• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-06-04 07:51:32 följande:

Enligt läkaren igår blir en bebis inte så påverkad av att vara täppt i näsan, det LÅTER tydligen mer än vad det är jobbigt och därmed är det bara vi föräldrar som "lider" av det.

Idag skulle jag vilja ge den läkaren en käftsmäll. Efter kl.2 inatt har jag varit vaken med en ledsen tjej som fäktat med armarna i ren förtvivlan för att hon knappt fått luft! Jag hatar att ligga bredvid och höra hur svårt hon har för att andas! Och att sedan höra en läkare dumförklara mig för att jag är rädd att hon ska sluta andas och dö!? Idiot!

Borde man ringa och be att få en second opinion? Få träffa en annan läkare? Eller blir man stämplad som knäpp och hysterisk då?

Jag upplever att Josefin blir irriterad och frustrerad när hon är täppt, varför skulle hon inte bli det? Det där att de inte bryr sig tycker jag låter gammaldags, ungefär som när man inte trodde att spädbarn kände smärta.

Hur gör du med nässprayen/näsdropparna? Jag läste någonstans att man skulle ta rejält för att spola ur näsan, och jag tyckte Josefin blev bättre när jag tog ungefär en centiliter istället för nån droppe i varje näsborre.
  • Kpax
    Kpax skrev 2015-06-04 09:28:51 följande:

Jag upplever att Josefin blir irriterad och frustrerad när hon är täppt, varför skulle hon inte bli det? Det där att de inte bryr sig tycker jag låter gammaldags, ungefär som när man inte trodde att spädbarn kände smärta.

Hur gör du med nässprayen/näsdropparna? Jag läste någonstans att man skulle ta rejält för att spola ur näsan, och jag tyckte Josefin blev bättre när jag tog ungefär en centiliter istället för nån droppe i varje näsborre.

MILLILITER förstås, haha.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-06-04 11:34:41 följande:

Vi använder bara Physiomer numera (sprayen). Det är rätt mycket som kommer ur en spray från den flaskan så jag tror inte jag vågar ge mer än vad som står. Det hjälper som sagt men bara en kort stund och nattetid känns det ju fruktansvärt att reta upp henne med det en gång i timmen. Visst går det, bättre det än att hon inte ska kunna andas, men när ska ungen få sova ordentligt då? Och när ska JAG få sova?

Är bara så less nu.. förkylningar och andra smittor får man ju räkna med att bebis åker på, speciellt med äldre syskon som drar hem skit från skola och dagis. Men nu har hon ju varit förkyld snart 6v och det börjar kännas lite hopplöst:( hörde på skolan igår förresten att det börjat gå magsjuka där IGEN nu så sonen är hemma idag och imorgon. Vill verkligen inte att Selina får något sånt nu när hon ändå inte är pigg! Nästa vecka har sonen bara 4 dagar kvar innan skolavslutning så jag har inte hjärta att hålla honom hemma den veckan.. får hålla tummarna att han klarar sig och att amningen skyddar Selina lite!

Nej okej, man vill ju inte dränka barnet. :S

Var det inte någon här i tråden som fått ok att använda avsvällande barnnässpray på sin bebis?

Jag har googlat mig till att Nezeril hade avsvällande 0,1% nässpray för bebisar förut, men den togs bort för att företaget globalt valde att globalt följa Storbritanniens rekommendationer. Men svagaste som finns här nu är väl 0,25%? Då vill man kanske att en läkare ska okeja det.

Ett annat alternativ verkar vara Lillenos nässpray, eventuellt är den borta, men det är samma verksamma ämne i Apoteket Barnnäsdroppar.

Annars verkar vanliga tips vara att höja huvudänden på spjälsängen, och att spola mycket och ofta med koksaltlösning. Men du har säkert läst allt redan :)
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-06-04 11:14:34 följande:

Det stora håravfallet har verkligen börjat på mig nu, 3.5 månader efter förlossningen. Visste att det förmodligen skulle bli så eftersom håret var mycket tjockare än vanligt under hela graviditeten. Jag hittar hår överallt och varje gång jag borstar håret eller bara drar handen genom håret lossnar det mängder. Fortsätter det i den här takten kommer jag vara flintskallig innan månadens slut. :P

Någon annan som börjat tappa hår? Finns det något man kan göra eller är det bara att bita ihop och vänta på att det går över?

Jag vet inte riktigt. Jag har inte tänkt på det, så det kanske inte är så farligt än. Jag tyckte inte att mitt hår var tjockt och fint förrän efter förlossningen, och jag har fjunigt skandinaviskt hår, så jag hoppas jag får behålla det jag har!

Har däremot märkt att topparna (10-15cm...) är jäkligt torra och risiga. Jag vet inte om det kommer inifrån eller beror på att jag använt dåligt schampo för länge. Jag har inte varit hos frisören på fem månader, men sist jag var där gjorde jag en proteinbehandling som skulle hålla minst tre månader, så det kan ju vara det som gått ur också.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-06-05 08:53:36 följande:

Hur känns dina framfallskänningar på urinröret? Jag upplever att jag har svårt att tömma blåsan, måste liksom lägesändra där jag sitter på toaletten för att få ut allt. Har googlat och läst att om man har framfall på urinröret är det svårt att tömma blåsan...

