ebe91 skrev 2016-06-27 11:20:24 följande:
Tack allihopa! Hon har ännu inget namn, vi velar mellan Alma, Selma, Vera o flera andra...
Ni ska få en fl-berättelse; vaknade kring 4 med värkar, blev snabbt någorlunda regelbundna (3-6 min mellan). Värkarna var på samma sätt som med sonen så förstod att det var på G direkt. Väckte sambon vid 5 och bad han ringa hans föräldrar, de var ute i stugan (på en ö) så de började packa ihop och åka hem. Hann sen ta ett bad, väntade på att sonen skulle vakna (han tyckte dock det passade bra med sovmorgon så fick väcka han). Lämnade av han hos farmor o farfar kl 8 och rullade då mot förlossningen. Fick lustgas direkt vi kom dit, fick ligga ca 30 min med ctg och vid en undersökning kl 9:15 var jag öppen 4-5 cm. Nästa undersökning gjordes 11:10 och var då öppen 8cm. 11:30 tog de hål på fosterhinnan. Vid 12 var jag tvungen försöka krysta ner bebisen, min livmoder tycks vara väldigt bakåtlutad så bm var tvungen dra livmoderöppningen framåt medan jag krystade för att få ner henne... Det var nog det värsta med förlossningen, hemska hemska värkar och barnmorskan som slet i mitt underliv och ville att jag skulle krysta medan kroppen sa kryp iväg... Där ett tag korsade jag till o med benen och sa att jag vägrar... Hon frågade hela tiden om jag ville krysta men det var det sista jag ville göra. Hon frågade om jag ville ha en morfinspruta och sa ja, så hon gick iväg o hämtade den. Under tiden hon är borta får jag en ordentlig värk och vill inte göra något annat än o krysta, o precis då kommer hon tillbaka. Vet inte hur länge jag krysta, 20-30 minuter kanske? Och sen var hon ute :) med sonen fick jag aldrig krystvärkar utan han drogs ut med klocka, medan jag var totalt borta. 3715g och 49cm (sonen vägde 3400g o var 49cm). 13:37 var hon ute, 18:30 fick vi plats på BB, 19:30 gjordes läkarundersökning och kl 20 åkte vi hem :) sonen har sovit hos farmor o farfar inatt, han kom hem på morgon och verkar inte minsta intresserad av lillasyster... Han blev mest ledsen när farmor for igen :)
Åh vad roligt med en förlossningsberättelse!
Det där med att bm slet i undetlivet lät sådär... Men antar att det ändå var ett steg i rätt riktning med tanke på att första blev sugklocka. Och huvudsaken är såklart att ungen kommer ut!
Kändes det bra att åka hem så snabbt? Visst får man välja som omföderska?
Igår umgicks vi med ett par som har en treåring och en fyraåring (15mån mellan barnen). Jesus Christ säger jag bara.... Hoppas aktivitetsnivå beror på gener och socialt arv, inte på närheten i ålder.