• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Samtidigt som jag försöker tänka på vad jag äter är jag rädd att inte äta nog för amningens skull... Svälter mig såklart inte, men äter inte hela tiden då jag är hungrig.

Nu ska vi snart ut på en långprommis, har tid på BVC 13:45 så tänkte gå en rejäl omväg dit :)

Skickar med en bild på lilleman från förmiddagen, försöker lära mig hur tusan min systemkamera fungerar. Dax o lära sig nu!

• ebe91
    sommarstad skrev 2015-04-16 13:27:35 följande:

Vilka fina bebisar ni visar upp :)

idag kommer jag strunta i att äta nyttigt och una mig lite fika. Jag fyller nämligen år idag :) maken är ledig men har varit iväg och fixat med bilen och köpt present (han är verkligen ute i god tid :p ). Han ska även köpa med sig lunch och fika på vägen hem. Sen blir det en promenad för att gå bort fikan :D

Grattis på födelsedagen! :)
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-04-17 00:01:19 följande:

Jag sitter och studsar på pilatesbollen med en lättirriterad bebis i bärselen. Om tjugo minuter kan jag ge henne mat igen, och självklart hoppas jag att hon somnar på riktigt då. Meeeen det verkar väl inte allt för troligt, hon brukar inte somna för "natten" (enligt henne) förrän 3-4.

Är det någon som vet när de brukar få lite kläm på det här med dag och natt? Och när de sover längre tid mellan målen? Josefin är iofs ett mönsterbarn när hon väl somnar. Då sover hon minst tre timmar mellan måltiderna och somnar om på en gång. Om hon ligger kvar i vår säng dvs.

Jobbiga nätter du verkar ha... Bosse har sen vi kommit hem från BB sovit nätterna med undantag för 1-2 måltider (oftast 1 som är nu vid 3-4 tiden). Varje måltid + blöjbyte brukar vara avklarade på 15min sen sover han igen... Det jobbiga är att han sover nästan inget på dagarna, små korta lurer om vi inte är ute o går för då sover han i vagnen hela tiden. Sen är han övertrött/ont i magen så varje kväll avslutat vi med hysteriskrik i minst 2 timmar... Men då försöker jag ändå tänka att vi har tur som får sova på natten. O nu har Bosse somnat om efter nattens amning så ska göra det jag också ;)
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-04-17 07:55:34 följande:
    Oj, det är stor skillnad på tidsåtgången på natten när det kommer till amning/ersättning. För oss tar varje matning 25-40 minuter beroende på hur trött Tage är och hur effektivt han äter. Till det får man även lägga på tid för blöjbyte och eventuellt byte av nerkräkt pyjamas. Vi är alltså vaken totalt sett närmare 1 timme varje gång, 2 ggr per natt :(
    Han är väldigt effektiv när han äter, natt som dag... Brukar få höra av andra "jaha, han ville inte äta eller?" O får då alltid svara "jo, han har redan ätit". Tycker det är rätt lyxit med 5-10 min amning varje gång, under dagtid oftast med 2-3 timmars mellanrum (ibland 1ggr/h men det är sällan numer) o på nätterna med 3-5 timmars mellanrum...
  • ebe91

Även här har det varit en supernatt! Istället för att vakna vid 3-4 för nattmålet vaknade han 5:30! Så, man kan nästan säga att han sovit en hel natt? Halv sex är ju nästan morgon när man har barn ;) dock somnade han ju om efter amningen och sover fortfarande, igår morse vaknade han 10:30 så får väl se hur länge till han sover!

Jag var också tvungen väga mig nyss även om det är söndagar jag tänkt som vägningsdag, -0,5 kg och veckans mål är alltså uppfyllt! Vågen stod nu på 59,5 så gjorde ett litet glädjeskutt! ;) Har gått lite mer denna vecka o tänkt på vad jag ätit, trots det åt jag både en morotskaksbit och en bit kärleksmums när jag var o visade upp Bosse på jobbet igår! Men det förtjänade jag faktiskt ;)

• ebe91
    pink76 skrev 2015-04-19 14:30:11 följande:

Är det någon från Jönköping som vet hur det ser ut med amningsmöjligheter i city? 

Måste in o handla, men är lite orolig för hur det kommer gå med amningen. Har ju läst så mycket om det i media hur det inte är så accepterat att amma på restauranger eller cafeer.
    Men hur ska vi ammande mammor göra då när vi vill besöka stan är det tänkt? 

