Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu behöver jag lite råd och hjälp.

Jag har haft problem med magkatarr i flera år som lite då och då fräter upp magsår om jag inte bromsar det med mediciner.

Har testat Omeprazol men de spydde jag som en gris av tyvärr. Fick Esomeprazol som fungerade bra, använde dessa ganska lång period.

Nu har min magkatarr kommit tillbaka i och med att allt trycks uppåt. Halsbrännan och de sura uppstötningarna får mig att må illa också.

Pratade med läkaren i tisdags som skrev ut Esomeprazol igen. Hon är ganska noga med att inte skriva ut vad som helst nu när jag är gravid och sa även nu att denna skulle vara okey. När jag skulle hämta ut medicinen i onsdags ville dock inte hon på apoteket sälja dem till mig utan tyckte jag skulle prova Losec istället (som jag förstår är i princip samma som Omeprazol?). Tagit fjärde tabletten imorse och upplever inte ett dugg förbättring. Däremot reagerar magen idag och jag mår sååå illa.

Vill inte fortsätta med Losec nu och vet inte om jag vågar ta Esomeprazol när apoteket typ sa "ja det är ju upp till dig om du vill riskera något". Samtidigt vet jag hur jävulskt dålig jag blir om magkatarren går för långt:(

Vad gör jag? :(

• septemberbarn08

Ja egentligen känner jag också att läkarens ordinationer går före apotekets råd. Hon på apoteket sa att studier gjorts på djur och där har medicinen INTE påverkat foster. På människor har inte nog med studier gjorts för att man ska kunna säga att det är helt ofarligt.

Det var mycket folk bakom mig när jag var dit och då kändes det lite pressat när hon sa "jag bestämmer ju inte vad du ska ta, det är upp till dig. Men jag vill upplysa dig om riskerna och sen får det vara på ditt ansvar om du vill utsätta sig för de riskerna". Tack liksom!

Jag fick Primperan under min senaste graviditet pga kraftigt illamående och det rekommenderas ju INTE till gravida alls. Men läkaren resonerade som så att det gjorde mer skada för mig att inte ta tabletterna och inte kunna äta. Det är lite samma nu, fast den här medicinen är inte lika farlig. Tanken är ju inte att jag ska "riskera något" utan mer att tabletterna ska göra någon nytta.

Tror det blir ett nytt besök på apoteket imorgon. Måtte hon inte ge mig dåligt samvete igen:(

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-02-01 19:30:59 följande:

Åh vad fint! Det grå tyget är fleece va? Vad är det med stjärnor? Är det bara att googla beskrivning?

idasmirakel.vimedbarn.se/category/sy-din-egen-babywrap/

Jag köpte en vanlig fleecepläd och använde som innertyg:)

Tyckte det såg ut som att hon gjort två långa lodräta hål för bältena, ett på varje sida så att säga. Jag valde istället att göra ett hål för varje "bälteshål". Tre på varje sida för axelbältena, ett på varje sida för midjebältet och ett för bältet med spännet som går mellan benen. Ritade ett streck där hålet skulle vara, sydde raksöm som en rektangel runt, klippte efter strecket och sicksackade runt. Ett jäkla piller men det blev bra:)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-02-01 19:33:44 följande:

Gnäll gnäll gnäll.

Men fan vad less jag är på att vara gravid! Illamående 24/7 sen dag ett, magkatarr, halsbränna, svamp, konstant näsblod (sen flera månader tillbaka), trött och det trycker neråt. Idag har jag verkligen funderat hur jag ska fixa att ha två barn. Dottern har sen en vecka tillbaka influensan, så hon är trött, gnällig och klängig. Jag som inte orkar med mig själv ens.

Minns att jag grubblade över samma sak när jag väntade tvåan. Sonen var 1år och 5månader och fick öroninflammation, skrek konstant och var vaken hela nätterna i typ tio dygn.. Och det var två månader kvar till lillasyster skulle komma. Kunde för allt i världen inte begripa hur jag skulle fixa att ha en nyfödd tillsammans med ett till barn. Men det går ju;)
  • septemberbarn08

Men åh om jag bara haft nån tygaffär i närheten så hade jag också velat sy ett par såna byxor. Är ju inte lika lätt att beställa tyger när man inte kan känna på materialet.

• septemberbarn08

Gah! Börjar märka av ett mönster i min dåliga sömn!

Under helgerna sover jag betydligt bättre men så fort det blir vecka igen är det kört. Sovit rätt bra i helgen men inatt var det omöjligt igen.

