Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-09-28 20:12:47 följande:

Ni som kommit igång med mat; ger ni vatten att dricka till maten och isåfall ur vad? Nappflaska eller pipmugg? Isak är väldigt intresserad av mat men han har aldrig tagit flaska så han vet inte hur man dricker ur den.

Vi använder nappflaska då W inte fattar grejen med pipmugg. Han dricker bättre ur vanligt glas än pipmuggen. Men alla barn är olika.
  • LillLouise84

En natt borta ifrån familjen gjorde underverk. Jag mår mycket bättre nu. Sen har jag skitit i tråkiga saker och tagit ner ambitionsnivån. Idag har jag ägnat mig åt att göra något jag älskar, nämligen design. Jag håller på skissar upp hur vi ska göra om huset, det är så roligt. Jag har skissat och räknat på allt vi gjort tidigare på huset också, det är lite av min hemliga passion.

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-09-28 22:07:58 följande:

LillLouise: bra att du tog en vilonatt! Vi är inga superhjältar! Hoppas du kan göra det mer framöver!

Ebe: tråkigt att du sörjer amningen! Det GÅR gussningsvis att få igång det igen med hjälp av Amningshjälpen men bra inställning att du gått vidare! Och testet är nästan positivt men inte riktigt... Skulle inte ha sex de närmsta dagarna om jag ville undvika graviditet :)

September: så jobbigt med dessa förkylningar! Folke blev sjuk igen nu i eftermiddags så även jag ställer in mig på en låååång natt :( hoppas Selina kryar på sig snabbt!

Tyvärr är mammor inga superhjältar fast ibland känns det som att det krävs att man är det. Hemmet ska vara representativt, barnen hela, rena och uppfostrade, mamman ska vara tränad, smal och snygg. ???? att med första barnet (som hade grym kolik) så brukade jag tänka hur har andra mammor tid att måla naglarna? Det har jag fortfarande inte kommit fram till. Jag slåss dagligen med tvättkorgen och försöker hålla undan disken och laga hyfsad mat. Jag försöker att röra på mig minst 5 gånger i veckan, då det är mitt enda intresse som jag ägnar mig åt hela året.
  • LillLouise84
    SMA87 skrev 2015-09-29 20:33:21 följande:

Var länge sedan jag var inne och läste. Fick läsa ikapp lite ikväll. Så kul att läsa om alla barns utvecklig! Vi har varit på 6-månaders kontroll och min tös var 65cm lång och vägde 6,1kg. En liten tand/flis har jag känt och det har varit ledsamt några dagar. Hon sitter inte ännu och rör sig egentligen inte nämnvärt mer än sprattlar och rullar lite. Så ganska stationär fortfarande.

Vi ammar förutom en portion gröt (en halv morgon och en halv kväll) per dag. Tycker det är lite svårt med mat och hon verkar ha lite känslig mage... Inget jättegehör från BVC heller tyvärr.

Hur mycket mat äter era småttingar nu? Får mycket pikar nu från nära släktingar om att hon behöver äta mat...

Hade tagit mod till mig och skulle sätta in en hormonspiral i fredags... Men tydligen var min livmoder för lite så efter typ 4-5 mindre sköna mätningar och 1000kr fattigare fick jag reda på att den inte kunde sättas in. Kom tillbaka när du slutat amma eller minipiller fick jag som förslag. Nu känner jag mig så kluven till vad jag ska göra... I en drömvärld ska vi börja försöka om ca 1-1,5år igen...

Jag har hormonspiral och än så länge funkar det bra. Jag satte in den i början av juni. Jag använde minipiller mellan barnen och det tycker jag funkade bra, då var det bara att sluta äta pillren när det kändes läge att försöka. Men nu när vi inte ska ha fler barn så tycker jag att spiralen är perfekt, 5 år utan att behöva tänka på preventivmedel.
  • LillLouise84

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!! Vi har sovit 7 TIMMAR sammanhängande!!! 22.30- 5.45 Det var verkligen behövligt. Jag vaknade av att lilleman låg i spjälsängen och jollrade, helt underbart efter alla våra stökiga nätter.

