Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-02-11 05:59:33 följande:

Imorse blev det tidigt uppvaknande - snöras från taket vid 04.15. Shit vad rädd jag blev, och för att inte tala om dottern. Hon blev så rädd så hon vägrade somna om :(

Hatar när det rasar från taket på nätterna och man halvt får en hjärtattack! I år rasade det dock under dagen igår så vi slapp bli väckta av det åtminstone:)

Inatt har jag varit vaken med sonen som haft ont i benen (återkommande problem hos honom). Vi har masserat mest hela natten och gett alvedon, stackarn. Nyss ringt skolan och sagt att han är hemma idag.. snacka om att det känns som att man bara kommer med ursäkter för att ha honom hemma men idag var det verkligen nödvändigt!
  • septemberbarn08

Oj jag har inte haft en tanke på väskan än. Tidigare graviditeter har jag packat så fort jag passerat 35 hela veckor och sedan skrivit upp det jag inte kunnat packa ner direkt (typ plånbok, mobilladdare, tandborste osv).

Den här gången har jag nog inte fattat att det faktiskt är så lite tid kvar och att jag redan haft lite känningar (slemproppen+blödningarna+förvärkarna) borde ju göra mig stressad men nej.. än är jag lugn:)

• septemberbarn08

Ajajaj! Idag har jag haft sammandragningar av helt annan karaktär än tidigare. Kände av 3st tidigare i eftermiddag som verkligen gjorde ONT, helt annat än förvärkarna jag haft hittills. Men det lugnade sig som sagt efter bara 3st.

Nu började det igen för en stund sen, hunnit få 5st på 20min med samma smärta som tidigare. Verkligen inte som alla andra förvärkar.

Hoppas det lugnar sig igen snart!

• septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-02-11 21:02:00 följande:

Spännande! Tror du att det skulle kunna vara dags?

Nej det tror jag verkligen inte, är ju bara i v34+3 idag så än får h*n lov att stanna där inne ett bra tag till:)

Blir lite orolig dock, kanske framförallt för att vi har 14mil att åka bara för att kolla upp om det ev SKULLE kunna vara något på g.

Jag har inte packat någon väska än, inte ens tvättat upp något bebisplagg.. så som sagt, det får gärna dröja ett par veckor till.

Än håller det i sig! Ska ta en alvedon och se om det ger med sig:)
  • septemberbarn08

Tog en alvedon strax efter 21 igår men det hjälpte föga. Jag brukar normalt få full effekt av en alvedon redan efter en halvtimme men den här gången fungerade det inte alls, snacka om stressande!

Vid 22.30 började jag må tokilla dessutom och "förvärkarna" bara fortsatte. Lyckades slumra till emellanåt men vaknade så fort en ny förvärk kom. Höll på fram till 23.30 ungefär och sen somnade jag.

Vaknade vid 2.45 igen av förvärkar men det kom bara ett par stycken och sen lugnade det sig igen.

Det här var något HELT annat än förvärkarna jag haft tidigare! Förut har det varit sammandragningar med lite molvärk, som ibland tagit i och spänt ordentligt men fortfarande inte smärtat mer än lite molvärk. Dom jag fick nu gjorde verkligen ont. Precis som när mina riktiga värkar satt igång kändes smärtan liksom i själva tappen och bak mot ryggen.. svårt att förklara:P Som tidigare förvärkar höll dom i sig ungefär 1minut så ingen skillnad där.

Är glad att det lugnat sig, hur mycket jag än längtar efter bebisen är jag inte alls redo nu! Samtidigt blir jag så frustrerad! Jag har ju haft den "lyxen" att kunna veta vid tidigare förlossningar, när det väl gjort ont har det varit dags. Nu då? Hur fan ska jag veta? Om jag nu har såhär kraftiga smärtsamma förvärkar i flera timmar som inte ger med sig av alvedon eller att jag rör mig lär jag väl föda hemma innan jag fattat att det är på riktigt:P

På söndag tänkte jag ju börja tvätta upp allt och dona lite men jag tror jag smygstartar idag! Det här har ju onekligen gjort mig lite stressad;)

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-02-12 13:53:00 följande:

Jag ska ju inte heller amma så det blir 100% ersättning här också.

