Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2015-01-12 21:38:54 följande:
    Ett vägghängt skötbord över toaletten? Så har vi det och det har funkat kanon :)
    Det går inte hos oss. Ovanför toaletten sitter en ventilationslucka (tror jag att det är, maken har förhoppningsvis koll på vad det är ). Dessutom skulle det känns för trångt överlag. Så vi kände att det var bättre att ta ett av de andra rummen där vi kan ha klädförvaring och ha allt nära till hands. Har köpt en pumptermos att fylla på med vatten så det ska finnas nära till hands framför allt under natten. Så hoppas att det ska fungera bra Glad
  • sommarstad
    Kurona skrev 2015-01-12 22:06:38 följande:

Jag har fött i karlskoga och de är toppen där, man får jättemycket hjälp med amningen :) 

Finns det amningskurser och sånt i örebro län? :O Har letat som en tok efter sånt, men inte hittat något. 

Vi har fått information från barnmorskan om amningskurs men det finns även info på lasarettets hemsida under förlossning.
  • sommarstad
    Mimipig skrev 2015-01-13 00:30:21 följande:

En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.

Vi kommer dela ungefär 50/50, vi räknar med att jag börjar med 7 mån, ev lite längre beroende på amning och allt funkar. Sedan tar maken över och är ledig antingen lika länge eller till barnet är året, beror på hur långt barnet har kommit i utvecklingen och därmed möjlighet att börja på dagis. Om han inte tar ut lika länge som mig så spar han på sina dagar till senare tillfälle. Så vi har ingen plan att ge varandra dagar. Vi tjänar ungefär samma. Jag har bättre grundlön men han har ob-timmar som gör att vi ligger ungefär lika. 

Idag fick jag en glad överraskning förresten. Jag fick höra av en kollega att genom jobbet finns en försäkring som täcker 10% av lönen i samband med föräldraledigheten. Alltså när jag är hemma så får jag som vanligt av försäkringskassan men sen även av företaget. Som ny på jobbet har jag ju inte så mycket koll än så tur att min kollega berättade det :) 
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-01-13 11:51:18 följande:

Börjar det bli dags att packa BB -väska? Vet ni vad ni ska ha med er?

Jag kände mig plötsligt lite stressad över att vi inte fixat sånt där man behöver från dag ett:

BB-väska, babynest, blöjor, amningskupor, amningskudde, lakan till spjälsäng och vagn, kläder (behöver kompletteras), nappar, salvor och sånt.

Idag kommer vår nya tvättmaskin, så nu skulle jag kunna börja tvätta upp kläderna vi har fått, men byrån de ska ligga i är ju fortfarande inte målad och skurad. Det är nog dags att sätta igång, jag lär ju inte bli piggare och mer produktiv längre fram.

Men först kaffe med after eight (i brist på annat gott).

Vi har inte börjat packa än. Barnmorskan frågade faktiskt om det idag men jag har inte haft en tanke på att börja ännu. Känns som det är för långt kvar. Det viktigaste var att ha med sig om id-handling resten löser sig sa barnmorskan. Annars tänkte vi packa barnkläderna som bebisen ska åka hem i. Ombyte till maken och lite kläder till mig. Lite godis också kanske. Mobilladdare och kamera vill vi ju såklart ha med. 

Vi har inte heller fixat allt ännu som man behöver från dag ett. Har kvar lite apoteksgrejer och madrass till vaggan. 
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-01-14 08:07:14 följande:

Madrass fixade vi för en vecka sedan, det känns bra med tanke på att den ska vädras ur ordentligt. Det står 72 h på förpackningen, men jag slog till på två månader istället, hehe.

Men en kompis till mig upplyste om att Ikea bytt format på sina spjälsängar, så har man en gammal säng och ny madrass (eller tvärt om) kommer det inte passa. Det borde jag kanske kontrollera.

Vi har en gamal spjälsäng från ikea också och madrassen vi köpte till den är aningen förstor. Men vi köpte skumgummi madrass så vi kan skära till den lite.

Gällande madrassen till vaggan så vaggan över 100 år så inga normal mått där inte. :) Men jag hade tänkt att köpa skumgummimadrass till den också och skära till. Mina föräldrar tyckte att det kunde vi be nåt företag att fixa det istället så de skulle kolla upp det åt oss. Själv tycker jag att lite onödigt när jag enkelt kan åka in och köpa madrass på jysk men vill de kolla upp det så får de väl det. :p
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-14 18:51:10 följande:

Vi har också en vagga, den är från 1800- talet och madrassen var äcklig. Jag tänkte köpa Ikeas billigaste och skära till, men maken åkte till en tapetserare och måttbeställde. Den blev jättebra i storlek men kostade 800 kr ????