Jag ammar när mitt barn är hungrig, sen vart vi befinner oss är mindre viktigt! De som inte vill se får titta bort. Sen tycker jag att man kan vara lite diskret, man behöver ju inte sitta o vädra vårtan ;) Har själv ammat på café, tog då en tunn bomullsfilt som jag ammade under men fan så gormigt det var, jag såg inte när han släppte så jag dränkte hela han i mjölk, plus att han svettades för det blev så varmt under filten... Så nästa gång kör jag utan, nu har jag lite bättre koll på vad jag gör o kan vara diskret utan filt också :p
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-04-21 15:05:03 följande:
    Funderar på att testa naturals cycles(stavning?)! Googla på de :D
    Har också bestämt mig för natural cycles. Tänkte börja tempa efter första mensen, o köra kondom fram tills dess.
  • ebe91
    niobit skrev 2015-04-21 18:42:38 följande:
    Har också testat några gånger och med lyckade resultat. Tur man har desinfektion hemma ;)

Vi har fått hem en windi i en gratisbox. Använder ni dem flera gånger eller bara en innan ni slänger den? Känns ju lite onödigt att slänga efter varje användning gör miljöns skull. Måste ju gå att rengöra ordentligt! Jag tänker tvål sen desinfektion. Vad säger ni?
    Jag slänger efter varje gång, känns rätt ofräscht o återanvända den då det alltid är en del bajs som kommer när man använder den tycker jag... Finns mycket jag skulle kunna förändra för miljöns skull, men jag är faktiskt inte så brydd...
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-04-23 07:05:05 följande:

Inatt gick det 7(!!) timmar från kvällsmålet till första nattmålet. Man kan ju tycka att det är skönt, men jag började ju direkt tänka att nåt är fel när han gick så länge utan mat. Han somnade om sen och sov 3 timmar till.

Nu är det ju inte så att det blev 7 timmars sömn för oss... Tage äter kvällsmålet kl 20 och somnar kl 21. Så för honom blev det 6 timmar sammanhängande sömn, för oss kanske 4,5 eftersom vi somnade vid 22.30. Men jag vill lova att jag har en pigg och nöjd kille nu på morgonen. Han ligger på sin filt och surrar för fullt :)

Vi hade en sån natt igår! Bosse somnade kl 23 (jag 23:30) o sen vaknade han inte förrän kl 6:30! Så han sov heeeela natten. Tyvärr är sambon sjuk o har legat med 40 graders feber, så han snurrade på i sängen vilket gjorde att jag inte sov jättebra men ska ändå inte klaga :)
  • ebe91

Våran typiska dag: Bosse äter kl 9, han somnar då om till ca 10 medan jag går upp o äter frukost till nyhetsmorgon. När han vaknar myser vi ett tag i soffan, han äter lite till o sen blir det morgontvätt o byte till vanliga kläder.

Någon gång mellan 11-12 brukar vi ta oss ut på promenad i 45-60 minuter. Bosse älskar o åka vagn och sover alltid hela promenaden, vaknar dock direkt vi kommer hem. Väl hemma brukar jag försöka få i mig ngn lunch. Sen fördriva tiden i soffan, i babygymet, i babygungan eller så... Även om jag inte alltid lyckas ha middagen klar till då gubben kommer hem så brukar jag iaf försöka förbereda den. När han kommer hem får han ta Bosse så jag kan duscha, plocka lite osv, sånt jag inte hunnit med under dagen.

Vid 20 brukar Bosse bli allmänt missnöjd, så vid 21 blir det antingen en promenad med vagnen eller ut o åka lite bil. Oftast vaknar han igen då vi kommer hem, men är då nöjd. Somnar gör han mellan 22-23, och sover då till 3-4 för amning, sen ammar han igen vid 6-7 o sen där vid 9.

Under dagtid ammar han med 1,5-3 timmars mellanrum. Sover gör han bara i vagnen när den är i rörelse UTOMHUS. Någon gång har jag fått han o sova i min famn en kortare stund... Tror det är därför han är missnöjd på kvällen, han är övertrött. Vi började med minifom och semper magdroppar förra måndagen, och jag märker faktiskt stor skillnad. Då kunde han skrika hysteriskt i flera timmar varje kväll...

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?