Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

bb2014 skrev 2014-08-08 13:45:45 följande:

Kan också tillägga att enda smärtstillande man får ta är alvedon.

Det gäller att lyssna på sin kropp och bara göra det man orkar. Jag tyckte det var jobbigt med illamåendet och bli sängliggande. Kändes så deprimerande. Men det är bara att acceptera att kroppens signaler är viktiga nu. Och att extra vila behövs!

Om man har en partner får den ställa upp lite mer nu.

Ja man måste lyssna på kroppen men det är ju så förbenat tråkigt när man inte kan följa med maken och dottern när de gör roliga saker

Här måste jag gå och lägga mig någon/några timmar per dag och bara vila de senaste dagarna. Ibland på förmiddagen och ibland på eftermiddagen.

Sen när jag vaknar mitt i natten och behöver gå upp och kissa så mår jag så jäkla illa att jag vaknar till en gång i timmen från kl 02 och fram till att det är dags att gå upp.

Men glad ändå såklart för att jag är gravid
  • JhjärtaK
    Pyret 85 skrev 2014-08-08 15:07:33 följande:

Varit på hälsosamtalet idag. Hon räknade mig till 24/3 men jag blir säkert ändrad på UL ändå så jag låter det som står i BF-listan vara. Är iaf enligt BM i v. 7+2 idag.

Jag frågade också angående smärtan i ryggen och om det fortsätter så tyckte hon att jag skulle besöka sjukgymnasten och att jag ev behöver ett foglossningsbälte just för att tänka mer på att böja benen när jag behöver göra lyft. (jobbar på förskola så det blir ju många lyft om dagen)

Vi ska åka till liseberg på fredag nästa vecka så jag frågade ju såklart om jag kan åka karuseller och hon sa att det inte är någon som helst fara. Har hela tiden tänkt att jag får gå och tråka medans de andra åker men nu ska det åkas... åtminstone tills jag blir åksjuk.

Fast det där med karuseller skulle jag ta med en nypa salt. Har sett en fråga kring detta till en annan bm och hon svarade att man inte skulle utsätta graviditeten för några sådana krafter så det verkar inte finnas konsensus iaf. Du kan ju undvika de häftigaste attraktionerna om det känns konstigt.
  • JhjärtaK
    Pojkmamma01 skrev 2014-08-08 17:58:56 följande:

Är det nån som känner av fogarna?

Precis som när jag var gravid med min son i 10:e veckan så har jag börjat få ont mellan benen.. Som i benet under vänster blygdläpp.. Ilar rakt upp i "Fiffan".. smile2.gif

Med den graviditeten så släppte det och kom tillbaka i 7-8 månaden. Med besked.

Känner inte av fogarna än men gjorde det i v 14 med dottern. Sen blev det bättre för att återkomma runt v 30 med besked. Hade fogbälte och gravidkudde men blev sjukskriven de sista fyra veckorna då jag verkligen inte sov något alls pga att det gjorde så ont. Bävar inför att ev må likadant denna gång :-O
  • JhjärtaK
    Storkbo skrev 2014-08-11 02:21:43 följande:

Förstår känslan många skriver om...det känns inte som det är på riktigt förrän man sett det lilla hjärtat slå ????

Jag har BF 1/3 och eftersom jag är 43 år så har jag redan gjort ett VUL och kommer även göra ett KUB/NUPP test inom nån vecka...går nu in i vecka 12 och äntligen har illamåendet å yrsel å spänningar i bröst börjat släppa något...nåt som lindrade mitt illamående var att bara tugga på nåt typ ett kex eller en grönsak eller en frukt när det var som värst...åksjuketabletter å åksjukearmband hjälpte inte ett dugg.

Men så skönt att vara så långt gången och att du mår bättre!

Har du haft molande värk (växtvärk) och har den isf lagt sig nu? Kommer inte ihåg hur det var med dottern men inte sjutton gick jag med "mensvärk" från och till ända till bf
  • JhjärtaK
    Pyret 85 skrev 2014-08-11 19:38:53 följande:

Kraftig molvärk sen ca 15 idag, nu ikväll när jag var på toa kom det blod när jag torkade mig. Ringde och rådfrågade 1177 som tyckte jag skulle ringa gynakuten. Sagt och gjort men dom tyckte jag skulle avvakta och ringa igen om det blev värre. Efter jag gråtit ett tag gick jag på toa igen och då var det rosa knappt synligt. Hoppas det håller sig borta nu.

