Inlägg från: KarinIngrid |Visa alla inlägg
  • KarinIngrid

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-01-07 16:43:31 följande:

Första jobbdagen idag efter semestern. Gick bättre än jag trodde med tanke på hur trött jag varit under semestern. Men jag är definitivt inte lika effektiv som tidigare.

Imorgon är det dags för glukosbelastning hos BM. Trots att jag ska dricka en drös socker (känns slibbigt) ser jag fram emot att testa fåtöljerna de har där för gravida. De ser så sköna ut men jag har aldrig känt mig tillräckligt gravid för att få lov att sitta där och känns lite dumt att jag sitter där medan maken sitter i andra ändan av väntrummet. Men nu ska jag ändå vara där i två timmar så jag hoppas fåtöljerna är lika sköna som de ser ut att vara. En sak är säker, jag har laddat upp ordentligt under julhelgen med kakor och choklad (varit hos svärföräldrarna och då blir det mycket fika) så det borde inte vara sådan chock med en massa socker. Men efter det får det vara nog. Nu ska det börjas ätas nyttigt igen och inga kakor och snabbmat (som jag ändå inte tycker om, men haft energi till att laga mat sen vi kom hem från svärföräldrarna i fredags). Chokladen får dock vara kvar som järntillskott

Efter glukosbelastningen väntar besök varannan vecka hos BM fram till veckan innan BF, två föräldragruppsträffar och en profylaxkurs. Det börjar dyka upp en massa i kalendern nu angående graviditeten. Känns konstigt att vara redan vara i v 30. Det gick ju så långsamt förut. Börjar ha väldigt mycket tankar om framtiden och då inte om spädbarnstiden utan snarare hur jag ska klara av alla trotsåldrar och tonåren och allt sådant. Dessutom har jag mycket tankar kring min identitet. Kommer jag få vara jag efter barnet fötts eller blir jag bara mamma i omgivningens eller för den delen i mina ögon? Allt var ju så självklart för några veckor sen men nu vet jag varken ut eller in. Kanske är det för att det bara är (eventuellt) 10 veckor kvar och att snart är det dags och jag ska bli förälder för första gången. Det är ju en helt ny händelse oavsett hur påläst jag tycker mig vara. Fler som funderar mycket nu kring att bli förälder?

Hej!
    ja det känns som det blir mycket nu. Precis som du säger, kalendern fylls upp, det är BM besök varannan vecka (är också i v 30 nu) och förlossningskurs och amningskurs och annat som fyller på! Och så får man mail med erbjudanden överallt och reklam i brevlådan. Och så ska man tänka på försäkring till barnet och sånt. Och jag har fått höra att man måste ställa i kö till dagis så fort de är ute och man har fått ett personnummer! jisses, dagis liksom det känns som ljusår fram..
  • KarinIngrid
    Trollunge85 skrev 2015-01-07 17:00:52 följande:
    Nej inte dagis också.. Antar det beror på var man bor och om det är kommunalt eller privat. Just det får vänta. Gravidförsäkringen täcker barnet iaf 6 mån men kanske inte optimalt men det är iaf något. Amningskurs har jag inte fått höra något om men det dyker säkert också upp för att fylla upp kalendern ännu mer.
    Ja men det är väl lika bra vi vänjer oss, det är så vårt liv kommer se ut sen :) fullsmockat med saker att hinna med!!
  • KarinIngrid
    Skumbollen skrev 2015-01-07 18:54:39 följande:
    Tror inte du behöver nojja om förskola, de flesta kommuner jag vet iaf. Säger att man inte får sätta upp sig tidigare än ett halvår innan du vill ha platsen och att barnet måste hunnit fylla ett år innan de startar. Alltså tidigast när barnet är ett halvår. Men det är klart, har man siktet inställt på en privat förskola kan det ju vara andra bullar ;)
    Vi har tänkt vanlig kommunal förskola men jag läste på kommunens hemsida att de garanterar plats någonstanns i kommunen men om man inte aktivt ställer sig i kö för just det dagiset man vill ha så kan man ju bli placerad var som helst. så gick jag in och läste på lite om de olika dagisen som fanns i området och där stod på respektive hemsida ungefär hur lång kötid de hade och det varierade mellan 6 månader upp till 1.5 år!!
  • KarinIngrid
    Misty W skrev 2015-01-08 12:29:59 följande:

Är det bara jag som har börjat svettas helt sjukt mycket?

