snö 81 skrev 2015-07-24 07:39:54 följande:
Dom är ju för underbara dom där hjälpsamma far- och morföräldrarna. Jag har också såna i min närhet :(
Jag och en kollega som har det precis likadant har bestämt att när vi får barnbarn ska vi minsann göra som man SKA göra. Ställa upp när man ser att det behövs och framförallt erbjuda sig att ta barnen utan att dom måste fråga.
Jag blir så trött på att det ska vara så, särskilt eftersom farmor är lärare och pratar så till andra vad underbart det är bla bla bla. Sen skiter hon i barnen. Sen säger hon att vi ska skaffa fler barn för det är så underbart. Hon försöker köpa oss och barnen. Många presenter, kläder och hon betalar halva dagisavgiften(700 i månaden) under föräldraledigheten. Hon är med i många föreningar, jobbar heltid, är konstnär och har hästar. Alltså tid med allt utom barnbarn.
Mina föräldrar kommer om jag ringer och behöver hjälp. De tar inte barnen själva utan kan vara här när vi är hemma, som när jag var nyopererad och sjukskriven så var min mamma här och lekte medans jag låg på soffan. Men de är pensionärer sen flera år tillbaka och krassliga.
Vi har kompisar som erbjuder sig att hjälpa till men det känns som sista utvägen.