Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Ang att jag skrev att jag födde utan smärtlindring. Det var på inget vis för att slå mig själv för bröstet eller nedvärdera smärtlindring. Jag gillade inte lustgasen (har lite klaustrofobi så att andas med motstånd var inget för mig) och jag hann aldrig ta epidural.

Självklart skall man ta den smärtlindring som man vill ha och som erbjuds. Det finns ingen prestige i att föda utan (enligt mig iaf). Likväl tycker jag inte att det finns någon prestige med att föda vaginalt utan KS ser jag som ett fullgott alternativ. Båda har sina för- och nackdelar men det viktigaste är ju att bebisen (bebisarna) kommer ut, skit samma vilket väg säger jag

Eftersom även andragångsföderskor (och tredje osv) var välkomna i tråden så tycker jag att alla skall kunna skriva om allt kring graviditet och förlossning. För det så behöver man ju inte ta upp alla hemskheter man hört om men oroar man sig för eller vill ha information om ex KS så måste man väl få dela med sig och fråga? Likväl som många av oss oroade dig för/oroar oss för mf och rådfrågade kring symptom som försvunnit etc?

Vill ni som absolut inte vill läsa om förlossningar kanske att vi skriver något kort innan vi gör ett inlägg om det? Typ "OBS, handlar om KS" eller liknande?

• JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-09-29 10:36:08 följande:

Hej alla,
    någon som redan drabbats utav foglossning?

Jag har så fruktansvärt ont i svanken och ut i höfterna! Igår kunde jag inte gå uppför trappan hemma!

tips och råd mottages tacksamt!

Ja det började redan i vecka 8 för mig! Som tur är har det blivit mycket bättre men det återkommer nog likt det gjorde under dotterns graviditet.

Här är mina bästa tips:

-Skaffa ett fogbälte (fråga din bm)

-Köp en gravidkudde från ex doomoo och sov med den. Gör att höft, knä, fot ligger "i linje"

-Undvik trappor (så gott det går) och allt annat som snedbelastar bäckenet och inte känns bra

Blir det än värre så att det påverkar dig mycket så se till att bli sjukskriven. Jag blev det de fyra sista veckorna med dottern men såhär i efterhand önskar jag att jag gått till läkare veckor innan dess. Ingen belönar dig för att du är en "duktig flicka" och står ut.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-29 20:43:02 följande:
    Ha ha! Eller hur! smile1.gif Jag ska dock ta det på allvar och sätta igång på riktigt. Med start...ehm...i morgon... smile5.gif
    Tänk på att lite knipövningar är bättre än inga .

Men att knipövningar kan förhindra att man spricker tror jag tyvärr inte, däremot så återhämtar sig bäckenbotten väldigt mycket snabbare om man knipit ordentligt innan. Och som någon annan skrev så kan det vara svårt att hålla tätt mot slutet och det blir lättare om knipet sitter där
  • JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-09-30 08:09:55 följande:
    Det finns massor av forskning på att knipövningar minskar risken för bristningar :) bara att googla. Som jag nämnde så skriver även Gudrun abascal om det i sin bok "att föda" Vid knipövningar ökar man blodgenomströmningen i bäckenbotten som i sin tur leder till en mer elastisk vävnad.

Idag har jag förövrigt gjort 40% enligt appen :) snart är man i nedförsbacken :)
    Där ser man, visste jag inte men det låter ju logiskt när du säger det att knip kan minska risken. Tyvärr kan man ju inte eliminera den, tänk om det hade varit möjligt, vilken grej!
  • JhjärtaK

Jag var hos min bm idag igen och fick nu nya "programmet" för hur våra träffar kommer att se ut. Stor skillnad kan jag säga. När det bara var en bebis så skulle jag dit i vecka 25, sen i 30 och sen typ varannan vecka från v 35 och framåt. Nu kommer jag förutom att gå till specMVC varannan vecka för UL också gå till min bm varannan vecka för uppföljning av blodtryck, protein i urinet, sf-mått och hjärtljud. Jesus vad jag kommer att hänga mycket på mvc!