Gissar att det dels är vetskapen om att sambon far iväg och jag vet att jag är helt ensam med barnen hela långa dagen.. är galet beroende av honom nu! Och dels är det nog stressen med att få upp ungarna och få dem i ordning och iväg till skola/dagis. Det är så skönt på helgen att slippa väckarklocka och att kunna äta frukost framför tvn hur länge man vill utan stress.

MÅSTE hitta på något pyssel så jag har något att fördriva tiden med på dagarna.

• septemberbarn08

Vi har haft apotekets rumptermometer när barnen varit små. Inte det smidigaste kanske alla gånger men det är ju ändå inte så ofta man behöver använda den (förhoppningsvis:P).

Tidigare har jag använt en tvättcreme från LR aloe vera som jag tyckte var jätte bra. Vi har kört tvättservetter vid vanliga blöjbyten men vid "tvättningar" använde vi skumtvättlappar med den tvättcremen. Den här gången har jag köpt apotekets baby wash mousse som jag hoppas ska fungera bra. Det viktigaste för mig är att den är parfymfri och mild, att den är i pumpflaska och lätt att använda med en hand samt att den löddrar. Olja löddrar inte och jag upplevde det som obehagligt att inte ha något som löddrar lite på skumtvättlapparna, de är så sträva att använda annars. Lite som att gnugga två frigolitbitar mot varandra *ryser* ;)

Snorsug köpte vi till sonen, testade en gång och slängde den sedan. Det var inget för mig:P

Har kört med pampers i strl 1 och 2 då jag tyckte de var mjukare och satt därför lite bättre. Har köpt hem pampers nu med. Från strl 3 och uppåt har jag bara upplevt att pampers läckt och libero har varit överlägset bäst. Är säkert olika från barn till barn förstås hur de sitter:)

• septemberbarn08

Och bebisen får sitta fram här för att det blir smidigast. Var till Volvo för att koppla ur airbagen men det hade förra ägaren redan gjort tydligen så det blev ett billigt verkstadsbesök;)

Tänk på att läsa i boken för babyskyddet om det går att ha på mittenplatsen bak förresten, ni som funderar på det. Såg i våran bok att i volvon kan vi ha det varsomhelst bara airbagen är urkopplad men i forden vi har får den inte sitta i mitten bak. Sånt man inte alltid tänkt på kanske:)

• septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-02-02 22:13:07 följande:

Jag hittade mina egna försäkringspapper när jag städade för ett tag sen och läste att i min egen livförsäkring så är mina barn skyddade under den de första 6 månaderna av sitt liv. Likaså är Gravidförsäkringen i 6 månader efter barnets födsel har jag för mig.

När jag ringde in och ändrade dottern från gravid till barnförsäkring så frågade tanten på Trygg-hansa om jag anmält mig själv. Jag hade noll koll, men det visade sig att om jag anmälde att jag legat på förlossningen och BB och hur många dygn så gick det ut försäkringspengar för x antal nätter. Jag fick ut ca 1500 för 5 nätter på förlossningen/bb. Det var en glad överraskning för mig som är så dåligt insatt.

Ååh vilken trevlig överraskning det måste ha varit att få ut pengar bara sådär efter förlossningen:) man skulle ha varit bättre insatt så man inte missar ersättningar man har rätt till. Vad hade du för bolag?
    Astilbe skrev 2015-02-02 21:44:35 följande:

Behöver lite råd. Har ju haft sammandragningar på kvällarna sen säkert tio veckor tillbaka, men den senaste veckan får jag plötsligt mensvärk samtidigt. Värken sitter mest i ryggen men även lite i mage/ljumske. Värken är konstant så den kommer inte och går i takt med sammandragningarna men jag har ingen mensvärk när jag inte har sammandragningar. Något man ska kolla upp eller bara vanlig träning för livmodern?

Jag säger: är du osäker/orolig så ring till förlossningen och rådfråga:) det är bättre än att gå och fundera:)

Jag har också haft vanliga sammandragningar sedan tidigt i mina graviditeter men de har aldrig någonsin gjort ont. Förrän nu under den här graviditeten då det började molvärka som du beskriver det, i rygg och neråt. Det har dock hållit på sedan nyår och än är ungen kvar i magen så det verkar inte vara någon fara för min del;)
  • septemberbarn08

V33+2 idag och har precis kommit hem från barnmorskan:) ökat lite, lite i vikt så det känns bra, hade gärna fått vara mer. Blodvärdet hade sjunkit till 120 vilket ju är helt okey men jag känner av det direkt.

Bebis har placerat sig med huvudet neråt vilket jag ju känt på mig:) hjärtat pickade på i 140.

Viktigaste av allt var att SFmåttet ökat på superbra sen sist så nu är jag NÄSTAN ikapp och tillbaka där jag "borde" vara på kurvan. 30cm nu efter 33 fullgångna veckor:)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?