utvecklingen på RS/influensa/kikhosta mm på www.folkhälsoinstitutet.se

Influensan är har ju ännu inte nått sin peak tex.

Kanske beror det på vår start med sonen som var väldigt infektionskänslig men personligen fattar jag inte vad små barn skall göra på typ Ikea och gekås över huvudtaget. Ica maxi har han varit med på ett fåtal gånger i sitt liv.

Innan de fått första vaccinationsomgången förstår jag definitivt inte varför man skall utsätta dem för saker. Nä, njut av våren och träffas ute :)

• Skumbollen
    Cymi skrev 2015-02-20 18:25:47 följande:

Det jag funderar lite på är om man själv blir förkyld, jag är det nu och är det en del i februari -april, vill ju inte smitta bebis :P

Det viktigaste om man själv blir förkyld är att maniskt tvätta och sprita händerna, koka ev. Nappar och absolut inte stoppa dem i sin egna mun. Nysa och hosta ner i näsdukar/handdukar och inte pussa på bebis. Tvätta även bebisens händer då de gärna stoppar dem i munnen. Inte ha bebis på golvet i typ babygym då förkylning är droppsmitta som dalar nedåt. Utan hellre i sin vagn inne. Om man orkar är det bra att vara ute så mycket man kan :)
  • Skumbollen
    Nixe skrev 2015-02-20 20:55:13 följande:
    Är dunderförkyld för tillfället med hosta som ekat halvvägs runt jorden känns det som. Påbörjar min cocillanakur ikväll och ska sen bomba på med både pulmicort och bricanyl efteråt. Brukar inte vara förkyld länge alls men har förkylningsastma så efter varje förkylning brukar jag ha en helt överjävligt hosta i minst 8-10 veckor. Känner att det kan bli jobbigt med hysterisk rethosta efter ett kejsarsnitt :-/
    Kejsarsnitt och hosta låter som en mardröm! Hua! Hoppas det är snabbt övergående!
  • Skumbollen
    tovemaja skrev 2015-02-22 21:53:36 följande:

Mår fullkomligt pyton och är livrädd för att förlossningen ska starta, hög feber, jätteont i häger bröstkorg och helt igenkorkad i näsa och hals... I tillägg till detta fick jag min första blödning sedan v.20 någonting (då efter sex)... Var gammalt blod men ringde ändå förlossningen. Där sa dem att man bara skulle åka in pga. Blödning om det var i mens-storlek typ... Skönt det för jag är verkligen, verkligen ur gängorna! Hoppas inget händer förrän jag är frisk igen!

Usch för att må dåligt!

Jag har ingen vetenskaplig fakta för det men jag vet ingen som fött barn när de varit riktigt sjuka. Känns som att kroppen väljer sina tillfällen. Eller har någon annan hört typ... "Gud, förlossningen startade mitt i magsjukan" eller "jag kunde inte andas lustgas för jag hade lunginflammation"

Med tanke på hur folk älskar smaskiga förlossningsberättelser så borde man ju hört någon sådan kan man tycka.

Krya på dig :)
  • Skumbollen
    tovemaja skrev 2015-02-23 08:43:13 följande:

Och just som jag skrev det ovan kom en stor stor bit av slemproppen ihop med färskt blod... Hoppas fortfarande att det avvaktar ytterligare 2-3 dagar!

Oj spännande! Min slempropp gick i sin helhet fem dagar innan sonen föddes så jag håller tummarna för att du ändå får ett par dagar att kurera dig på!
  • Skumbollen
    Astilbe skrev 2015-02-23 09:44:47 följande:

Är helt deppig. smile4.gif Har läst på lite mer om min medicin som jag måste ta varje dag och inser att det är alldeles för lite studier på hur detta påverkar barnet genom amning. I Sverige säger de att det ska gå bra, men i går läste jag utländska studier som varnar för bla leverproblem hos barnet och jag inser jag inte vågar utsätta vår lilla för detta. Trodde dock aldrig att jag skulle sörja amningen så. Iaf är det någon annan som ska köra på ersättning med en gång? Lite tips? Lite pepp?

Jag har ganska hög tilltro till svenska rekommendationer angående läkemedel då jag alltid får känslan av att vi har mycket hårdare regler än övriga Europa och framförallt USA. Tänker på att man knappt kan köpa alvedon här hemma medan man på resor kan bunkra upp med det mesta utan recept. Från vilka länder kommer studierna och hur gamla är de? Att hitta ämnen i bröstmjölk känns ju ganska "nytt" Tänker framförallt på vad man kommit fram till angående alkohol och nikotin och hur mycket som faktiskt överförs.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?