Jag funderar på att boka tid til gynmottagningen, för även om min BM sa att allt såg normalt ut känns det allt annat än normalt :( Min känsla av en marshmallow i öppningen är borta, men mycket annat känns fel. När jag kände efter trådarna till spiralen kände jag livmodertappen hur lätt som helst så livmodern är absolut inte där den en gång var :(

Min app fungerar inte heller, därav väldigt tyst från mig...

För mig är det den allra yttersta delen av urinröret som känns, det är liksom vänt ut och in i mynningen. Det syns om man tittar med spegel, och det känns lite som urinvägsinfektion, eller som att yttersta delen är irriterad efter en kateter.

Jag har inte känt att jag haft svårt att tömma blåsan, men det kanske är för att mina problem sitter allra längst ner? Annars kanske det blir en "knyck" på röret?

Däremot upplevde jag att jag hade ett ställe i tarmen där saker och ting hakade upp sig. Det var första veckorna efter förlossningen, sen gav det sig.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-06-05 18:27:06 följande:

Jag har känt väldigt mycket som att jag skulle ha uvi, att det typ svider eller skaver när jag kissar... Jag måste verkligen kolla upp detta hos någon mer kunnig än min barnmorska!!

Ja gör det!

Har du kollat att du inte verkligen har uvi förresten? När jag tänker efter så hade jag visst lite problem med kisseriet. Precis som vid uvi kändes det som att det skulle komma lite till, fast jag egentligen var klar. Det kan fortfarande bli lite så ibland, och jag tycker det blir bättre när jag dricker mer vatten.
  • Kpax

Är det någon i den här tråden som vill försöka bli gravid igen asap?

• Kpax

Jag frågar för att det lät som att någon i februaritråden hoppades att hon redan var gravid. Jäkligt häftigt tycker jag, på samma sätt som det är häftigt med trillingar. Fascinerande liksom :)

Jag tycker inte att det är dumt eller så, det vore jätteroligt att följa någon av er i tråden i ännu en graviditet!

Man känner väl bäst själv vad som är rätt och lagom. Eller så "blir" det bara, och man kan bli lika glad för det. Men jag personligen känner att min kropp tog mycket stryk, så jag vill gärna vänta ett år.

Jag har också kompisar med tätt mellan barnen, och har hört samma som du, Lavish: Tufft i början, men sen har de väldigt roligt tillsammans.

• Kpax
    SMA87 skrev 2015-06-06 09:30:27 följande:

Vi har börjat prata så smått om syskon eftersom jag ska på efterkontrollen om två veckor och funderar på preventivmedel. Jag slutade äta p-piller för 4 år sedan då jag mådde så dåligt av dem och blev liksom inte av att skaffa något annat... Vi har varit tillsammans i 8 år så vi körde avbrutet, säkra perioder och med kondom innan vi bestämde oss för att försöka få barn ifjol vår. Jag känner väl att vi kanske kan köra på som innan men har väl mer eller mindre lovat min man att skaffa något p-medel nu...

Innan jag blev gravid såg jag mig själv i framtiden som tvåbarnsmor med 3-4 år mellan barnen. Nu skulle jag kunna tänka mig 2 år emellan också. Jag tror inte heller att jag kommer känna mig riktigt "klar" om vi har turen att få ett syskon till M. Min man har alltid velat många barn så det är nog upp till mig.

Sedan ska man ju ha turen att kunna få fler barn... För oss gick det väldigt lätt på tredje månadens försök. Men Gud va jobbigt det kändes de två första månaderna då det inte gick.

Så vi kommer nog börja försöka igen nästa sommar!

Ja precis, det är ju inte bara att "skaffa".

Jag var utan minipiller rätt länge innan mensen blev någorlunda regelbunden, och sen tog det sju månader innan jag blev gravid. Därför valde jag spiral nu, så att kroppen hämtar sig snabbare när vi känner att vi är redo att börja försöka :)

Just nu känner vi i alla fall att vi vill vänta minst ett år innan vi försöker, så det blir tidigast nästa sommar här också. Men eftersom jag inte tar en graviditet för given, och vi inte är så himla unga 31 och 36 i år), vill vi inte vänta för länge.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-06-05 23:52:34 följande:

Hehe förhoppningsvis blir vi inte gravida men vi är rätt slarviga med skydd... Dumt nog. Är så jobbigt nu innan man har regelbunden mens, om jag nu någonsin haft det (har ingen aning då jag ätit p-piller sedan jag var 14 o bara han ha en mens efter pillerstopp...) kör ju natural cycles men har bara tempat typ 2-3 veckor, hade ju (vad jag tror) min första mens för 3v sedan...

Dumt är det väl bara om ni inte vill ha barn igen så tätt, men det kan ju bli jättebra det också :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?