septemberbarn08 skrev 2015-08-04 19:27:52 följande:
Måste vara något fel på mig:(
Idag har min bästa vän fått sitt andra barn. Jag är förstås jätteglad för hennes skull men nu kommer den där gnagande sorgen tillbaka. Jag fattar inte varför jag känner som jag gör. Visst att det känts trist de andra två gångerna när jag lagt bort de minsta kläderna men det har gått över lika fort igen och så har jag liksom känt mig nöjd med att de blivit större och att bebistiden passerar.
Nu känner jag en ENORM sorg över att aldrig mer få vara med om det här och det går inte över:( det är lätt att säga att "det är väl bara att skaffa ett fjärde barn då", men nu kommer det inte bli så. Sambon känner att han börjar bli för gammal (har nyss fyllt 40), med tre barn får vi plats i vanlig bil och alla tre barnen kan få varsitt rum. Det är ju perfekt nu!
Ändå är det en sån gnagande sorg som hänger över mig:( kanske är det känslan av att det stora i livet redan är gjort (bli tillsammans, förlova sig, köpa hus, skaffa barn) och nu har jag inget mer att se fram emot i mitt liv. Sambon verkar inte vilja gifta sig så jag känner mig liksom "fast" i livet.
Djupa funderingar här på kvällen:(
Jag brukar kunna glorifiera grejer och haka upp mig på det. "Om jag hade stannat kvar i Australien hade jag minsann haft det SÅ bra med vännerna, solen, bruncher och havet. Jag hade haft ett häftigt konstnärligt jobb och bott i ett mysigt hus." I själva verket är jag ganska rädd för havet, gillar inte att sola, gillar inte extrem värme, har få vänner som faktiskt bor där, tyckte det var jobbigt att behöva prata engelska precis hela tiden, och jag hade haft ett uselt jobb och inga pengar till ett mysigt hus. Jag är inte konstnärligt lagd.
"Om jag hade pluggat juridik som jag hade tänkt mig hade jag minsann varit förmögen och framgångsrik nu, jag hade haft ett spännande liv!" Nej, jag hade haft ordentliga studieskulder, suttit på kontor hela dagarna, och i övrigt hade mitt liv sett ungefär likadant ut.
Kanske är det lite så för dig också? Att du saknar ett drömscenario, men i själva verket skulle det kunna bli en svår graviditet, ett barn med handikapp som gör att du har svårt att räcka till, sämre ekonomi, och de logistiska problem du redan räknat upp. Eller kanske blir det där fjärde barnet det som hamnar i trubbel, som mår dåligt och orsakar oro och sorg (över att hen inte mår bra) från ung ålder. Personligen tycker jag det hjälper om jag tänker ut ett trist scenario som är ungefär lika troligt som mitt drömscenario, men det kanske inte är samma sak när man känner sorg över ett barn som aldrig blir till...
Jag har lyxen att ha ett till att se fram emot (om det blir som vi hoppas och vill). :)