Inlägg från: KarinIngrid |Visa alla inlägg
  • KarinIngrid

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Grattis Lejonhierta till trådens första bebis! Hoppas att ni återhämtar er snabbt och att allt går bra!!

• KarinIngrid

Min plupp ligger fast på tvären!
    huvudet inkilat på ena sidan av magen under revbenen och fötterna på andra sidan, det är helt tomt nedåt i magen.
    Jag känner hur han sträcker på sig så det spjärnar i magen och det känns som att han är på väg ut genom sidan!
    Ska på vändningsförsök och är sjukt nervös och livrädd!!

Någon som har några lugnande historier att berätta om ?

Eller erfarenheter kring vändningsförsök över huvudet taget?

BM sa att fötterna/rumpan ner kan ju gå att föda normalt ändå men på tvären är ju omöjligt så lyckas de inte vända honom så blir det snitt.
    Jag är livrädd för det.

Så har jag läst lite om vändningsförsök och blev inte så uppmuntrad av det heller, det är tydligen lite lättare att vända dem om de ligger upp och ner på fel håll men inte så vanligt att de lyckas när de har kilat fast sig på tvären.
    Läste också att de kan råka starta förlossningen under vändningsförsöket och att man alltså ska ha bbväska och partner med sig och redo att bebisen kan komma!!!

Ska in imorgon är så nervös nu!

• KarinIngrid
    Kpax skrev 2015-02-04 09:47:30 följande:
    Jag ska på kontroll den 10/2, och om min fortfarande ligger i säte då blir ett vändningsförsök inbokat.

Jag har, precis som du, läst en del på nätet, men jag har undvikit att läsa på Familjeliv eftersom jag tror att det blir lite fiskehistoria över det.

Hur som helst är jag inte så orolig just nu i alla fall. Antingen lyckas vändningen och jag går hem och väntar på att det ska dra igång, eller så lyckas vändningen inte (gör ont, eller bebisen sitter där hon sitter), eller så startar förlossningen / det blir akutsnittt. De verkar vara ganska beredda på det mesta, och de håller koll på bebisen både före, under och efter vändningen.

Jag är inte rädd för kejsarsnitt heller, men jag vill hellre föda vaginalt!

Det är säkert obehagligt, och jag kommer inte låta lika lugn när det är min tur. Men försök fokusera på att de vet vad de gör, och att bebisen kommer att komma ut på ett eller annat sätt :)

Uppdatera oss sen!

Hej, ja det är klart att de vet vad de gör och jag försöker slappna av och lita på dem!
    Kan bara inte låta bli att bli så nervös över alltihopa, tänk om de råkar dra igång förlossningen imorgon!! Det är ju 4 veckor för tidigt, det är vi inte alls beredda på!
    och jag är verkligen inte alls sugen på snitt.. jag är lite sjukhusrädd och har lite fobi för att de ska skära i kroppen och sy och sånt.
    Så ett KS skrämmer mig betydligt mer än en vaginal förlossning.
    Men jag ska försöka att inte oroa mig utan lita på att de är proffs och vet vad de gör. Det viktigaste i slutändan är ju att bebisen kommer ut och mår bra!!

Jag uppdaterar hur det går!

Hoppas det går bra för dig sen också, du får berätta sen också hur det gick!

• KarinIngrid
    Kpax skrev 2015-02-04 09:55:49 följande:

KarinIngrid, såg förresten att du har bf 23, hur kommer det sig att de gör vändningen så tidigt? Jag kommer vara 37+4 nästa kontroll, och får isf en tid för vändning efter det. Det blir ju rätt stor skillnad mellan oss då.

ja, jag är bara i vecka 34 nu. Min BM sa att han är väldigt lång och därför har kilat fast sig så de vill försöka göra vändningen innan han växer till sig ytterligare. han har legat såhär i två veckor nu! Därför tror hon inte att han kommer vända sig på egen hand.
    Han har väldigt långa ben, förmodligen efter sin far som är två meter!
  • KarinIngrid
    LillLouise84 skrev 2015-02-04 10:09:35 följande:
    Ju större magen blir desto svårare blir det att tömma blåsan ordentligt. Förra graviditeten läste jag att man ska böja sig framåt och sätta händerna i golvet för att klämma ut det sista kisset.

Hahahaha! jag tror jag skrattar på mig!

Sätta händerna i golvet? Det var länge sen jag kunde sätta händerna i golvet :) Magen är ju i vägen! Jag når ju knappt ner o knyta skorna! Hur har de tänkt att man ska kunna sätta händer i golvet?! :)

• KarinIngrid

Här är en nattsuddare till! I natt blev det bara 2 ynka timmars sömn.
    Pluppen ligger ju som sagt på tvären så det spjärnar och drar på sidan om magen oavsett vilken sida jag ligger på så är det knöligt och han protesterar genom att sparka hej vilt när jag lägger mig på sidan.
    Men på rygg kan jag heller inte ligga för då blir jag så galet illamående.
    Så jag snurrar från sida till sida och försöker bulla upp med kuddar men nä inatt var det lönlöst... :(
    dessutom oro i kroppen och tankar som snurrar kring vändningsförsöket idag.
    Ska dit kl 2, uppdaterar er efter sen!

Nu måste jag försöka orka få nåt jobb gjort men det är ju inte så lätt när man är som en zombie!!
    Ha en bra dag alla kämpar!!

• KarinIngrid

Hej alla!!

Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterade igår. Jag var helt slut på kvällen när jag kom hem och bara slappade!

Goda nyheter!!

Allt gick jättebra och pluppen ligger nu med huvudet neråt!! Ska in på en extra koll nästa vecka så att han inte vänt sig igen men nu känns det så mycket bättre!

De sa att han är så lång så förmodligen kommer han inte klara av att vända sig igen på egen hand utan borde nu stanna i rätt läge!

Trycket från sidorna är borta och jag sov hela fem timmar i sträck inatt!! Vilket är mer än jag gjort senaste två veckorna!

Så nu sa BM att vi kan gå vidare som vanligt och se fram emot en "vanlig" förlossning.

Jag känner mig enormt lättad då jag verkligen inte vill snittas om det går att undvika!

Tack för era tankar!!

• KarinIngrid

Vecka 35 nu alltså!
    Det börjar närma sig rejält.
    Har ni packat den berömda väskan ?

vad ska man ha i ?

Jag har lagt ner ett par mjukisbyxor till mig och 3 ombyten till pluppen sen tog det stopp :)

• KarinIngrid

åh nu om massa bra tips! Tack!

Morgonrock var ju ett kanontips som ja inte tänkt på, kan ju vara jätteskönt att ha sin egen morgonrock att loda runt i på BB. Och tofflor också!
    Bindor och blöjor trodde jag man fick där, men kanske inte skadar att ta med några ändå.

lypsyl var också ett kanonbra tips!

åh vad jag skäms nu när jag inser att jag inte packat sockor till pluppen!

Bodys, byxor, kofta och mössa har jag lagt ner men inga sockor!! Så det var ju för väl att jag insåg det så stackars pluppen inte ska frysa om fossingarna!

• KarinIngrid

åh så bra det blev nu med massa kanontips i tråden!
    ikväll när jag kommer hem efter jobbet ska jag se till att få väskan packad! once and for all :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?