Oj det var lite väl mycket.

Från vilken sida släkten är er vagga i från?

Vår är från min farfars mors sida. Svårt att tänka sig att jag låg i den där för snart 28 år sedan och nu är det snart dags för min bebis :)
  • sommarstad
    JhjärtaK skrev 2015-01-15 06:51:11 följande:
    Vad bra med extra pengar men dubbelkolla att den gäller dig för ibland måste man jobbat x antal månader innan sådana förmåner "slår in".
    Stod inget i personalhandboken, som min kollega hjälpte mig att leta fram, om att man måste jobbat en viss tid Men ska försöka få tid att läsa på lite mer. Behöver överlag få tid att kolla igenom personalinformation. Som semester har jag fortfarande ingen koll på, men jag får aldrig någon tid till sånt. Ingen introduktion har jag fått heller. 

Och på tal om jobb så kan jag "klaga" lite

Jag har ju två nya kollegor varav en är min vikarie och de fick härom dagen blommor som "välkommen till jobbet"-present och jag blev faktiskt lite irriterad på att jag som slitet som inhyrd i 7 månader och till slut blev tillsvidareanställd inte fick något. Inte för jag har nåt behov att få blommor men just detta att bli förbi sedd gillar jag inte. Så medan chefen och arbetsledaren pratade om blommorna när jag gick förbi kunde jag inte låta bli att pika dem att jag inte fått några, även inför andra kollegor. Både chef och arbetsledare skämdes nog lite att de glömt mig och "skyllde" på varandra. Har fortfarande inte fått några blommor så får se om jag får några medan jag jobbar eller om jag får när jag går hem på mammaledighet eller kanske inte alls. Det handlar verkligen inte om blommorna  (för de kommer garanterad dö i min omvårdnad ändå) utan om välkomnandet.  Fick iaf höra av en av cheferna på en annan avdelningarna att de var väldigt tacksamma att de har mig. 
  • sommarstad

Idag var vi på rundtur på förlossningen. Tur att vi var det, för vi hittade inte alls först. Men nu har vi koll på var vi ska när det väl är dags Flört
    Så nu har vi fått se förlossningsrum och även rum på bb, kollat in matsalen och även fått sett hur ett akutrum för nyfödda ser ut. Barnmorskan som visade runt gav bar information så det känns riktigt bra. 

• sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 21:04:35 följande:

Den har vi lånat från mannens farfar, som bor i en släktgård som varit i släkten sen 1800 talet och vaggan hör hemma där. Den blev renoverad till makens farbror som är född i början på 60 talet, och sen har maken och alla hans syskon och farbroderns barn sovit i den.

Jag tycker det är lite kul med traditioner, framförallt eftersom maken och hans farfar står varandra så nära. Farfarn blev överlycklig när vi ville låna vaggan till ännu en generation.

Tycker också det är kul ned traditioner :) vår kommer också från släktgården som farfar växte upp. Vi vet dock inte hur många generationer som sovit i den men att farfars mor gjorde det vet vi. Sedan sov farfar och hans syskon och jag och mina syskon. Pappa däremot har inte gjort det för farmor fick inte höra attt vaggan fanns förren långt senare. Hur det är med pappas kusiner och våra tremänningar vet jag inte men min lillebror var senast att sova i den för 25år sedan :D

Pappa vill iaf att vi ska skriva in namn och år på alla som vi vet sovit i den så kommande generationer kan se. :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-01-15 22:59:26 följande:

Jättekul med släkthistoria. Jag har ingen historia alls och vet knappt vilka släktingar jag har. Jag har även flyttat ifrån min hemort till makens hemort där han har massor av släkt. Eftersom mannens farfar står oss nära så kommer bebisen att få sitt andranamn efter makens farmor eller farfar, farmor finns tyvärr inte med oss längre vilket är väldigt synd då hon skulle varit helt galet överlycklig över våra barn. Men hon finns med ändå på ett hörn då vaggan är bäddad med överlakan som hon broderade till svärfar föddes -54, och ett lapptäcke som hon sydde några år innan hon dog.

Va fint att döpa barnet efter nån av dem :) Roligt också saker som hans gjort farmor finns kvar.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?