Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

hemlig89 skrev 2014-08-05 13:51:25 följande:

måste fråga er tjejer som gjort tidigt Ultraljud. vart gjorde ni detta?
    Ringt runt som en galning och finner ingenting. Har ej valt om jag skall behålla än, men vill se det med egna ögon först...

ngn som vet?

Vart bor du? Går man till barnmorskegruppen i Göteborg så gör de ett tidigt ultraljud dör några hundralappar vid inskrivningen. Har bi kanske en privat mvc där du bor?
  • Skumbollen
    bb2014 skrev 2014-08-05 16:27:20 följande:

VULet gick jättebra! Fostret (eller embryo är det väl fortfarade i vecka 9) var 1,6 cm vilket är exakt längd för v.8+1 vilket jag är i idag. Hjärtat pickade på fint och den vickade till och med på rumpan! Skrattande

Så himla roligt att se! Läkaren sa också att risken för missfall är liten när den växt så bra som den gjort. Så det känns ju skönt, även om det inte är något jag oroar mig för.

Så nu är det inskrivning hos BM i morgon!

Åh vad härligt! Grattis :) vi skall imorgon så jag hoppas på samma tur :)
  • Skumbollen
    Villhaenbebbe skrev 2014-08-08 15:27:29 följande:

Vi har en resa till USA inbokad över jul och nyår - jag kommer då flyga i vecka 28 samt 30. Jag vet helt ärligt inte om jag vågar det, det känns väldigt riskabelt när det är så långa flygresor (mellanlandning både på dit och hemvägen)

Vi ska åka dit och fira min pappa som fyller 50 och det känns jättejobbigt att inte kunna följa med, han kommer bli så ledsen (såklart kommer han bli glad att han ska bli morfar, men besviken att jag inte kan följa) 

Jag ska prata med BM om detta vid inskrivningen, jag vet att man kan flyga då - men risken finns ju att bebisen kommer då, även fast risken är liten.. 

Om du kan flyga är nog inte det viktigaste du skall kolla upp. De flesta reseförsäkringar täcker bara fram till vecka 28, skulle det hända något under resan så blir det till att betala själv. Sen har jag för mig att inresereglerna är rätt hårda i USA och skulle de vid gränskontrollen bedöma att det är för stor risk att släppa in dig så blir det till att vända på klacken och åka hem igen. Lycka till med googlandet :)
  • Skumbollen
    Villhaenbebbe skrev 2014-08-08 15:48:53 följande:
    Tro mig googlandet är jag expert på och har redan gjort haha - det finns försäkringar som täcker upp till v.32.  

Men det är inte bara flygandet som du säger som problemet heller. Hela min familj har börjat planera besök på diverse nöjesfält, shoppingcenter osv osv. Det känns tungt att man kanske inte kommer kunna vara med på allt eller inte heller ha orken för att gå runt i flera timmar. 

Jag är absolut inte ledsen på något sätt att jag är gravid (snarare ÖVERLYCKLIG) - jag är bara ledsen att jag inte kan vara med på resan helhjärtat om ni förstår vad jag menar. 
    Pappa har sett fram emot och planerat detta länge. Men som sagt, inget beslut är taget ännu, jag ville bara vebtilera lite :)
    Det förstår jag absolut, Hittade du någon exakt vecka för inresa när du googlade? Jag har för mig att de är ganska hårda eftersom alla barn som föds inom gränserna automatiskt får medborgarskap. Där för är det ju många som försöker ta sig in och sedan vänta ut barnet så att säga. Men det kan vara gamla regler jag har i åtanke.
  • Skumbollen
    Mimipig skrev 2014-08-09 07:43:54 följande:

Hej! Jag hoppar in här också om det går bra! Plussade 29/7 och fb 25/3. 34 år, och smått förundrad över att vara gravid. Tog ut min p-stav 23 juni, blev tydligen gravid samma v! Hann aldrig få mens. Bm har alltid sagt att det kommer bli svårt för mig, pco, oregelbunden mens, etc, så det känns som jag fuskat.

