Inlägg från: Storkbo |Visa alla inlägg
  • Storkbo

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Teresiat...trist om du skulle behöva gå igenom det igen :(

Jag hade MF i januari...upptäcktes på ultraljud i v 11 att båda fostren var utan hjärtaktivitet...den ena hade avstannat redan i v 7 och den andra i v 9...min kropp vägrade dock inse att den inte var gravid längre å ville inte alls stöta bort nåt eller släppa symptomen. Fick då göra en MA å blödde hysteriskt i fyra veckor...till slut gjordes en skrapning å läkaren lyckades då perforera livmoderväggen.

Idag är ja i v 12...å jag jagar verkligen symptom...så fort dom avtar en stund så får ja panik...var på UL i torsdags å allt såg jättebra ut...men det hjälper ju inte mig idag å i morgon och nästa dag...oron finns ju där hela tiden!

Ja håller tummarna för dig ska du veta...å för mig själv å alla andra här inne oxå...att gå igenom ett MF är nog bland det jobbigaste jag varit med om!

• Storkbo

Har en liten fundering om det här med KUB i olika län i vårt avlånga land...jag bor i Gävle och vad jag förstått så erbjuds man inte KUB här om man inte är över 35 år eller av andra orsaker ligger i "riskgrupp" för att det skulle finnas skador på barnet...jag kan ju vara lite felinformerad men skulle vara skoj å veta hur det funkar i övriga landet :)

Jag är själv 43 år och har därav blivit erbjuden KUB denna graviditet...min förra graviditet som slutade i MF (då var ja oxå 43) så sa dom att KUB var uteslutet och att det bara var FVP som erbjöds...

• Storkbo

Okay...:) Jag ska göra KUB 22/8 och om jag hamnar över gränsvärdet så blir det FVP veckan därpå tydligen...håller tummarna gör att vi slipper FVP...

• Storkbo

JhjärtaK...exakt så var det..."pga din ålder kommer troligen KUB bli helt missvisande så därför kan vi inte erbjuda dig det. Skulle du däremot vilja göra ett FVP så får du återkomma om en tid."

Så i vårt landsting kan man säga att det är upp till varje läkare att ta beslut om sånt tydligen ;)

• Storkbo

Daisybramble...jag har BF 1 mars...å mitt illamående har faktiskt avtagit denna vecka...har tom kunnat dricka lite kaffe igen...vilket var en total omöjlighet fram till för två dagar sedan :)

• Storkbo

Hahaha ja det har ja!!! Det är fruktansvärt jobbigt ju...å det som är värst är nog människor som luktar svett...kan knappt gå i affärer utan å må illa ja...hahaha hoppas verkligen det oxå lägger sig lite snart kan bli jobbigt å gå så här hela graviditeten...

• Storkbo

Hahaha det där med humöret är ett gissel...å det värsta som finns är väl när man får ett utbrott å ens partner tystar ner det med å säga "men gumman, nu märks det verkligen att du är gravid"....då blir man ju bara ännu elakare ;)

Är det nån som har några roliga å bra träningstips så är jag jätteintresserad...jag har två barn sedan tidigare...är i v 12 nu å detta är en riktig sladdis...de tidigare graviditeterna har ja gått upp 22 och 24 kg...DET tänker ja inte göra denna gången!!!!

Har dock mått så sabla dåligt så ja knappt kunnat röra mig...men det börjar avta nu så då kan man ju ta tag i träningen igen :)

• Storkbo

Laila88...va är det som händer?!?

Det kan inte va sant!!! :(

Tänker på dig <3

• Storkbo

Grattis Madelia :)

Va skönt för er!!! Jag ska göra mitt KUB imorn...är så nervös så ja glömmer å andas emellanåt...;) Pga min ålder varnar alla mig för att ja nog inte kommer få så bra resultat å ja försöker hela tiden intala mig själv att ja inte ska bli besviken om det visar sig att det blir som ja blivit varnad...men det är allt annat än lätt..:/

Man får alltså "svaret" direkt?! Fy nu blev ja nästan svimmfärdig!!!!

• Storkbo

Daisybramble...ja är 43...så enligt vissa läkare bör ja glra FVP direkt å hoppa över KUB eftersom min ålder kan påverka resultatet. Efter att ja kollat runt lite, läst på lite å bytt läkare så ändrade ja mig å testar KUB först iaf :)

Jo vi håller tummarna för att det går bra...men nervöst är det...mår fysiskt dåligt av nervositet just nu faktiskt!!!

• Storkbo

Villhaenbebbe...jag är i v 13 å min ryggvärk har kommit denna vecka...känns som länden ska gå av...eftersom ja har så himla lågt blodtryck vill ja helst ligga just nu pga yrseln å mattheten...det uppskattas inte av ryggen...vet ju knappt hur ja ska ligga så inte ryggen ska värka...

Men ja har lovat mig själv att inte klaga utan bara vara glad för att ja är gravid efter allt som varit ;)

• Storkbo

Daisybramble...idag gjorde vi vårt KUB...fick resultatet 1:3412...så vi gör inget FVP :)

Det är ju trots allt en viss risk å göra FVP så det vill man ju undvika!

Vi fick även lite ändrat BF datum å det ser ut å bli ett februari barn :)

• Storkbo

Daisybramble å Madelia... Tack :)

Å klart ja håller tummarna för dig...stenhårt!!! :)

• Storkbo
    Skumbollen skrev 2014-08-23 14:21:04 följande:

Ja herrejisses folk har åsikter ibland :)

Med sonen var jag höggravid under sommaren och beställde gärna in alkoholfritt bubbel/ öl/ vitt vin bär vi satt på uteservering, haha de som inte vaknat upp och insett att det finns gott om alkoholfria alternativ stirrade ilskt :))

Jag tog upp det på min inskrivning med BM...fick ju svara på massa frågor ang alkohol å tobak å eftersom ja inte dricker alkohol...alltså inte ens när ja inte är gravid...så började vi diskutera just det...man behöver oftast inte förklara varför man dricker alkohol men jag får nästan alltid förklara varför jag INTE gör det!!! Det finns ju så många goda alkoholfria alternativ så för mig är det inget svårt val...jag kan köra min egen bil hem när ja själv vill och ha mår alltid bättre dagen efter än dom som drack alkohol kvällen före...;)

Så jo det verkar himla svårt för folk å inse att även om ja är gravid eller bara ska köra bil...så kan man dricka vin...fast alkoholfritt då...;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?