Samma här!! Duschar, tar på deo och rena kläder, och efter typ en timme är jag allafall dyngsur under armarna!! galet jobbigt tycker jag!

• KarinIngrid

Halsbrännan från helvetet har slagit till...
    snälla någon som kan komma med tips!!

Novaluvol hjälper ytterst lite och väldigt kortvarigt.
    har prövat äta banan och dricka mjölk som jag fått tips om men hjälper inte alls..
    det bränner så jag bara vill krypa ur mig själv, svårt att äta och dricka och sova...

:(

• KarinIngrid
    Nixe skrev 2015-01-12 13:12:43 följande:
    Jag testade allt möjligt men det enda som fungerade rätt ok var sötmandlar och bubbelvatten. Hade sån halsbränna att nackhåren reste sig men efter några nävar mandlar med Loka försvann det nästan helt. Verkar vara väldigt olika för alla dock
    ok tack, ska prova, jag är beredd att prova vad som helst,, känns som jag inte står ut snart!! galet jobbigt!!
  • KarinIngrid
    Nixe skrev 2015-01-12 13:32:01 följande:
    Ja, fick en massa råd om vinäger, rå potatis och ingefära men började med mandlar och loka när jag inte ville tugga omeprazol hela tiden (är lite anti tabletter i mängder). Och det funkade som sagt fint! Bubbelvatten gjorde liksom så att man rapade lite istället för att halsbrännan bara fortsatte bränna så att säga. Lite som att man snabbt fick bort det sura istället för att försöka stänga ner det i magen. Lite äckligt kanske men vad gör man inte ;)

hehe nä precis vad gör man inte,
    jag är också lite anti tabletter om jag verkligen inte måste.

Men om inga andra husknep funkar så blir det att testa omeprazol också för jag vet inte hur länge till jag står ut!!

• KarinIngrid
    Mimipig skrev 2015-01-13 00:30:21 följande:

En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.

Vi kommer dela på ledigheten, först är jag hemma 8 månader, sen mannen 8 månader.
    vi gör så att den som jobbar betalar några tusenlappar mer hemma än den som är ledig.
    Det skiljer "bara" 2000 på våra löner så blir inte så stor skillnad på vem som är hemma.
    jag är jätteglad att mannen vill dela, dels för relationen med honom och bebisen, dels för att jag inte ska tappa alltför mycket genom att vara borta för länge på jobbet.
    Så för oss funkar det jättebra att dela!
  • KarinIngrid

v.31 nu och +10,5 kg på vågen.
    Är mitt första barn så jag vet inte om det är normalt eller inte, men jag känner mig inte överdrivet stor och det mesta sitter ju på magen och brösten som dubblats!
    Känns inte som jag har lagt på mig nåt på övriga kroppen. Lite över höfterna kanske men inte så farligt.
    Min BM sa när vi var där sist att jag kanske borde tänka lite mer på kosten för nu kan det börja sticka iväg sista två månaderna..
    jag tycker jag försöker äta rätt. och mycket grönt och inte svulla. Men blev lite orolig när hon sa så, är 10 kg mycket i vecka 31 ?

• KarinIngrid
    JhjärtaK skrev 2015-01-16 10:23:43 följande:
    Generellt så lägger man mest på sig vätska den sista delen tycker jag och ja, då tenderar vågen att sticka iväg men det är inget du kan göra något åt. Tycker inte att 10 kg i vecka 31 låter speciellt mycket. Det är också olika när man lägger på sig vikten, vissa i början, andra på slutet och andra jämnt hela tiden. Så länge man inte svullar eller äter för två så tycker jag inte att man skall oroa sig.
    ok tack för svaret!
    Nä jag tycker väl inte själv att det känns så jättemycket, men BM verkade bekymrad och då blev jag med det.
    Förstår att man inte göra nåt åt vikten när det väl börjar samlas vatten och så i kroppen, än så länge har jag sluppit det men det börjar kännas som att benen blir tröttare o tröttare o det dröjer kanske inte så länge till...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?