• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-05-25 13:58:44 följande:

Vägt mig idag: 75,6 kg. 600 gram ner än från förra v, jag får vara nöjd med det. Har insett att snittakten är 0,5 kg/v för mig. Det är helt ok, även om jag hade en naiv dröm om 1 kg/v och vara tillbaka till midsommar. Men äsch. Jag ska bli så lycklig när jag är under 75. Sen är delmålen: 70 kg, (inskrivningsvikt) 68 kg (kissa-på-Stickan-vikt) och 65 kg (min perfekta slankvikt).

Haha, när vi började viktutmaningen vägde jag exakt 60,0. Igår vägde jag 59,9...... Men, har gått i tron att kilona bara ska trilla av mig om jag bara går någon promenad i veckan... Vilket jag nu får inse att det händer inte. I vanliga fall har jag inga problem att svälta mig själv under perioder, men det går ju inte när jag ammar... Äter inge godis eller sånt, men äter määängder med brie och lufttorkad skinka, typ 0,5kg av varje/vecka... Så det enda som blir smalt är plånboken. Men, ikväll har jag faktiskt varit o joggat lite, 2,7km med 90%jogg o resten gång med försök att få ner lite luft i lungorna ;) alltid en början! Målvikten är 53-54 kg, delmål är 58 kg till midsommar. 55kg i slutet av augusti. Och målvikten på min födelsedag 14 oktober.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-05-26 10:05:26 följande:
    Jag är också trött på att bo trångt. Vi måste ha bilstolen och sittdelen till barnvagnen i klädkammaren, liggdelen i köket och barnvagnschassit ute. Fyra personer och en hund på ca 60 kvm. Det blir trångt och stökigt på en gång. Det räcker med tre leksaker på golvet så är det hela golvet.
    Det låter lite som oss! Vi har bilstolen o liggdelen i klädkammaren, chassit utanför ytterdörren o sittdelen nere i källaren. Har dessutom två stycken lära-gå-stolar ihopfällda i sovrummet, babygymet mitt i vardagsrummet, babysittern vid köksbordet o babygungan på toaletten... Lägenheten är på 64 kvadrat så är saker överallt! Vi letar hus, men har inte funnit vårat ännu. Känns som jag gärna vill ha ett syskon ganska tätt men INTE så länge vi bor här. I värsta fall får vi väl försöka hitta en större lägenhet att mellanlanda i men det kändes jobbigt...
  • ebe91
    Cymi skrev 2015-05-26 13:37:10 följande:
    Tror inte den som jobbar förstår hur krävande det är att vara hemma om de inte varit det även om de säger att de fatta... Min man kan komma hem och lire försiktigt säga "jag trodde du skulle hunnit... " och så nåt typ fixat köket. Jaha trodde du?! Jag har för fan knappt hunnit äta, vilket han vet, men han fattar inte
    Jag tror inte min sambo förväntar sig att jag ska ha gjort några större under när han är på jobbet, utan han vet att jag gör det jag hinner utan att stressa ihjäl mig. Jag tycker faktiskt att jag har det enklare än han... Jag sover ju x antal fler timmar än han på natten (jag har ansvaret för B även nattetid men ungen sover ju...). Det enda är att jag är lite mer låst. Han kan fara o fiska en hel dag, medan jag fungerar mer som en matmaskin o kan bara vara borta ca 2 timmar.
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-05-26 13:44:38 följande:
    Duktigt!!! Jag är duktig på promenaderna men bara lite bättring på godiset.
    Haha!
  • ebe91

Lilleman har fått feber idag :/ han är lite hostig också men inga andra tecken på förkylning. Hade som max 38,6 när jag mätte, så petade i han en supp alvedon för en timma sen. Nu har han precis somnat bredvid mig som vanligt, trots att han sovit nästan hela eftermiddagen (varit lite piggare nu på kvällen). Det är som svårt att beskriva hur mammakänslor är förrän man har ett eget barn, för även om det nu bara är lite feber så hinner då jag förstora upp allt i mitt huvud - som att lilleman är första bebisen som någonsin varit lite sjuk...

