-
Det där med termometern förstår jag inte, rumstemperatur är ju rumstemperatur oavsett hur många filtar man lägger på hög... Hon måste väl menat att du skall ha termometern i vagnen tillsammans med bebisen :)sommarstad skrev 2015-02-16 19:38:16 följande:Just ja vi har ju en åkpåse också. Det har jag glömt. Den blir ju bra i början om det är kallt. Jag berättade för mamma att jag tyckte det var svårt med just bäddningen, hon tipsade om att man kan alltid lägga i en termometer i innan bebisen så vet hur varmt/kallt kommer bli.
-
Haha, det är för att den där läkaren sommarstad pratar om måste gjort en rejäl tankevurpa :) säkert en bra läkare på alla sätt och vis men som kanske skolkade sig igenom fysiklektionerna i nian :) det är omöjlig att göra på det viset om det inte finns något som avger värme i vagnen, så är det bara :) men det är klart, den orolige kan ju bädda ner en PET flaska med varmvatten och se hur fort den svalnar kontra en likadan flaska i inomhustemperatur... Enklast är ju ändå att använda sig av lager på lager och känna med handen, är bebisen svettig i nacken eller inte liksom.... :)Kpax skrev 2015-02-16 21:34:48 följande:Jag förstår inte heller riktigt hur jag ska tolka termometern när vagnen är tom. Jag vet inte hur mycket temperaturen höjs när det ligger en liten kropp där. Jag kör nog på att antingen slänga ner köttermometern med barnet, eller att känna efter med handen då och då :)
-
Men precis :)snö 81 skrev 2015-02-16 21:42:01 följande:Enklast att känns är på bebisen i nacken när den ligger däri, plus att man ser på näsan om den fryser mycket. Röd näsa fryser, vit näsa fryser inte :)
Om man klär lager på lager är det ju lätt att öppna upp lite om det blir för varmt. Eller ha med extra filtar om det känns för kallt. -
Haha, men alltså... Det är ju som att gå och känna i en tom säng hur varm den är... Men jag kanske förklarar dåligt :) du kommer förstå vad jag menar om du provar, det är omöjligt :)sommarstad skrev 2015-02-16 22:36:34 följande:Det är bara för att få ett hum. Är det för varmt redan utan ett barn så vet man ju att att det inte alls funkar för bebisen. Sen är barn precis som vuxna och blir olika varma så det måste man ju ändå känna på barnet. Man lär sig säkert väldigt fort :)
-
Haha, men alltså... Det är ju som att gå och känna i en tom säng hur varm den är... Men jag kanske förklarar dåligt :) du kommer förstå vad jag menar om du provar, det är omöjligt :)sommarstad skrev 2015-02-16 22:36:34 följande:Det är bara för att få ett hum. Är det för varmt redan utan ett barn så vet man ju att att det inte alls funkar för bebisen. Sen är barn precis som vuxna och blir olika varma så det måste man ju ändå känna på barnet. Man lär sig säkert väldigt fort :)
-
Jag hade inget sånt papper när sonen föddes (okt 13) och har inte fått något nu heller. Det är säkert olika i våra landsting :)ebe91 skrev 2015-02-17 20:59:51 följande:Välkommen!
Jag har 10 dagar kvar till bf o jag har då inte fått ngt papper..? Ska till bm nästa gång om 6 dagar. -
Vi åkte ju på magsjuka för ett par veckor sedan och jag googlade tips som en tok...detta kommer låta knäppande överallt skrev folk att det hjälper att trycka i sig en massa ahlgrens bilar... Jag hann aldrig prova, men det kan ju vara värt ett försök.Mimipig skrev 2015-02-17 22:58:40 följande:Vitpepparkorn? Hur snabbt ska man göra det? Ingen idé om jag tar dem imorgon eller? Inga känningar än, så jag tror jag klarat mig. På tal om sjukdomar: Såg på statistik från Folkhälsoinstitutet att influensan verkar peaka den här veckan - skönt när vi går mot vår och bacillerna viker hädan!
-
Jag var inne på östra i förra veckan pga onda sammandragningar. Det gjordes ctg, vaginal undersökning, togs infektionsprover, urinprover, ul både vanligtoch vaginalt för att mäta tappen. Jag var precis 35 fulla veckor då.septemberbarn08 skrev 2015-02-18 13:06:09 följande:
Ni som blivit kallade till läkare för ctg-kurva vid förvärkar, vad har gjorts då mer än just kurvan? Har tid imorgon för träff med läkaren och det står precis som i kallelsen till RUL att inga barn får följa med för att ultraljudsundersökningen kräver stor koncentration. Och så står det att jag ska vara på förlossningen en halvtimme innan för ctg-kurva.
När jag åkte in för regelbundna sammandragningar med dottern togs bara en kurva och så gjordes ett vanligt ultraljud, ingen koll av tappen. Den här gången har jag ju mycket mer onda sammandragningar så jag undrar om dom gör en undersökning nu också eller om dom nöjer sig med kurvan? Känns ju lite sådär eftersom det verkar ha en tendens att inte komma en enda förvärk just när man ligger med den där jäkla kurvan:(
Ett ultraljud får jag väl hoppas på när jag nu ska åka så långt;)
-
Vet att det här med namn var på tapeten för ett tag sedan... Vi väntar en liten flicka och jag har nog läst topp tusen namn och tycker inte det finns något fint namn...och om det finns något så är det redan taget av någon närstående. Försöker intala mig att det bara är hormonellt och att fler namn kommer vara fina sen... Men det är svårt. Med sonen var det så självklart flera månader innan han föddes, hade trott att det skulle vara samma denna gång.
Hur har ni det? Har ni spikat, en shortlist eller känner ni som vi? -
Haha! Förlåt men vad är en skumboll? För jag tog nicket när fantasin var i botten och sonens bebisboll låg framför mig :) men det är något man kan äta alltså, som en skumtomte?Astilbe skrev 2015-02-19 19:05:22 följande:Ja, som tur är har min svärmor redan två barnbarn annars vet jag inte hur det hade slutat. Men där har hon varit med hemma hos dem en heldag i veckan sedan födseln... Det kommer inte(!!!) hända här. Ha ha - min värsta mardröm. Känner mig så hemsk för hon är en snäll person men det är något läskigt och smått hysteriskt som tänds i de där ögonen när det vankas barnbarn...
Jag har också en svärmor jag inte riktigt kan med tyvärr. Tyckte om henne innan vi fick sonen men efter det så undrar jag ofta om hon har alla indianer i kanoten. Synd för egentligen vill jag ju ha en fungerande relation. Försöker tänka att min man blev ju helt okej ( ;) ) och hon har ju uppfostrat honom så jag borde ha mer tålamod och inte vara så fördömande men det bara går inte.... Får se om det blir bättre när grav-hormonerna lämnat kroppen, haha!