BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Igår kände jag en av bebisarna sparka från utsidan, lycka!!! Det var svårare än vanligt att somna om efter det kan jag säga. Vecka 20 också så snart halvvägs, oj vad tiden ändå gått fort!
Igår kände jag en av bebisarna sparka från utsidan, lycka!!! Det var svårare än vanligt att somna om efter det kan jag säga. Vecka 20 också så snart halvvägs, oj vad tiden ändå gått fort!
Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln
Som en muskelsträckning.
Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?
Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.
Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?
Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?
Och jag vet inte vad du menar med pålitlig källa men jag hade ett tungt jobb när jag hade mina sena missfall (v.21 och v.23)Jag frågade säkert hundra gånger om det var något jag gjort för att orsaka detta när de inte hittade några uppenbara orsaker. Jag var då patient hos Barbro frid'en som bedyrade att så inte var fallet. Barbro är idag chef för hela Sahlgrenska så jag antar att de tycker hon är hyfsat kompetent ;)
Sådär - hemma igen från en dryg v i New York och resväskan full av babykläder.
Foglossningen: Jag har promenerat som en dåre varje dag, det har varit oundvikligt, och visst har det gjort ont en hel del, men faktum är att jag känner mg bättre! Helt emot min sjukgymnasts råd. Det är väl resten av kroppen som jublar över att få röra på sig lite. Hur är det för er andra med foglossning? Hur lever ni?
Ser att många pratar flaskor här inne, när det gäller att få barn (eller mitt barn iaf) att ta flaska så känner jag mig som en expert :) eftersom vår son föddes hjärtsjuk så låg vi inne på sjukhus de första månaderna av hans liv. Han kunde inte amma eftersom hag inte fick lägga honom intill kroppen. Där hade de en minimimängd han skulle få i sig annars skulle de sätta sond, så vi kämpade kan jag säga! Lättast för honom att ta var mams antikolikflaska vi hade storlek två på nappen ganska så direkt eftersom ettan är så trög för att det skall likna motståndet i bröstet så man kan växla om man vill. Men eftersom det inte var aktuellt så körde vi på med storlek två för att underlätta ätandet.
I början hade han svårt att ta flaskan och då fick han den minsta mam-nappen i munnen medan vi sprutade in maten i mungipan, efter nån dag hade han fattat grejen.
Somnar bebisen vid flaskan lätt så är det toppen att massera i handflatan ganska hårt, eller vid käkbenet för att trigga sugreflexen.
De flesta bebisar blir förstoppade av ersättning så det kan vara bra att förbereda innan med en rumptermometer, windi-pysventil, Semper magdroppar, värmedynor mm. Googla förstoppning-ersättning så märker ni :)
När jag inte orkade pumpa brösten längre gick vi över tull nan, men där finns det ju En uppsjö av märken, vi valde nan för att det var det de hade på de flesta seveb/eleven, bensinmackar etc. Man ville ju inte det skulle krisa om man missat packa något! Samma med mam-flaskorna, de finns ju på många ställen, till skillnad från tex dr Brown, en sån flaska vill man inte råka glömma hemma ;)
På sjukhuset använde de flaskvärmare, något vi trodde vi skulle klara oss utan hemma, men jäklar vad smidigt det är jämfört med termos/micro! Bästa 200kr vi investerade i :)
Flaskvärmaren håller vattnet i rätt temp hela tiden och går på el :)
Vad det gäller nappstorleken på mam-flaskorna så går de från 1-3 och X ju mindre storlek desto mindre rinner det igenom "av sig själv" ettans napp skall vara jämförbar med bröstet och är därför bra för dem som vill kombinera amning/flaskmatning. Karl fick kämpa med maten när vi hade den så vi bytte till tvåan och då orkade han äta större mängder istället för mindre och ofta. När gan var runt fem månader bytte vi till treans napp och nu när han äter välling är det X som gäller, vällingen är ju så mycket tjockare så det behövs ett mycket större hål.
Idag kom kläderna från next.uk och jag blev så himla glatt överraskad på kvalité, leveranshastighet och priser så jag vågar varmt rekommendera sidan. Man byter till SEK längst ner på första sidan för er som vill kika. Dessa tre pyjamasar var av jättemjuk tjockare bomull och fint sydda, trepack kostade 170kr
Jag har inte shoppat något heller, förutom pjyamasarna. Känner ingen stress alls, det får bli sen :)
Det blir ju tätt mellan våra så även om vi har allt kvar så hjälper ju inte det direkt. Spjälsängen används ju, vagn måste vi ha en ny etc. Men det är klart, lite gamla kläder kanske kan passa även på en flicka :)