• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-05-31 05:17:09 följande:

Blir nog till att ringa imorgon och försöka få en läkartid till Selina. Nu är hon alltså 9,5 veckor gammal och har varit förkyld 5 av dem. Hon får ju ingen luft stackaren och nu är vi vakna nattetid igen för att hon inte kan andas. Visst, nässprayen funkar ju hyfsat.. men bara en kort stund så det hjälper inte hela natten. Sen tycker jag att även om det bara är saltvatten och helt ofarligt så känns det inte hållbart att ge flera gånger per dag i flera veckor. Känns hemskt varje gång jag håller fast huvudet och ger henne det:(

Samtidigt vet jag inte vad en läkare ska kunna göra? En förkylning går ju inte göra något åt ändå:(

Som grädde på moset har min mage bestämt sig för att semestern är slut, både ibs:en och magkatarren ligger och lurar och jag vill bara gräva ner mig!

Positiv morsdag!

Fy vad jobbigt både med förkylning och din mage :( Josefin är också täppt, har varit det över en vecka, men jag tyckte det blev värre igår kväll. Vaknade många gånger för att kolla att hon verkligen fick luft, som om hon skulle kvävas hellre än öppna munnen.

Det där med IBS verkar vara ett riktigt skit! Det är så frustrerande med åkommor som inte har någon klar behandling, och vad jag förstår är IBS lite av ett guessing game där varje person själv får försöka komma fram till vad som funkar och inte?

Hur blir det om du äter extrem skonkost som typ kokt fisk, ris och kokta morötter? Kan magen läka om du äter det tillräckligt länge? Hur lång tid tar det isf? Är stress också en faktor?
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-05-31 10:27:45 följande:

Jag har inte heller hört förutom från svärmor. Hon menar att det är allmänt känt dessutom. Hon menar att det är för materialet inte andas. Hon har nämt det flera gånger till mig. Igår insåg jag dessutom att jag har ju två filtar till vagnen som är i fleece vilket hon säkert sett och därför hon tjatar så om det. Hade det varit så farligt hon vill få det till så skulle man ju få information från BVC eller så, tänker jag.

Svärmor har i sig mycket bestämda åsikter. Häromdagen fick hon mig att lova att aldrig springa med barnvagnen. Det hade jag oavsett inte tänkt göra. Varför det skulle vara fel vet jag inte riktigt, men nåt med att hon tycker promenaderna är en mysstund mellan barn och förälder.

Veckan innan det var det så synd om en vän till oss som hon sett stressa till dagis med sonen fast att vännen var föräldraledig med dottern. Svärmor menade på att vännen hinner ju bara hem innan det är dag för att hämta igen. Hon berättade sedan att hon hade båda barnen hemma medan hon var föräldraledig med den yngsta. Tror inte alls att vår vän tycker det är stressande och hon har bara 10-15min gång väg till dagis. Känns som svärmor försökte plantera in åsikten hos oss bara för att vi ska ha V hemman är det sedan är dags för syskon.

Känns hela tiden att hon försöker plantera in sina åsikter hos oss, framför allt mig eftersom vi träffas oftare då hon bjuder över mig på lunch på hennes lediga dagar. Maken slår dessutom bara dövörat till när hans mor börjar vilket jag också försöker göra men det blir ändå jobbigt i längden.

Men vad irriterande.

Jag tar också för givet att BVC skulle informera om fleece om det var en sån dödsfälla . Angående att springa med vagnen har hon väl både rätt och fel. Bara joggingvagnar är godkända att springa med, men i princip ska väl alla vagnar BÄRAS upp för minsta trappa, och hur många gör det? Man ska inte ens hänga skötväskor på handtagen. Men det där med mysstund är väl rätt löjligt. Många småbarn sover ju hela promenaden ändå, och lite större barn tycker säkert det är kul med fart.

