Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Här har vi en till förkyld liten som sover som en kratta. Snart har han hostat varenda natt i en vecka. Senaste natten tror jag att vi var vakna fyra gånger i timmen. Näsan var helt ihop kletad av snor så han kunde inte andas med näsan så han fick ha munnen öppen och då tappade han nappen istället. Plus hostan. Men idag har vi provat physionom? Eller vad den heter, nässpray för baby som renar och rensar näsan och även kan användas i förebyggande syfte. Den känns som att den gjort verkan och fått lös lite snor. Nu håller jag alla tummar och tår för att få sova några timmar i alla fall

• LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-10-22 18:23:48 följande:

Härligt med flytt (eller ja du fattar vad jag menar;) ) känns ju galet förresten att en bebis i gruppen redan är 8 månader! Hur gick det till? Var det inte nyss vi satt och gnällde över förvärkar?

Jag tycker det var nyss vi satt och väntade på att få göra ultraljudet. helt galet vad tiden går fort fast att i alla fall vi har det skitjobbigt med sömnbristen. Det känns som att den här perioden i livet kommer kännas som en dimma.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-10-25 14:49:22 följande:

Hur har omställningen av klockan gått för era små? Bosse har en inbygd klocka i sig men den tycks sakna vintertid ;) vaknade 6:15 istället för 7:15, lyckades ändå hålla honom vaken till 10-vilan men istället för 90-120 min sov han 45.... Så vi har fått kämpa för o hålla han vaken till em-vilan, han sover just nu och förhoppningsvis sover han lite längre nu än vanligt o komenserar för den korta fm-vilan! Blir väl ett fortsatt kämpande ikväll för o hålla honom vaken till 20. Snacka om att gorma till det för oss småbarnsföräldrar!

Igår var vi hos några kompisar så W somnade inte förrän efter 20, han brukar somna vid 19. Så vaknade han 5.55 sommartid så klockan var 4.55 vintertid. Vilken tur att han inte fick lägga sig 19 som han brukar för då hade han varit uppe vid 4. Sommar och vintertid är ett skit.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-10-26 05:27:17 följande:

Ja, vad ska man säga... Han vaknade ju väldigt tidigt enligt "ny tid" igår morse, men det tyckte jag inte gjorde något eftersom jag själv såklart också var inställd på sommartid.

Under dagen gick det jättebra, han vilade ungefär samma tider och somnade för natten kl 19 sim han alltid gör. Så jag tänkte att han var omställd och klar eftersom att han var vaken en timme senare på kvällen än han vanligtvis är.

Men nää, det var han inte!! Upp med tuppen klockan 04.20 nu imorse - härligt! :-/

Här började vi dagen 4.13 då hade W tappat nappen och skrek tills storasyrran vaknade. Men jag fick båda att somna om till nästan 5. Helt sjukt här att jag nu räknar allt efter 5 som sovmorgon. Då lägger sig W 19.30 och storasyster 21.
  • LillLouise84

Äntligen har vi fått två bra nätter efter veckor av katastrofnätter. Två nätter utan uppvak före 4. I natt sov jag 21.45-4.13 alltså 6.5 timmar sammanhängande sömn!!!! Det var länge sen sist.

Eftersom vi alltid kliver upp mellan 4-5 så har vi nu fått in rutiner på att lägga oss vid 21-22. Helt plötsligt sitter vi här och är de där tråkiga föräldrarna som inte har något socialt liv.

• LillLouise84

Ibland blir jag galen på att jag och min man kommer ifrån helt olika familjer. Det blir kulturkrockar lite nu och då. Igår kväll blev jag arg och maken fattar inte varför. Jag tillbringar hela dagarna åt att tvätta, diska, laga mat och tvätta tvätta tvätta. Medans han jobbar och lägger massor av tid på sina intressen. Så kommer jag upp och ska lägga mig och har tidigare under dagen lagt rena kläder i fotändan på hans säng. Så har han slängt alla rena kläder i en hög på golvet så han kommer att kliva i det när han kliver ur sängen. Han är ifrån familjen lortgris där man helst går inne med skorna för att det är så skitigt. Jag är från familjen pedant....

• LillLouise84
    pink76 skrev 2015-10-26 09:07:22 följande:

Jag sitter hemma o svär över detta med sommar- och vintertid. När man äntligen har fått någolunda bra sovrutiner, då ändrar de om klockan o har mage o skriva att "då får man minsann sovmorron". Jasså, får man det, eller är det så att man får en pigg liten bebis redan kl 4.30. 

Jag ger min lille prins banan till frukost. Det kan han äta själv o jag får lite tid att få i mig lite frukost. Men jag har märkt att han blir fruktansvärt hård i magen av det.

Har ni några förslag på vad man kan ge istället?

W äter gröt med katrinplommonpure. Jag stoppar i honom den först och sen sitter han nöjd eller så får han ett smörgåsrån. Han måste ha sina katrinplommon annars blir det totalt stopp magen.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-10-26 21:19:10 följande:

Hur tänker ni kring att sluta amma? Jag ammar bara lite numera, morgon, någon gång på dan eller till tröst och kväll. Om 1,5 v ska jag på tjejhelg till London. Frågan är om jag ska ta tillfället i akt att sluta amma, eller om jag ska pumpa och se om W vill fortsätta när jag kommer hem. Jag har inget emot amningen egentligen och han äter ju mest mat nu ändå.

Jag hade väl tänkt amma helt i 6 månader och sen fasa ut det, men det blev inte så. W började äta mat vid 4 månader och ammade bara på nätterna från 4-6 månader. Nu är han 7 månader och vill bara ha mat, helst äta själv. Nu sen hans förkylning försvunnit så har han sovit 19.30-4 ibland 5. Då duger inte någon välling och ligga i sängen, han skriker tills vi går ner och kokar gröt. Att kliva upp 4-5 gör mig inget om vi sovit hela natten tills dess. I natt var jag upp vid 2 för då låg han och bökade för han hade råkat lagt sig på mage i sängen och kom inte därifrån. Men det var bara att vända på honom och plugga i nappen så sov han till 4.45.
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2015-10-26 22:07:48 följande:

När vi nattar Isak så somnar han och sover i 1-1,5 timma - sen vaknar han och är jätteledsen. Det går inte trösta, han tar inte napp, det enda som hjälper är att lägga sig och amma honom. Så har det varit varje kväll i kanske 3 veckor. Det är som att han sover och skriker samtidigt. Nån mer som har det så här? Kommer ihåg att storebror var sån med men jag vet inte hur länge det höll på...

Skriksovandet har W börjat med när han är skittrött och ska sova middag. Värst är det om han är skittrött och jag sätter fast honom i bilstolen för då kan han inte ligga och snurra som han vill. Annars snurrar och skriker han tills han däckar
  • LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-10-28 19:51:24 följande:

Var köper ni barnsäkringsgrejor? Typ till eluttag och så?

Eluttag och dörrspärrar har ikea bra med medlemspriser på om man har ikeakort. Ikea har det mesta. Annars så har acta graco mycket säkerhetsprylar. Jag har köpt en rem till matstolen så den inte ska kunna tippa (vi har en retro hokus pokus stol i trä) och en säkerhetsvire för skjutdörrar, båda från acta graco då jag inte hittat det på ikea. Jag tror jag köpte acta graco grejerna från jollyroom.

Grindar har vi i trä sånna där fäll upp grindar ifrån Babyproffsen. Plus en gammal trägrind efter mig och en järngrind från brio efter maken.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?