• ebe91

Jag är så less på att höra att mitt barn är tjockt. Jag helammar, han äter med 2-3 timmars mellanrum på dagarna och har en nattfasta på mellan 7-10 timmar. Han äter typ 5 min varje gång. Men får hela tiden pikar av sambons familj att han är så rund. På 2-månaders kontrollen vägde han 5,5kg, så visst - han är inte mager men han är för sjutton ett spädbarn! När jag har han i famnen sitter han oftast stilla och är nöjd, o då får jag höra "ne, han vill väl inte förbränna någon kalori i onödan". Han rörs, sprattlar o viftar som vilken annan unge när han ex ligger i gymet men han är väl en mer stillsam unge när han är i famnen. Bara för att svägerskans unge (skiljer bara 2,5v mellan dom) är mer åt det magra hållet med inte en valk på hela kroppen. Är sån jäkla vikthets bland kvinnorna i den familjen, det ska jämföras på minsta milimeter. Nu när Bosse är sjuk fick jag ett sms av svägerskan "tur han har lite resurser att ta av"?! Svarade inte ens på smset... Jag tycker inte han har ngt att ha av utan oroar mig istället för att han inte ska få i sig nog med vätska då han har feber...

• ebe91
    Vikkan333 skrev 2015-05-27 16:10:47 följande:

Men hur sjukt är det inte?! Har era släktingar ngt fel? Barn och kalorier ska inte vara i samma mening! Sålänge de inte stannar i utvecklingen tycker jag inte att man behöver fundera.

Först brydde jag mig inte, men nu är jag jäkligt less på att höra... Värst är ju svägerskan men hon har någon skev bild på vikt också. Eftersom vi plusade samtidigt (skiljde bara 3 dagar mellan bf) så skulle hon jämföra hur mkt vi gått upp varje gång vi sågs, o lite så var hon redan innan graviditeten. O självklar nu efteråt också.
  • ebe91

Jag tycker det är alldeles för mycket pekpinnar från olika håll. Fleece är något jag kommer använda och även köpa nytt då jag tycker att det är bra. Det är ju skillnad på saker som direkr skadar barnet, men fleece är väl ett billigare (och fullt fungerande) alternativ.

Lilleman är fortfarande förkyld, 6e dagen med feber... Vi var in på jourcentralen igårkväll, fick bricanyl för att underlätta andningen o lösa upp lite slem. Febern sa han inget om. Men kollade CRP iaf som var normalt.

Idag har vi varit till grannstaden och köpt en till vagn, hehehe. Är jättenöjd med våran emmaljunga men ville ha en stadsvagn/smidigare sittvagn/sommarvagn så blev en brio smile. I sommar kommer den dock endast användas tillsammans med babyskyddet som man kan klicka fast.

• ebe91
    tovemaja skrev 2015-05-31 17:44:31 följande:

suck,,, bara för mig FL-appen inte funkar alls? Har inte gjort på ett par dagar, Kommer vara mycket mindre aktiv tills det är ordning på den igen!

Nej, samma för mig! försökt skriva x antal inlägg men lyckades (tillslut!) från vanliga webben... Även webbsidan har strular för mig.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-05-31 14:57:02 följande:

Jag ska som sagt ringa vc imorgon om Selinas nästäppa (vi har ju ingen sjukvård alls på helgerna längre). Tycker det är konstigt att det hållit i sig så länge men hon har inga andra förkylningssymtom. Ingen hosta, ingen feber..

Idag är hon inte alls pigg stackarn. Somnade för 2,5 timmar sedan och sover än och under förmiddagen ville hon bara ligga i famnen och somnade titt som tätt:( har väl inga större förhoppningar på att någon läkare ska göra något men det känns inte kul när hon inte kan äta ordentligt och uppenbarligen inte mår bra:(

Vad är det för Emmaljunga ni har? Jag har sagt att EN vagn till måste jag hinna köpa innan Selina växer ur vagnperioden men kan inte bestämma mig för vad jag vill ha. Varit sugen på att köpa till superviking-sittdelen och bara kunna byta på vårat chassi men vill samtidigt ha något helt annat. Blir isf vagn nr 7 här hemma:)

Vi har en edge duo combi, eller ngt sånt ;) även om liggdelen är skiiitstor inser jag att det är tur att han föddes på vintern/våren, för det hade varit trångt med vinterkläder när han blir 3-4 månader. Oj shit! Vad använder du alla vagnar till? :o känns som jag redan nu måste förklara mig för folk varför vi har två vagnar o bara ett barn ;) sa dock till sambon att han ska vara tyst för han har mellan 10-15 fiskespön + lika många fiskerullar. Fick då mothugg direkt att han inte tyckte det var samma sak ;) o ändå har han två EXAKT likadana laxrullar...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?