• LillLouise84
    tovemaja skrev 2015-09-30 07:21:36 följande:

Så avundsjuk jag blev! Men härligt för er :)

Tror att det var på väg stt vända här men då blev lillen sjuk tyvärr så inatt fick jag sova i 1,5 timmars pass... Men men... Kanske snart?

ebe91 skrev 2015-09-30 07:52:20 följande:

Härligt! Vi har haft en lite sämre natt än de senaste, men jag hoppas det var denhär natten som märker ut sig och inte de bra :)

Lilj3 skrev 2015-09-30 08:20:16 följande:

Skönt! Vi har haft några kassa nätter igen med uppvak varje/varannan timme. Hoppas det bara är en tillfällighet. Men i natt ska sambon få sova på soffan. Vill ta reda på om det är hans snarkande som stör.

Vi har haft en jättelång period med uppvak var och varannan timme. Förra veckan var båda barnen hostiga och snoriga så jag sov 4-5 timmar per dygn. Så jag känner med er som inte fått sova. Men plötsligt händer det och efter några bra nätter har man glömt hur det kan vara.

Vi har kämpat med att ta bort nattätningen och det blir stor skillnad på sömnen då.

Lilj3: testa att lägga bebisen ensam om det är snarkningarna som orsakar sömnstörningarna.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-09-30 12:02:18 följande:

Ännu en snuttnatt här med tusen uppvak:( känner mig grymt trött idag och att då dessutom veta att sambon far om en halvtimme och jag har heeela eftermiddagen och kvällen med tre barn att se fram emot.. ingen höjdare!

En rolig nyhet kan jag dock dela med mig av, fick ett samtal för en timme sedan och blev erbjuden en fast tjänst på 100%! Jag har varit på hemtjänsten ett tag nu och hann konvertera in lagom till jag gick hem på sjukskrivning. Så jag har ju vetat att jag har jobb att gå tillbaka till men inte VART inom kommunen jag hamnar. Nu har jag som sagt fått en fast tjänst så det känns sååå skönt att veta vart jag hamnar sen:) kommer söka ner mig till 80% så länge barnen är små dock:)

Härligt med jobbet!

Jag känner igen känslan när man står där hela eftermiddagen och kvällen själv. Jag har "bara" två barn, men båda har blöjor och kräver massor. Sen får jag morgon själv också då mannen måste sova, det suger.
  • LillLouise84

Vi hade en rätt start mugg till dottern men efter några diskningar i diskmaskinen så slog sig locket och ploppar av titt som tätt. Mam har en pipmugg som W inte alls förstår sig på, däremot kan jag rekommendera tommee tippee muggen den snuttar de på som en tutte för att få ut vattnet.

Kpax skrev 2015-09-30 21:59:33 följande:

Äsch, skulle ju tillägga att det är väldigt hård plast, och även locket och pipen tycker jag är lite hård (men Josefin störs inte). Om man tappar den i golvet åker locket av.

En kompis tycker att Esskas flaska med pip är mycket bättre, men jag har inte testat den.

• LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-10-01 09:25:07 följande:

Inatt sov sambon på soffan och V sov från 19.30 till 4.30 utan uppvak. Ammades och sov sen till klockan 7. Ska testa nån natt till för att se om det var en tillfällighet eller inte.

Åh vad skönt för er!
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-10-01 17:23:09 följande:

Hur klängiga är era barn? W vill vara på mig hela tiden. Helst ska jag stå eller gå med honom, eller hjälpa honom att hoppa i knät. Han är jättedålig på att klara sig själv mer än bara några sekunder i tex babysittern, på en filt på golvet. Jag menar inte att lämna honom vind för våg, men det vore praktiskt om han kunde ligga själv, i samma rum när jag tex lagar mat eller viker tvätt. Nu får jag göra allt med honom på höften. Jag undrar om jag klemat bort honom. Tips?

Vi använder faktiskt bumbostolen väldigt mycket nu. W gillar att sitta i den och ha leksaker runt sig eller att vi ställer bumbon i babygymmet. Annars är hoppgungan bra när jag behöver ha händerna fri en kvart. Matstolen funkar om han har smörgåsrån och leksaker hela tiden.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?