bb2014 skrev 2014-10-30 18:16:33 följande:
Precis, då gäller ju samma sak för de som har vaccinerat sig. Det finns en risk att de är smittbärare då skyddet inte är fullgott.
Handlar ju inte om nonchalans utan om det verkligen är nödvändigt eller inte. Detta är första åretgravuda ska vaccinera sig. Då i andra halvan av graviditeten och efter RUL. Detta för att de vill fastställa att vaccinet inte orsakar missfall eller eventuella fosterskador.
Det är endast 100.000 gravida kvinnor som testat det. Och då är det i världen. Vaccinet framställs ju på samrådan med WHO varje år och är world wide så att säga.
Min sambo är sjuksköterska och inte ens de rekommenderas att vaccinera sig.
Vill bara visa att det är upp till var och en att göra det. Man vaccinerar sig för att eventuellt skydda sig själv, inte andra.
Men säger min bm att jag absolut ska ta det, så gör jag det. Hon har inte nämnt nått än och Mama Mia Söder har inte info om någon sån rekommendation hos sig.
Vet inte om det var mitt inlägg om nonchalans du refererar till, om det var det så menar jag inte att man är nonchalant om man inte vaccinerar sig, det är givetvis upp till var och en :)
Det som är nonchalant är vissas inställning till att hålla sig hemma när man har diverse virus och infektioner. En del tänker inte på att deras "vanliga"förkylning, lätta magsjuka som inte riktigt gått över eller vattenkoppor som smittar kan vara riktigt farligt för vissa människor, det är det jag tycker är nonchalant.