Men om man börjar med en sort ska man väl hålla sig till sen hela tiden va?! Vi hade tänkt köra på bebysemp och även om vi kommer köpa pulver så vill jag gärna ha några tetror hemma också. Men om man köper nan tetra ska man isf ge nan pulverersättning också?!

Jag är ny på området så jag går på det jag hört... tips mottages tacksamt! :)

Har för mig att vi bytte sort när vi flaskmatade dottern då hon hade kolik och vi behövde prova om det blev bättre med andra märket. Tror det går bra att byta om man bara ser till att blanda och inte tvärt gå över. 25/75 ett tag, 50/50 ett tag osv.. ungefär som att byta foder till en hund;)

Bägge mina barn har blivit flaskmatade (eller med sonen kämpade jag på i 7v med amningen innan jag gav upp). Den här gången VILL jag verkligen få amningen att fungera så det är inskrivet i min journal att jag vill ha mycket hjälp redan på BB. Känner dock ingen panik om det inte skulle gå eller inte kännas rätt. Ersättning är jag så van och känner mig helt bekväm med att ge så:)
  • septemberbarn08

Mina förvärkar har hållit i sig under dagen. Det är ju tydligt att det bara är förvärkar eftersom det annars borde hänt något mer tycker jag.. De går över när jag är uppe och rör mig men kommer tillbaka med samma styrka och smärta så fort jag är stilla. Just att det avtar när man rör sig sägs ju vara ett supertydligt tecken på att det bara är förvärkar men i mitt fall är det inte mycket att lita på då det var precis likadant när bägge mina andra förlossningar satte igång, då har värkarna bara känts när jag varit stilla. Kan heller inte klocka värkar och lita på att det är lugnt så länge de kommer oregelbundet då jag aldrig fick regelbundna värkar då heller.. så man kan ju minst sagt säga att jag känner mig förvirrad just nu.

Oroar mig för att tappen ska påverkas när de är så kraftiga och kommer så ofta.. samtidigt är jag rädd att det INTE händer något och att jag typ ska gå såhär och pinas i flera veckor till..

• septemberbarn08
    Tussludd skrev 2015-02-12 15:21:42 följande:

Låter ju lite halvjobbigt! Du ska inte ringa och rådfråga förlossningen?

Tänkte avvakta ikväll och se. Fortsätter det ikväll och inatt så ringer jag. Har så jäkla långt att åka och som sagt så tror jag inte det är någon fara när det försvinner vid rörelse, även om lite oro finns där:)
  • septemberbarn08

Vi har aldrig kokat vattnet till ersättningen, var något som inte behövdes enligt BB om man hade bra vatten. Vi tog kallt vatten från kranen (var dock noga med att spola ett tag om det var på morgonen, då vattnet annars stått stilla i rören hela natten), värmde till ättemperatur i mikron och i med pulvret. Använde pulverdoserare för att slippa hålla koll på antalet skopor:)

Till nätterna gjorde vi antingen likadant, alternativt blandade vi kallt kranvatten och pulver och ställde en eller två flaskor i kylen på kvällen och tog direkt till mikron när det var matdags.

Flaskorna kokade jag väl en gång i veckan och diskade en gång om dagen. Annars spolade vi bara ur dem (noga att först spola ur med iskallt vatten och SEN med hett vatten, något med att mjölkproteinet (?) stelnade om man hällde i hett vatten först?). Också efter rekommendationer från BB:)

Dottern fick ersättning från dag 1 och hon överlevde, trots att vi gjorde som jag skrivit ovan;)

• septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-02-12 16:05:45 följande:

Har du ringt din bm eller förlossningen? Vad säger de att du ska göra? Fattar att det inte känns kul att åka in i onödan - du hade väl ganska långt dit?

14mil till bb, 5mil till barnmorskan:(

Tänkte ringa imorgon om det fortsätter på samma vis. Tycker dock att det varit liiite lugnare ikväll (än så länge), peppar peppar! Har iaf inte kommit lika tätt:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?