Och det där med att ha barn på dagis 15h/v, det är ju också upp till varje familj. Din svärmor har ingen aning om hur det funkar för er vän, och hur ni kommer välja att göra i framtiden. Så dumt att lägga värderingar i allt möjligt för att styra er.
  • Kpax
    Ediths mamma skrev 2015-05-31 10:55:14 följande:

Vet tyvär inte hur man "svarar" på inlägg i appen ;) meeen iallafall ang. solkräm och fleece. Solkräm innehåller ämnen som det är bättre om små barn undviker, så man "ska" inte använde det. Kläder och UV filtar om dom måste va i solen tror jag rekomenderas... (Fick en utskällning på apoteket när jag ville köpa solkräm till händerna)

Fleece är ju ett syntet matrial(en typ av plast) så det andas inte+ blir jätte kalt om det blir blött (mjölk/kräk ;) Det är kanske det svärmorn i ett annat imlägg tänker på? Personligen satsar jag på ull, det funkar liksom både när det är varmt, kalt och blött :D (Sen är ju jag norsk och där har alla barn "alltid" ull, syntet matial är bannlysta)

Jag är också väldigt förtjust i naturmaterial (och har en norsk mormor som stickat fantastiska tröjor, sockar, vantar och mössor åt mig hela livet. I ull. :)), men jag måste säga att fleece är riktigt bra när man är ute och leker. Lätt att tvätta, går inga maskor, billigt, och blir inte så förbaskat tungt när det är blött :)

Jag har haft häst, och fleecetäcke var grymt för att leda bort fukt från kroppen. :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-31 11:39:02 följande:

Ja det finns ju tyvärr inget som hjälper alla med ibs, man måste prova sig fram. Jag kan ta stoppande tabletter mot diarréerna men själva "sjukdomskänslan" finns kvar för min del. Som igår när jag inte var DÅLIG i magen på något vis men smärtan, illamåendet och oron i magen sänker mig totalt. Normalt sett har jag "skov" på några dagar, med kanske 1-2 månaders mellanrum. Det enda som hjälper de dagarna är att inte äta något, sorgligt men sant. Många med tarmproblem äter flytande när de har sina skov men för mig funkar det inte alls, min mage mår sämre av det. Skonkost funkar inte heller tyvärr när jag mår dåligt utan det är att svälta som funkar bäst tills det lugnar ner sig. Sen har jag ju rätt bra koll på vad som är big nono för mig. Laktos går förstås bort när jag är intolerant. All sorts lök, även vitlök, går bort. Allt gasbildande överhuvudtaget. Kolsyra, tuggummi, juice går bort. Stark mat, stekt mat, fet mat.. ja man blir lätt deppig när man ska välja mat;)

Nej fy vad jobbigt, jag tycker synd om dig!

Jag som tycker det är tråkigt att äta mjölkfritt nu under amningen... :S
  • Kpax

Ja, hur funkar era barnvagnar so far?

Nu när Josefin äntligen åker vagn har jag ju hunnit testköra ordentligt, och hittills är jag jättenöjd!

Vi har en Brio Go Next. Jag älskar gunget i den, och tycker att den är otroligt lättkörd - den rullar lätt och är väldigt lätt att svänga. Stor och lättåtkomlig varukorg, och bra sufflett.

I veckan fick jag användning för regnskyddet, men mugghållaren är fortfarande oanvänd. :)

Nackdelen är att den är lite bred baktill, bakhjulsaxeln liksom, det känns lite klumpigt, men jag har iofs kommit fram överallt, så det är egentligen inget problem.

• Kpax
    ebe91 skrev 2015-05-31 21:59:52 följande:

Jag är somsagt jättenöjd med våran emmaljunga edge duo combi. Vi går ju 4-5 promenader i veckan á 6-7km. Då är rundan både asfalt o grusväg. Den är väldigt stadig och rymlig, bra promenadvagn. Det enda negativa är att den är väldigt stor, alltså både lång o bred och därför inte så kul o gå med i affären. Men den är lätt att fälla ihop (jag har med den överallt). Liggdelen fungerar dessutom som vagga vilket är praktiskt då vi går till folk, lämnar vi bara chassit utanför o tar in liggdelen. Sen också praktiskt att både myggnät o solskydd finns i sufletten, o regnskydd i en påse fäst på chassit. Juste, ett till minus är att varukorgen är i metall så när det regnar stänker det från hjulen - men då tål den mer i vikt.

