Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Recension av Doomoo gravidkudde: jag slog ju desperat till på en sådan igår för att få sova bättre. Den är även en amningskudde, så jag tänkte att det inte var pengar i sjön om den var en värdelös sängkamrat. Well. Efter att ha kommit över den första skumma känslan av att grensla och ligga och krama en tygkorv som är nästan lika lång som en människa så får jag ändå säga att det var rätt skönt att ha nåt stadigt att luta sig mot. Den gick inte att peta in lite under magen som stöd, vilket jag hade hoppats på, eftersom den är lite för kompakt (nån slags formbara minipärlor som stoppning, lite tempuraktiga) men jag sov faktiskt bättre än utan. Jag hoppas på mirakel för foglossningen nu. (Doomoos bild.)

• Mimipig
    Kpax skrev 2015-01-04 11:07:07 följande:
    Jag tänkte också att deras kudde kunde vara bra, just för att det är en amningskudde också. Synd att det inte gick att peta in den under magen!
    På något underligt vis kände jag inget behov av kudde under magen plötsligt. Fattar egentligen inte vad den här långa grejen är bra för, men jag sov onekligen bättre. Av att krama en tygkorv...
  • Mimipig
    JhjärtaK skrev 2015-01-04 21:01:06 följande:
    Ja så är det, den som ligger närmast "utgången" kallad tvilling 1 och den andra tvilling 2 så vid en vaginal födsel föds först tvilling 1 och sen blir det ett nytt krystarbete med tvilling 2 (som oftast hålls på plats av en bm när tvilling 1 kommer ut). Tvilling 2 kan ligga både med huvud nedåt eller med rumpan först, det anses inte spela någon större roll då det ändå är tvilling 1 som har utvidgat allt. Men tvärläge är inte bra.

Tycker inte du skall oroa dig för det. Är ändå inget som du kan påverka själv utan det är så väldigt många faktorer som spelar in gällande förlossningsskador. Kan glädja dig med att jag är återställd trots min stora bristning smile1.gif
    Aha igen. Nä, min mentala förberedning och planering ligger bara två v fram i tiden, så förlossning och amning har jag inte börjat oroa mig för än. Men den 14/1 ska vi på profylaxkurs, så då kanske jag måste börja tänka lite mer på förlossningen ändå. Det har känt så fjärran, 2015, fattar knappt att 3/4 av graviditeten är förbi.
  • Mimipig

Tipsa mig! Vi har fått låna en bil idag och ska åka till IKEA vid 15-snåret. Vi har bara en sak på listan - byrån Malm som vi tänker använda som skötbord i badrummet. Men vad mer bör jag passa på att införskaffa? Hit me!

• Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-05 12:37:25 följande:
    Små frottéhanddukar i 10 pack, perfekta spytrasor. Plastade lakan att ha under vanliga lakanet. Kan även vara bra att ha själv om vattnet går hemma så man slipper vattnet i baksätet när man ska in.
    Smart! Köpte både och. Hade aldrig tänkt på det där med vattnet, väldigt fiffigt ju.
  • Mimipig
    septemberbarn08 skrev 2015-01-05 16:43:37 följande:

Snålheten tog över så jag sydde en egen kroppskudde. Klippte helt sonika sönder ett gammalt påslakan på längden (och behöll på så vis två sidor ihopsydda) och rullade ihop två täcken, också på längden, och trädde på tygtuben. Sambon garvade och den blev ju verkligen inte vacker.. men den blev gratis iaf;) haha..

Om lite drygt två veckor ska vi till Sundsvall och hämta vagnen och handla det sista på ikea så det gäller att hålla hårt i slantarna nu;)

Underbart!
  • Mimipig
    pink76 skrev 2015-01-05 14:14:04 följande:

Hej

En tanke om foglossning. 

Om foglossning betyder att fogarna mjukas upp inför förlossningen, betyder det då att förlossningen går smidigare när man har foglossning?

Det kanske skulle vara en liten tröst när man har så ont.

Ja, snälla, låt det vara så!
  • Mimipig
    Lejonhierta skrev 2015-01-05 17:36:42 följande:

Var hos bm nu i dag. Vikten sår still men magen växer 30 cm i sfmått vid fullgångna 30 veckor. Hb sjunker och låg nu på 95, så ännu ett venöst prov i armen för att kolla depåerna som låg på 107 förra gången. Vi hoppade över att diskutera kring förlossningen eftersom det mesta hänger på vad som framgår av ultraljudet den 14e. Ska åter till bm den 28 jan och är då i v 34. Blir ännu en urinodling då eftersom jag nu har antibiotikabehandling graviditeten ut. Fick ny remiss till ännu ett bäckenbälte och hämtade ut ett direkt.

Har annars en riktig skitdag med otroligt mycket värk. Trött som tusan och lite lättgråten. (inte så jag gråter, men ni vet känslan av klumpen i halsen och att det snör ihop sig precis när man ska till att gråta).

Skitdag ja. Foglossning, huvudvärk och ryggskott. Jag håller på att bli lite knäpp av det här hormonpåslaget. Började skratta hysteriskt åt nåt jag själv (!) sa, tills tårarna sprutade och jag istället satt och grät så högljutt och våldsamt att jag fick näsblod.
  • Mimipig
    Kpax skrev 2015-01-05 22:20:25 följande:
    Hahaha! Alltså såna där hormongrejer är så hysteriskt roliga när de drabbar någon annan! Eller för all del även när de drabbat en själv och man fått lite distans.

Själv somnade jag på soffan, och för första gången någonsin blev jag pigg av en tupplur. Min klocka ringer om fem timmar, det kommer bli kul. Men skit samma, imorgon är min sista jobbdag!
    Både jag och min man skrattade åt mig samtidigt som jag storbölade. Märkliga grejer det här med hormoner. Det är ju inte jag liksom.

Jag måste sova middag varje dag för att hålla till kvällen. Känner mig redan inskolad på vaknätter, är ändå redan uppe varannan timme och kissar eller har ont i fogarna.
  • Mimipig
    LillLouise84 skrev 2015-01-06 07:29:22 följande:

Jag håller på att bli galen på fk. Jag får inget beslut om min graviditetspenning, om jag skulle få igenom den så har jag 9 arbetsdagar kvar men det vet jag inte ännu. Visst jag mår helt okej än så länge men blir grymt trött, så jag bara ligger när jag kommer hem från jobbet.

En fråga - vem och hur bestäms det om man kan få ersättning av FK innan barnet är fött? Jag har glatt sagt att jag jobbar 100% tills bf men nu börjar jag känna mig allt tröttare och har ondare i kroppen och foglossningen. Att jobba 80% kanske vore något... Kan man det? Och vad krävs?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?