• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fan vad svårt det är att hitta bra information om träning efter graviditeten!! Jag har mammamage-appen, men det räcker inte.

Jag vill ha ett par olika övningar för ben, rumpa, och mage. Övningar som är säkra och effektiva.

Men det står så olika, och det känns väldigt luddigt. Mycket "boka gärna en PT-TID...".Jag vill bara ha snabba, enkla och säkra tips. Att ligga och dra in naveln känns så segt, jag vill göra något annat också. Har ingen aning om vem man kan lita på.

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-05-19 08:51:35 följande:

Boken träning för nyblivna mammor är kanon. Då är fas ett dra in naveln och plankan. Men när det är för lätt går man över på knäböj, utfall och mycket annat bit för bit. Där ökar man på mer och mer med fokus på stark bål.

ebe91 skrev 2015-05-19 08:58:48 följande:

Oj, jag har alltid hört att man absolut inte ska göra plankan i början? Sen tänker jag att man bör undvika sådant som sätter press på underlivet, typ benböj, då det ska öka risken för framfall?

Trollunge85 skrev 2015-05-19 09:26:42 följande:

Den här länkar mitt mvc till: www.mammaiform.se

Papperna som de delade ut från sjukgymnasten på familje-BB säger att man kan börja styrketräna så smått efter 6 veckor och innan dess är det mag- och bäckenbottenträning som gäller.

Jag har ju precis passerat 6 veckor så jag har inte börjat fundera på mer träning än. Jag vill gärna börja springa men det tyckte min bm att jag skulle avvakta med ytterligare några månader och istället satsa på att gå, använda mammamageappen och tipsen på länken som jag gav dig.

Jag måste verkligen komma igång med appen igen. Nu har det gått en vecka sen jag gjorde det sist även om jag kör lite knip och magindragning på frihand. Har haft svårt att ta tag i det. Vad är testet som man låser upp efter 10 gånger? Är det något som tar lång tid? Tror det är det som gjort att jag inte tagit tag i träningen. Har bara en gång kvar på nivå ett men vet inte hur tidskrävande själva testet är och vad det innebär.

Det är precis det här jag menar, en källa säger att plankan är bra, en annan säger att den är skadlig. Vi vanliga dödliga har ju inte en chans att veta vilken källa som är tillförlitlig.

Igår läste jag på en sida, och den kvinnan (expert på träning, gravidpenning och mammaträning) avrådde från att följa de råd hon själv gett för ett par år sedan, för nu visste hon bättre - typ.

Alla verkar överens om att man ska undvika hopp i början, "En fot i marken ". Det känns ju rimligt.

Ebe91: Jag tänker också att benböj frestar på bäckenbotten. Självklart inget problem om man är tillräckligt stark, men hur vet man det? Gör det ont på en gång? Eller dagarna efter? Hur många steg bakåt i läkningen tar man om man provar för tidigt?

Utfallssteg skulle man ju undvika under graviditeten, och eftersom man är påverkad av relaxin under amningen låter det som att man ska vara fortsatt försiktig. Å andra sidan har jag inte längre någon foglossning att ta hänsyn till, och heller ingen stor övervikt som frestar på.

Varför finns det inte utbildning och seriös certifiering på samma sätt som sjukgymnast? Aaaarghhh....
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-19 09:14:26 följande:

Herregud, jag lade ut min lilla bil på blocket igår och det är fan en heltidssyssla det här ;) Ringer som besatt och jag som är hemma med en bebis och en surrig 5-åring, inte lätt att prata i telefonen då inte :)

Usch, jag avskyr att sälja saker just för att det är så jobbigt med en massa okända människor som ska komma och titta, fundera, pruta etc.

Det gör att jag framstår som givmild när jag istället ringer en insamling som får komma och hämta saker!

Det gäller såklart inte bilar :D

Hoppas du får den såld snabbt och smidigt!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-19 10:28:05 följande:

Jag har tidigare använt en app som heter caynax för att träna magen. Det är ett 6veckorsprogram med ett pass om dagen. Har laddat ner den igen men vet inte om det är övningar som man vågar göra än? Det är enbart liggandes på rygg och där man drar upp benen i olika övningar för att träna magmusklerna. Det kan väl inte vara någon fara såhär 8v efter förlossningen? Hade varit så skönt om jag fick tillbaka lite synliga magmuskler inför badsäsongen, haha;)

Att lyfta benen frestar på lika mycket som att lyfta överkroppen, så man ska nog vänta lika länge med de övningarna som situps/crunches (HUR LÄNGE DET NU ÄR?!). Jag är väldigt förtjust i den typen av övningar, tycker de tar mycket bättre, speciellt längst ner på magen.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-19 12:03:14 följande:

Är det någon som vet om det är vanligt att mensen strular efter en graviditet?

Jag fick ju mens efter typ 6 veckor, den höll i sig i en vecka ungefär. En vecka senare fick jag en mellanblödning på ca 3-4 dagar och nu för 5 dagar sedan fick jag en ny mellanblödning som fortfarande håller i sig. Trodde först att det var mensen som var tidig, men detta är inte mens.