Tyvärr så fick vi inte lyssna på hjärtljuden min bm sa att hennes apparat var ev för dålig och då skulle vi bara bli oroliga i onödan. Men jag skall på läkarkontroll redan nästa vecka igen så då får vi lyssna eller se igen

Ang vikt så har jag gått upp 2 kg och är i slutet av vecka 14 så det känns rätt så bra. Med dottern gick jag upp mycket vätska på slutet och slutade 21+. Antar att det blir minst lika mycket denna gång då de är två st men vet faktiskt inte vad man säger generellt kring tvillinggraviditeter? Dubbelt så mycket lär det ju inte bli iaf som tur är

• JhjärtaK
    Skumbollen skrev 2014-09-30 19:02:37 följande:
    Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))
    Ja det var nog fågelinfluensan, eller svininfluensan (kommer inte ihåg) och men vad jag vet så var det enbart barn som fick den (och få) biverkningen.

När jag var gravid med dottern hade jag året innan vaccinerat mig mot svininfluensan och den vaccinationen täckte tydligen säsongsinfluensan året efter så jag "slapp" vaccinera mig under den graviditeten. Denna gång kommer jag göra det om läkarna rekommenderar det. Onödigt att chansa och mig veterligen finns det inga farliga biverkningar av det vanliga vaccinet mot säsongsinfluensan.
  • JhjärtaK
    Madelia skrev 2014-09-30 22:00:30 följande:

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut med bebisen, dock så vägrade den trots massa puffande och ruskande på magen visa upp vad det var för kön tillräckligt bra för att barnmorskan skulle vilja säga något om det alls. Så det får helt enkelt bli en överraskning. Sen blev vi flyttade tillbaka en vecka i tiden, så jag får börja om med v.18 idag ist för att gå in i v.19. Jag vet inte så mycket om hur man ska tänka om bf när man får olika på kub och RUL. Vad tror/ tänker ni om det? Jag antar man går efter RUL även om kub är det som stämmer med ägglossning om man räknar?

Vad bra att allt såg fint ut men trist att den inte ville visa sig "från den sidan"

Ja bf blir efter RUL. Påpekade du att det inte stämde med kub eller med ÄL? Ibland mäter de då en extra gång för att se.

Det enda potentiella negativa med att få ett "missvisande" bf och bli tillbakaflyttad är att man ev får gå över tiden mer än de två veckorna då man vid bf redan är en vecka över tiden mätt från ÄL. Men de gör ju UL när man går över tiden för att se så att allt ser bra ut så det är bara en liten liten negativ aspekt trots allt
  • JhjärtaK
    Tussludd skrev 2014-10-01 06:26:42 följande:

Anledningen till att gravida rekommenderas influensavaccin är att vi under graviditeten har ett sämre immunförsvar och kan bli sjukare än normalbefolkningen. Man har även sett att dödsfallen bland gravida var högre vid svininfluensan än i andra grupper. Årets säsongsvaccin innehåller 3 olika virustyper om jag förstått det rätt, varav en är just mot svininfluensa. Inget att oroa sig för då det ämne i vaccinet som har lett till narkolepsi inte används. Säsongsvaccinerna framställs på samma sett som man gjort i flera decennier och man är van att byta ut och lägga till olika virusstammar allteftersom vi behöver skydda oss mot olika influensor.

Som någon skrev innan tillverkades det första svininfluensavaccinet i panik och med en annan metod.

Så, influensa för en vanlig människa är inte farligt, men kan bli jobbigare om man är gravid och därför rekommenderas vi att vaccinera oss precis som gamlingarna. Bra att vaccinera sig för både sin egen och andras skull.

Bra info! Jag skall fråga min läkare nästa vecka när han rekommenderar att man tar sin dos för det borde väl börja närma sig influensatider tycker jag.
  • JhjärtaK
    Villhaenbebbe skrev 2014-10-01 08:23:09 följande:

Jag köpte en doppler från Celarblue igår och fick lyssna på bebisens hjärta. Det var det finaste jag någonsin hört :) Nu kan jag verkligen andas ut och njuta lite. 

Skönt att få bekräftelse när man inte fått göra KUB/VUL eller hört hjärtat innan :)

Åh så mysigt! Jag vill också lyssna på mina smås
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2014-10-01 15:33:20 följande:
    Och dessutom får man gå tre veckor över tiden i mitt landsting!! I Stockholm vet jag att man gör UL efter max en veckas övergång och max två veckor över får man gå. Återigen sjukt att det kan vara så annorlunda från landsting till landsting
    Ja det är verkligen inte ok. I Gbg har man ändrat från tre veckor över tiden till två istället. Bra beslut tycker jag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?