Den andra vagnen vi köpte idag kan jag inte riktigt säga så mkt om; brio smile. En lättmanövrerad vagn som jag kommer ha som gå-på-stan vagn, strandvagn osv, men först från nästa år då jag bara köpte sittdelen till. Kommer fortfarande ha emmaljungan som vinter/promenadvagn då den känns 100ggr mer stadig.

Jag försökte läsa om Emmaljungan nu, men får ingen klarhet! Vilken djungel! Man verkar kunna välja mellan 8 olika chassin, vad innebär då "edge"? Vilket chassi har ni? Kan man välja mellan olika liggdelar och sittdelar också?
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-05-31 22:14:21 följande:

Vi har också Brio Go Next och instämmer. Tycker det känns väldigt smidig när man ska in och köra slalom bland hyllorna i affärer.

Ja verkligen, man sicksackar ju lätt med en hand!
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-06-01 10:06:42 följande:

Som jag förstod det kan du välja vilket chassi du vill ha och sen välja liggdel/sittdel. Edge är den största liggdelen och väljer man edge så är det ett duo-paket med både liggdel och sittdel så då blir det samma färg (du har samna suflett till både sitt- och liggdelen). Väljer du någon av de andra kan du blanda gällande typ o färg mellan sitt- och liggdelen. Jag har classig chassi crome/leather.

Då är det fyra fasta lufthjul va? Ser grymt skön ut!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-06-01 10:15:34 följande:

Vi har ett super nitro-chassi som även är ett super viking-chassi. Det är alltså olika sittdelar/liggdelar som avgör om det är en supernitro eller superviking.

Vikingen har mindre liggkorg, nitron har en citykorg som går att gunga. Vikingen kan man byta suflett på, både på sittdelen och korgen och sittdelen är ergonomisk. I nitron däremot kan man strunta i liggkorgen och istället använda mjuklift/hårdlift direkt i sittdelen eftersom den har plant liggläge. Den är större också.

Det går ju även att köpa till en syskonadapter som gör det möjligt att använda vagnen som syskon-/tvillingvagn. Då är det dock vikingens sittdel eller liggkorg man måste använda.

Det är med andra ord 3 vagnar i 1. Jag vill som sagt köpa till vikingens sittdel för att kunna variera, ibland ha vagnen som en supernitro och ibland som superviking.

Det finns "vanlig" nitro och viking också, de är dock smalare och har mindre framhjul:)

Ah, tack :)

Vikingen var riktigt fin tycker jag! Jag ser att det finns en Double Viking, den kan absolut vara ett alternativ om det blir aktuellt med syskonvagn. :)
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-06-01 10:46:02 följande:

Idag är det dags för Linneas första sprutor. Är inte så orolig egentligen, med sonen gick det alltid bra. Han var inte glad precis när dom stack såklart, men det värsta efteråt var att han nån gång fick lätt feber som inte ens verkade störa honom särskilt. Det som är jobbigt är ju bara att man känner sig som att man "förråder" sitt barn när bebisen tror att hon sitter där trygg och glad i mammas famn och i själva verket håller man fast henne där för att sköterskan ska kunna göra henne illa...

Invägning idag, gått ner 500 gram till så ny vikt 85,5. Det är lite extra roligt eftersom det betyder att jag inte längre är fet enligt BMI utan nu "bara" överviktig. En bit kvar till normalvikt dock. 

Ja fy, jag gruvar mig för de där sprutorna just för att det känns som ett svek. Stackars barn, på onsdag är det vår tur :S

Jag vägde mig också idag, +/-0 sedan förra veckan. Men då hade jag tappat över ett kilo, så det är inte så konstigt. Jag har dessutom ätit lite väl mycket onyttigheter. Men men :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?