Jag har känt mig som en PMS-kossa i söndags och igår och det stämmer rätt bra in i cykeln.

Jag har då fan inte lust att blöda typ 3 av 4 veckor :(

Jag trodde jag skulle få mens för ett par dagar sedan. Lite mensvärk och dagen efter en lite brunaktig flytning. Men sedan inget mer. Jag har ingen aning om hur det kan eller ska bli :S
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-05-19 13:24:31 följande:

Var med om en störd grej idag. Stod och väntade utanför en handikapp toa på ett köpcentrum, med skrikande bebis i vagnen. Jag skulle bara snabbt kissa och sen ta upp och amma så därför hade jag inte tagit upp honom än. Så hör jag hur nån ropar hallå?!? Stod och undrade om det var inifrån toaletten eller inte när dörren öppnas och ut kom en man som såg alldeles vansinnig ut och frågar mig: är det nåt fel eller? Och jag svara: nä, vadå? Och han: "men ungen skriker ju! Det hörs ju! För andra!" Och jag stod där som ett levande frågetecken. Han såg verkligen arg ut, jag blev rädd! Och sen drog han därifrån sin tur var. Hanvar säkert inte helt frisk men det kändes ändå så obehagligt.

Men gud! Nej han lär ju inte ha varit frisk, förstår att du tyckte att det var obehagligt :(
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-05-19 13:57:37 följande:

Idag var vi på babymassage det var jättemysigt, sex andra mammor med bebisar. Det var först lite massage med några ramsor och sen fika och samtal. Jättetrevligt och Isak somnade som en stock och sov över 2 timmar efteråt : ).

Babymassage låter så mysigt! Jag tycker alla säger att bebisarna sover som små stockar efteråt, så jag antar att det är väldigt avslappnande. Det verkar inte finnas här i stan, och jag orkar inte åka 30min enkel väg, annars hade jag gärna gått.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-05-19 20:51:56 följande:

Jag har ett häfte jag fått av en kompis... Går säkert att hitta övningar på nätet!

Jag googlade lite nu, och det verkar finnas en del tips och beskrivningar! Får se om jag testar redan imorgon kanske :)
  • Kpax

Josefin är täppt i näsan, så jag är rädd att hon ska dö. Jag tycker själv att det är fruktansvärt att vara täppt, får panik och missbrukar nässpray. Det gick åt sinnessjuka mängder under graviditeten, men ganska direkt efter förlossningen var allt bra, sen dess har jag bara sprayat en gång.

Hur som helst. Vi har köpt koksaltlösning och snorsug, så jag ska prova dropparna idag. Hoppas de hjälper! Själv vill jag ju åt den avsvällande effekten riktig spray har, koksaltlösning är inget för en hardcore missbrukare.

Är det någon som testat både bröstmjölk och koksalt? Vilket var isf bättre?

• Kpax
    Lavish skrev 2015-05-20 10:26:53 följande:

Haha min kille är inte heller så bra på presenter. Oftast måste man påminna honom att man ens kommer vilja ha något, även till jul och födelsedagar för annars glömmer han det helt, ev panikköps något på Ica Maxi.

Eftersom jag faktiskt blir ledsen och besviken över att inte få något har jag tagit saken i egna händer genom att vara väldigt tydlig med att önska mig något som jag tror han ska kunna hitta.

Även där har jag dock fått inse att man måste vara VÄLDIGT tydlig och inte lämna något upp till hans eget omdöme. Några år försökte jag att önska mig nattlinne med tanken att han då kanske skulle köpa något sexigt han vill se mig i, och att det skulle kännas lite kul för honom att handla till mig. Första gången kom han då hem med en pyjamas i mjukisbyxtyg. Den gick inte så bra att ha på sig, eftersom toppen var i en oversize modell som han köpt i storlek XL (Jag hade M) som ramlade ner över axlarna och av helt enkelt. Hans motivering var att det är skönt att sova i något stort. Till var ett par prickiga byxor som han tydligen lyckats lalla in på barnavdelning och köpt i storlek 146, dom gick ju inte upp över röven kan jag säga. 

Nästa år var jag mer tydlig med att jag önskade mig ett sexigt nattlinne, då kom han hem med en lila syntetsak som inte var särskilt avslöjande, knälång och täckande upptill, även den två storlekar för stor  

Kommer garanterat inte få något på mors dag, kanske ett grattis när han kommer på det. Fast man får faktiskt ta med i bedömningen att han aldrig själv vill ha presenter. Jag brukar dock ändå köpa kläder, i rätt storlek, till honom. 

Hahaha, men herregud, hur är det möjligt att köpa så fel?? Han vet väl att kläder har olika storlekar?

Jag avskyr att köpa presenter till folk, jag tycker att det är skitsvårt och får ångest. Då är det verkligen till stor hjälp när folk är väldigt specifika. Typ "jag vill ha den här golfklockan" och ger mig en länk. Tur man inte har en sambo som är så mycket för överraskningar :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?