LillLouise84 skrev 2015-05-19 08:51:35 följande:
Boken träning för nyblivna mammor är kanon. Då är fas ett dra in naveln och plankan. Men när det är för lätt går man över på knäböj, utfall och mycket annat bit för bit. Där ökar man på mer och mer med fokus på stark bål.
ebe91 skrev 2015-05-19 08:58:48 följande:
Oj, jag har alltid hört att man absolut inte ska göra plankan i början? Sen tänker jag att man bör undvika sådant som sätter press på underlivet, typ benböj, då det ska öka risken för framfall?
Trollunge85 skrev 2015-05-19 09:26:42 följande:
Den här länkar mitt mvc till: www.mammaiform.se
Papperna som de delade ut från sjukgymnasten på familje-BB säger att man kan börja styrketräna så smått efter 6 veckor och innan dess är det mag- och bäckenbottenträning som gäller.
Jag har ju precis passerat 6 veckor så jag har inte börjat fundera på mer träning än. Jag vill gärna börja springa men det tyckte min bm att jag skulle avvakta med ytterligare några månader och istället satsa på att gå, använda mammamageappen och tipsen på länken som jag gav dig.
Jag måste verkligen komma igång med appen igen. Nu har det gått en vecka sen jag gjorde det sist även om jag kör lite knip och magindragning på frihand. Har haft svårt att ta tag i det. Vad är testet som man låser upp efter 10 gånger? Är det något som tar lång tid? Tror det är det som gjort att jag inte tagit tag i träningen. Har bara en gång kvar på nivå ett men vet inte hur tidskrävande själva testet är och vad det innebär.
Det är precis det här jag menar, en källa säger att plankan är bra, en annan säger att den är skadlig. Vi vanliga dödliga har ju inte en chans att veta vilken källa som är tillförlitlig.
Igår läste jag på en sida, och den kvinnan (expert på träning, gravidpenning och mammaträning) avrådde från att följa de råd hon själv gett för ett par år sedan, för nu visste hon bättre - typ.
Alla verkar överens om att man ska undvika hopp i början, "En fot i marken ". Det känns ju rimligt.
Ebe91: Jag tänker också att benböj frestar på bäckenbotten. Självklart inget problem om man är tillräckligt stark, men hur vet man det? Gör det ont på en gång? Eller dagarna efter? Hur många steg bakåt i läkningen tar man om man provar för tidigt?
Utfallssteg skulle man ju undvika under graviditeten, och eftersom man är påverkad av relaxin under amningen låter det som att man ska vara fortsatt försiktig. Å andra sidan har jag inte längre någon foglossning att ta hänsyn till, och heller ingen stor övervikt som frestar på.
Varför finns det inte utbildning och seriös certifiering på samma sätt som sjukgymnast? Aaaarghhh....