Men vilken lyckoträff! Underbart ju :)
  • Skumbollen
    linaxelsson skrev 2014-08-09 07:18:43 följande:

Själv verkar det som att alla hormoner gjort så att min migrän eskalerat. Är inne på tredje dagen med kraftig migränhuvudvärk, aura och illamåendet. Det är dessutom så jobbigt när man inte kan ta något som hjälper mot det heller smile4.gif

Syrran lider också av migrän och läkaren ordinerade citodon utan problem. Hon är i vecka 30 nu. Förstår att du inte vill testa på eget bevåg men om du har det ofta kanske skall höra med läkaren.
  • Skumbollen
    Storkbo skrev 2014-08-14 13:11:25 följande:

JhjärtaK...exakt så var det..."pga din ålder kommer troligen KUB bli helt missvisande så därför kan vi inte erbjuda dig det. Skulle du däremot vilja göra ett FVP så får du återkomma om en tid."

Så i vårt landsting kan man säga att det är upp till varje läkare att ta beslut om sånt tydligen ;)

Det samtalet fick jag också idag, trots att jag är 33, att åldern skulle göra det hela missvisande och att det blir bäst med fvp direkt. Bor i Göteborg.
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-08-14 18:17:56 följande:
    Men va??? Du är ju för sjutton 33, inte 103! Är ju helt galet. Vilken mvc går du till?
    Jag går på kungshöjd, nu var vi inställda på fvp sedan innan då vi har en son med allvarligt hjärtfel och känner att han måste få vara den "sjuka". Givetvis kan man få ett barn med massor av problem som inte syns via diverse fosterdiagnostik men vi känner väl att vi vill kolla allt man kan kolla. På första läkarbesöket övertalade läkaren oss till kub istället och vi var nu inställda på det. Men idag ringde de och sa att de var rädda för att resultatet skulle bli för dåligt för att det skulle vara värt det. Har en tid nästa vecka för ytterligare rådgivning. Det var ju lätt att säga innan graviditet att vi skulle göra fvp. Men nu när pyret flyttat in snurrar ju tankarna helt klart....
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-08-14 18:49:04 följande:
    Ja det förstår jag. Tankarna snurrar här också. Blir rätt orolig dock att även vi får ett missvisande dåligt resultat på kub då jag är 32, var 29 med dottern och fick lägsta möjliga sannolikhet för kromosomfel, det kanske inte ens går att få när man passerat 30?
    Jag vet faktiskt inte om det går, jag fattade det som att det inte gör det. Svårt det där, en kollega till mig 39 år fick 1:400- någonting. Valde att göra fvp och det visade sig att flickan de väntade hade trisomi 13. Att få 1:400 är väl ganska vanligt i den åldern så det var ju grym otur.

Jag kan tänka mig att i vårt fall så är de rädda att en sannolikhetssiffra inte kommer lugna oss. Vi har alltid varit på fel sida statistiken när det gäller våra graviditeter så det är svårt att tänka positivt.
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-08-15 13:20:58 följande:
    Hej!

Har nu varit hos min bm och frågade kring kub och ålder och visst sa hon att åldern var EN faktor (vikt, rökning/snusning, etnicitet osv var några andra) och ev så kunde den påverka så att man inte "kunde" få den absolut lägsta sannolikheten men hon tyckte att det lät väldigt konstigt att man erbjöd fvp direkt istället för kub och sen beroende på det resultatet gick vidare med fvp eller mkp. Hon sa att det kunde skilja från landsting till landsting vilka procedurer man hade men i Västra Götaland så erbjöds KUB till alla 35 år eller äldre, inte fvp eller mkp direkt. 

Fick inbokat KUB-UL den 18 september och tar blodprovet en dryg vecka innan. Tydligen så skall man numera gärna ha gått förbi v 10+4 när man kollar blodet. Har för mig att jag tog redan någon gång sent under vecka 9 med dottern. Jaja, sådant ändras ju uppenbarligen smile1.gif

Skall på "riktig" inskrivning (eller del två eller vad man skall kalla det) i samband med provtagningen till kub den 9:e september och kommer då vara i vecka 10+5 och vecka 12+0 när UL görs. Då kommer vi att boka in RUL och sen nästa träff i vecka 20. Känns bra att ha UL vid KUB i vecka 13, sedan RUL i ca v 18 så att man har lite "milstolpar" att gå efter smile1.gif  
    Men vi bor i Göteborg och får göra fvp direkt om vi vill och jag är 33 så jag tror mest att det handlar om vad man har för historia bakom sig än vad de har för policy.

Bor ni här i Göteborg eller i närheten? Tror vi har bf nästan samtidigt när jag ser dina datum. När är ni beräknade?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?