• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-04-05 16:42:21 följande:
    Nej faktiskt inte! Hur ofta och hur lång stund kan man använda den? Finns den på apoteket?
    Finns på apoteket, kostar ca 150kr för 10 st (engångs). Det står max 3ggr/dygn på förpackningen. Nu har jag inte använt windi på ngn dag, men där ett tag var det iaf 1st per dag! Jag brukar först göra lite magmassage, för att få ner gaserna. Sen för jag in den o oftast kommer lite gas på en gång, sambon brukar hjälpa med att göra "benpress" på B medan windin sitter i (jag håller i den). Sen tar jag ut den, lite mer massage, cyklar med benen oså provar jag igen. Håller på tills B ser nöjd ut o det inte kommer nå mer gaser. Oftast brukar han skita samtidigt, så ett tips är att rikta windin ner mot blöjan för skiten kan komma i en jäkla fart :) har räddat många kvällar hos oss!
  • ebe91

Jag tycker det är jättebra att ersättning finns då många inte kan eller vill amma, men jag är så himla tacksam att amningen fungerar så bra för mig. Inatt ex, han åt 21:30, 03:30 och 7:30 så jag kan verkligen inte klaga. Däremellan sov han, och han somnar direkt efter när jag lägger ner han i nestet. Så, för mig hade ersättning varit mer besvärligt än vad det är att amma (koka, diska, värma etc). Hade däremot amningen krånglat, eller jag inte hade fått sova på nätterna så hade jag nog övervägt flaskmata för jag tror att ersättning i sig är nästintill lika bra som bröstmjölk.

• ebe91

En fråga till ni som (har) ammar! Ungefär hur lång tid efter förlossningen har brösten bestämt vilken storlek dom ska vara (medan man ammar)? Alla mina amnings-bhar är för små, men tänkte avvakta så värsta svullnaden lägger sig innan jag ev köper någon fler. Nu, 4 veckor efter förlossningen, är de fortfarande alldeles för små så kanske måste köpa ngn ny amningsbh ändå...

• ebe91
    Mildamilda skrev 2015-04-07 14:40:30 följande:

Vad har ni på era små och i vagnen nu? När ni går ut.

Är säkert stor skillnad beroende på vart i vårt avlånga land man bor :) Bosse har förutom body, byxor o strumpor även på sig en sån där lurvig björnoverall från h&m, tjocksockar, tunna vantar och en bomullsmössa. Sen har jag en filt på han i vagnen + det där locket som hör till liggdelen :) när vi går in i ngn affär tar jag bara bort filten o öppnar overallen. Vi bor i norrbotten så har säkert lite kallare här uppåt än vad det är längre ner :)
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-04-08 09:04:18 följande:
    Om du bortser från att övningarna är tråkiga. Är appen nåt att ha? är det tydliga övningar?

Själv var jag sugen på att testa chaipudding. Så enkelt att göra och chaifrön ska vara så nyttigt så hoppas det är gott. Älskar chaite så jag borde ju gilla detta också ;)
    Jag har också laddat ner appen men inte kommit mig för att prova ngt, håller med om att övningarna ser så tråkiga ut i början ;)

Haha! Jag satt precis o googlade om chiapudding, tänkte se om det finns på vår ica-affär (vilket jag gissar). Jag o gubben började vårt nyttiga liv igår, eller, snarare att vi inte ska äta kakor o godis varje dag... Har insett att de sista 6-7 kilona inte kommer ramla av sig själv.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-04-08 08:59:37 följande:

Här har vi haft en skit natt. Jag är så arg på mannens syrra så jag kan explodera. På påskafton var det nämligen familjemiddag hos mannens föräldrar och hans syrra var så klart där och var ordentligt förkyld, ändå var hon med och lagade maten också för att hon äter bara det hon själv lagat. Hon var så krasslig så hon somnade i fåtöljen efter middagen. Så klart delade hon med sig av förkylningen så vi alla är nu rejält sjuka, även våran lille på två veckor är riktigt sjuk. Jag har suttit med honom i knät hela natten för han är så snorig att han har svårt att andas.

Hade vi vetat att hon var sjuk hade vi aldrig åkt dit.

Men gud så respektlöst! Har du provat droppa saltvatten i hans näsa? O har hört att nässug ska vara bra... Åh. Fan vad irriterande. Fattar inte folk att en "vanlig förkylning" inte är o leka med för spädbarn.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-04-08 10:58:48 följande:
    snö 81 skrev 2015-04-08 09:39:08 följande:

Men så fruktansvärt idiotiskt av henne. Gissar att hon själv inte har barn??!

Här har vi en förkyld 5-åring, men än så länge bara marginellt snuvig bebis. Hoppas att T slipper bli mer förkyld. Känner mig inte alls sugen på att sitta vaken hela nätterna för att han inte kan sova när näsan är täppt :(

Jag använder de färdiga näspippetterna från apoteket, de hjälper lite. Snorsugen är så stor att det är svårt att få in den i lilla näsan.

Mannens syster är snart 30 år och har varit singel i hela sitt liv. Hon bor hemma hos sina föräldrar fortfarande.... Väldigt ego
    Kan nästan tycka att om sambons syster inte har vett om att förvarna kunde ju iallafall sambons föräldrar ha sagt ngt! Bor hon hemma måste ju dom ha varit medveten om att hon var förkyld...
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-04-08 13:13:41 följande:
    Jag är sugen på att testa appen men måste nog byta mobil först. Den mobilen jag har nu funkar inte alls den ska. Som tur är det ändå dags att förlänga abonnemanget så jag kan ta ut en ny mobil. Men dumt att köpa appar innan dess.

Jag har förbjud mot allt godis. Åt påskgodis nu helgen och Vilgot fick röda prickar i hela ansiktet. Han såg ut som en tonåring i hyn. Han hade inte ont av det men såg inte alls kul ut. När vi var hos barnmorskan igår kunde hon bekräfta det jag misstänkte att något jag åt gav honom utslagen. Kan ju inte veta vilket godis, eller om det kanske var chips, som gav honom utslagen, så bäst att låta bli allt sånt. Har varit två dagar utan och han ser redan bättre ut i ansiktet.
    Jobbigt att han fått utslag, o inte veta riktigt vad han inte tål...

Nu vet jag ju inte vad du har för telefon, men med iphone följer alla appar med när man köper en ny iphone (eller så får man ladda ner apparna igen men kostnadsfritt).
  • ebe91
    Vikkan333 skrev 2015-04-08 14:36:46 följande:

Ni som ammar hade ni problem med såriga bröstvårtor och hur gjorde ni för att läka dem? Hur lång tid tog det?

Jag hade problem första 2 veckorna, bröstvårtorna blödde när han hade sugit o jag hade vätskefyllda blåsor... Jag smorde med purelan ofta, och tjockt. Försökte lufttorka men var inte så lätt då det rann mjölk direkt jag inte hade ngt mot bröstvårtan.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-04-08 21:18:07 följande:
    Tages kurva går också spikrakt uppåt. Han hade ökat 390 g på en vecka. Men hur ska man göra om ungen är hungrig då??
    Bosses kurva går också spikrakt uppåt, han hade lagt på sig 410g på en vecka, och då ammar jag. Och inte var det tal om att jag skulle amma mindre, nej nej, utan det var bara bra att han gick upp.

Usch vilken kväll vi haft. B har skrikit konstant, andra kvällen i rad nu. Tidigare har han aldrig skrikit... Han blir 1 månad idag. Nu är sambon o kör runt med bilen och har B med sig, han brukar somna i bilen så förhoppningsvis kommer han tillbaka med en nöjdare unge..
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?