sommarstad skrev 2014-11-19 18:33:32 följande:
Hur planerar ni alla att gå hem och hur länge har ni tänkt att vara hemma?
Jag som har största delen kontorsjobb (de andra delarna som innebär mycket spring i trappor kommer snart plockas bort från mina arbetsuppgifter) och har BF 2/3 räknar än så länge med att jobba så länge som möjligt. Målet är att gå hem i mitten av februari. Sedan är planen att jag ska börja jobba 1/10 igen och då ska maken vara pappaledig. Ev blir min mammaledighet lite förlängt, lite beroende på hur de första månaderna går och hur vi alla tre känner.
Gällande att gå hem tycker jag att det är så många åsikter från alla håll. Jag har hört att jag borde gå hem både 1 och 2 månader innan men tanke på mina arbetsuppgifter inte är så betungande och jag har mått väldigt bra hittills så ser jag inte riktigt meningen med att ta så lång tid att vila på. Som jag känner nu kan jag jobba tills vattnet går ( märks det att det är första barnet och jag inte har nån koll på hur det är att vara höggravid? ) men jag förstår (försöker förstå iaf) att nån/några veckor innan kan ju vara skönt att passa på att vila. Men jag tycker det låter så tråkig att bara gå hemma Men jag antar att jag har helt andra åsikter när jag är höggravid.
Jag pratade precis idag med min chef om hur jag planerar att göra. Har BF 21/3 och jag kommer jobba min sista dag den 12/3, alltså 9 dagar innan beräknat.
Jag kommer vara hemma på heltid fram till 30/9 och från 1/10 börjar jag jobba halvtid fram till 31/3 och efter det går jag tillbaka på heltid är tanken.
När jag väntade dottern gick jag hem 3,5 vecka innan och det var de längsta veckorna någonsin även om det var skönt att vara ledig. Denna gång känner jag inte för att sitta höggravid hemma i soffan alltför länge :)
Jag har en kontorsjobb så det är inte betungande att vara gravid på jobbet, mer än att man kanske kommer att vara trött. Dessvärre kommer hela mitt jobb flytta till nya lokaler 1 februari så det känns lite jobbigt att göra det som höggravid.