Hoppas det avtar och slutar helt!
  • JhjärtaK
    mizzidus skrev 2014-08-12 05:23:22 följande:
    Ultraljud görs inte här förrän vecka 18, annars får jag boka tid privat och lägga ut den kostnaden har jag nog ingen lust med.. :/
    Här är standard också bara RUL men jag får ett tidigt UL för att datera graviditeten inför kub (som vi betalar själva). Om jag inte hade fått det så kostar ett tidigt UL bara 200 kr så det hade jag betalat.
  • JhjärtaK
    Mims88 skrev 2014-08-12 07:31:57 följande:

Hej.

Jag är uträknad till den 11/3-15. Jag var på hälsokontroll i juli v. 7. Jag ska bli inskriven den 2/9 och är du i v.13. Samtidigt ska jag göra glukosbelastning. Någon som gjort glukosbelastning innan som kan förklara lite mer vad det går ut på. Läser mig till det men blir inte klokare av det, förstår att det handlar om diabetes 2 som finns i min släkt. Som kan orsakar graviditetsdiabetes.

Välkommen!

Har själv inte gjort någon belastning men som jag förstått det så är det en koll för att se hur din kropp reagerar nu under graviditeten om du får höga halter av glukos (socker) i blodet. Tror att man får glukosdropp men kan ha fel. Reagerar den normalt så är det inga problem men har du tendenser till diabetes så får du nog restriktioner kring kost mm för att förhindra graviditetsdiabetes som i värsta fall kan bli kvar efter att man fött.
  • JhjärtaK
    Pyret 85 skrev 2014-08-12 17:02:50 följande:

Tack för stödet. Tyvärr slutade det i missfall. Allt kom ut precis innan jag träffade läkaren.

Beklagar verkligen! Vet hur fruktansvärt det är så ta tid att vara ledsen, sjukskriv dig i en vecka och bara var om det är det som känns bäst!
  • JhjärtaK
    Pyret 85 skrev 2014-08-12 18:21:14 följande:

Tack alla! Har ett oerhört stöd från sambon. Ja detta känns verkligen piss men försöker ändå tänka på att det var något som var fel med graviditeten och därför blev det missfall.

Har inte ätit mkt på hela dagen. Fick i mig tre skedar yoghurt innan vi åkte till akuten men det kom upp lika snabbt igen. Sambon lagade mat och jag åt lite äggröra men tyvärr kom det också upp igen. Inte alls hungrig heller.

Smärtan i magen är iaf borta. Tror att allt som skulle ut kom ut på akuten. Precis när vi skulle gå in så rann det till ordentligt och jag gick på toa när jag anmält mig i receptionen. När jag torkade mig va där en stor klump, typ 4 cm lång eller nått, antar att det var fosterhinnor osv. Det blöder fortfarande men inga klumpar. Förlåt om jag är ingående!

Inte alls för ingående. Låter väldigt likt mitt mf från i maj då jag var i vecka 9. Hinnsäcken kom ut hel med delar av moderkakan vilket såg ut mest som en stor klump av koagulerat blod. Sen någon dag/dagar senare kom ytterligare en klump koagulerat blod. Slutade blöda efter ca 1,5 vecka och fick ny ÄL bara tre dagar senare!
  • JhjärtaK
    Chuckiiii skrev 2014-08-13 09:20:34 följande:

Alltså ryggen! Jag dör! Inatt kunde jag inte sova, varken på rygg, sidan eller magen! Gick upp mitt i natten o tog ett hett bad så avtog det liiiite!

Nån mer? Kan man hoppas att detta är övergående? Vägrar få smärtsam foglossning i vecka 8:((

Nu ska jag till jobbet, laddad för en härlig 15h dag:((

Här kom foglossningen också igår och gick in i vecka 8 idag! Så jäkla tidigt men har inte så ont som du har, usch! Vetekudde kanske hjälper så att du slipper gå upp och bada? Har du fogbälte?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?