-
Aha, det förklarar saken. Ja, jag ska också skärpa mig och ge blod oftare när jag får det igen. Jag har till och med blodgivningscentral i kvarteret, så jag har ingen ursäkt.Kpax skrev 2015-01-22 07:43:30 följande:Nej, så mycket blod har man inte, så hon har ju fått en total blodtransfusion, måste ha fått hur många enheter som helst! Fy vad läskigt, när jag kan ska jag ta tag i det där med blodgivning igen, det är viktigt och värt obehaget.
-
Där ligger jag också, stadigt på strecket över mittenkurvan, men jag tänker inte så mkt på det. Jag är lång och magen känns normalstor på min kropp och dessutom så känns det lite godtyckligt hur bm mäter. Huvudsaken är väl att magen växer i lagom takt, vad som är vatten, fett eller bäbis är ju lite ovisst... Det enda jag kan oroa mig för är att jag ätit rätt mkt godis under graviditeten och har blivit lite skrämd av sk sockerbäbisar. Men sen läste jag någonstans att det är lugnt så länge man inte har för höga sockervärden.Nixe skrev 2015-01-22 07:16:28 följande:Vad olika det är. Jag hade 30 cm i v 30 och har legat mellan mittersta och övre kurvan hela tiden (något utplanat till förra mätningen bara) och är livrädd för att man ska få en femkilos typ. Kanske lite överdrivet men ändå :-/
-
Aha. Ja, med tanke på att vi var så många här i tråden som hade det på lut, så är vi väl inte ensamma, hur gärna man än vill vara unik...LillLouise84 skrev 2015-01-22 19:57:32 följande:Ja jag såg det. Det var jag som kollade fel lista. Det var nr 10 på mest ökande namn. Det fanns en sån 100 topp också
-
Ritgens handgrepp och perinealskydd. Har just googlat massor om dessa två åtgärder barnmorskan kan göra för att man inte ska spricka. Jag fick precis höra om "det finska handgreppet" av en kompis. Har ni hört talas om detta förut?
-
Det är ju bara fel. Ta ett djupt andetag och ta mod till dig och ta ett möte med chefen där du ställer henne mot väggen och förklarar läget. Det är ju hennes fel, så hur tänker hon lösa det? Ska företaget pröjsa ditt ekonomiska bortfall? Eller hur tänker hon. Det vore inte mer än rätt.Nixe skrev 2015-01-22 23:17:17 följande:Ja, önskar jag vore längre (är 167) så hade det kanske känts lite bättre. Har inte ätit så mkt godis men det har blivit ganska mycket juice, läsk och smörgåsar istället för middag på jobbet :-/ men jag har haft bra sockervärden vid varje kontroll så det är ju iaf bra. Blev för övrigt nekad graviditetspenning idag...till större delen för att min chef tydligen struntar i att ringa upp dom när de försökt få tag i henne flera ggr. Ngt hon enligt deras brev lovat göra men alltså inte gjort. Tack för den liksom. Eftersom jag kommer jobba till precis samma datum oavsett om ansökan godkänts eller ej hade det med andra ord inte påverkat jobbet och avdelningen ngt alls utan bara min egen ekonomi och mina föräldradagar. Men det var visst lite mkt begärt att min chef skulle göra sitt jobb... *bitterbitterbitter*. Och inte hinner jag överklaga heller så jag kommer redan behöva ta mina semesterdagar och det lär knappast regleras i efterhand sen.
-
Jag ska till bm idag, ska passa på att fråga henne hur de jobbar här i Sthlm.snö 81 skrev 2015-01-23 05:56:14 följande:Ja, i mitt landsting använder dom det finska greppet. Min kompis är barnmorska på förlossningen och hon berättade för ett gäng år sen att dom hade delegation med finska barnmorskor som kom och lärde dom. Finland är tydligen bäst på att förhindra bristningar.
-
Rapport från barnmorskan. Min inneboende följer sin kurva exakt - en bit över snittet. SF-mått 32 i v 32. Och han har lagt sig rätt med huvudet ner nu tydligen. Det hade jag ingen aning om, jag tycker han är mest överallt hela tiden. Coolt! Nu förstår jag bättre vilka kroppsdelar som är var. Det är alltså hans fötter som trycker mig i sidan och revbenen för jämnan och hans händer som bankar i protest i troskanten när jag lutar mig framåt. Nu blev han plötsligt så mycket mer levande!
-
Jag har en normal graviditet och i Sthlm (åtminstone på min mottagning) går man varannan vecka från ca v 30. Jag har inte heller lämnat urinprov sen inskrivningen och hon har aldrig vägt mig. (Men jag har berättat ouppmanad, så kanske hade hon det annars). Blodprov för järn och socker tar hon nästan varje gång.LillLouise84 skrev 2015-01-23 18:52:36 följande:
Oj vad alla är till bm och har koll. Jag är i v 31+5 och var på inskrivning v 13, rul v 17 (visade det sig) rul 2 v 20, koll v 28 sen har jag inget förrän v 33+2. Det känns som att mitt landsting är snål på kontroller. Jag har inte lämnat urinprov sen inskrivningen, och knappt tagit blodprov.
Hur mycket går ni andra? Vissa förstår jag går mer pga blodtryck och annat som strulat. Men ni som har haft problemfri graviditet då?
-
Jag håller med - syprojekten blir en dyr hobby som ger någon slags moderlig tillfredsställande. Jag har inte sparat en krona på något av dem jämfört med att köpa, men det är ju så härligt att få bli lite stolt över att tillverka något. Som i slöjden...Kpax skrev 2015-01-23 09:47:13 följande:
Hehe, vad präktig jag låter med alla mina syprojekt när flera andra påpekar att man inte sparar så mycket. Jag vet det, jag tycker mest att det är kul med projekt, och det känns som att jag bearbetar det här med att bli mamma genom att göra saker åt bebisen.
Låt oss heller inte glömma att jag bränt sjuka summor på nätshopping, så jag tror inte att jag är så himla ekonomisk! :D
-
Ang klappar påsken så trodde jag att jag skulle slå folk på fingrarna om de kom i närheten av magen eftersom det är bland det värsta jag vet i vanliga fall, att någon tar eller piper en i magen. Men det har inte varit jättemånga och alla har frågat först och det har känts ok. Konstigt nog. Men jag är oändligt trött på skämthälsningen "hej tjockis". Har någon någonsin tyckt att det varit kul?