Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-10 21:22:08 följande:

Jag gjorde kub idag. Frid och fröjd först - bäbisen vinkade, viftade och sög på tummen. Sen fick vi siffran 1:15. Tårarna rinner, men känslorna är avstängda. Allt gick så fort. Nackspalten var 2,7 mm som störst och det är inte så farligt mkt tror jag. Så det är alltså blodprovet som visar något fel.

Jag får göra moderksksprov imorgon bitti innan jag sätter mig på ett flygplan till Asien på en jobbresa. Ska försöka tänka att det fortfarande är 93,33% chans att allt går bra, och om det inte gör det, så vill jag hellre veta det så snart som möjligt. Plus - visar det provet ett friskt barn så är det svart på vitt friskt, ingen sannolikhetsfråga. Så ska jag tänka strax.

Men det visade dåligt på den andra siffran också 1:18. Ingen kan förklara för mig vad dessa siffror egentligen är, hur man kommer fram till dem. Bäbisen såg ju så frisk och alert ut...

Men så jobbigt att få en sådan chock

Hoppas mkp går bra idag men skall du verkligen åka iväg till Asien på en jobbresa? Går det att skjuta upp den några dagar iaf? Du måste ju vara i chock och det är väl bra att ta det lugnt efter ett mkp. Jag har själv ett "viktigt" jobb som jag gillar mycket men i den här situationen måste du tänka på dig och inte på ditt jobb. Fast resan kanske blir en bra distraktion samtidigt.

Lycka till igen!
  • JhjärtaK
    Sooli skrev 2014-09-10 22:01:25 följande:

Hej! Tänkte vara med här :). Är 28 år och väntar första barnet. Bor i Linköping. Läste att många har spökveckor och tror jag är där nu. Imorgon går jag in i vecka 13 (12+0). Längtar så till mitt ultraljud på måndag! Kan inte låta bli att vara lite orolig innan jag sett det lilla livet! Här erbjuds alla KUB så vi tackade ja till det.

En fråga. Tog alla urinprov hos BM vid inskrivningen? Systemet var nere men vaknade till liv på slutet så jag kunde lämna blodprover. Tänkte om det glömdes bort.

Välkommen!

Jag fick lämna urinprov för sticka och odling men det inte om det är standard egentligen? De tog också blod inför kub som vi har om en vecka. Längtar!
  • JhjärtaK
    mizzidus skrev 2014-09-10 23:15:18 följande:

Här kommer en bild på min lille plutt :) <3 Allt var bra och värdena var toppen också så jag slipper göra fosterdiagnostik. Nu känns det mer verkligt att jag verkligen har något som lever i magen på mig :)
    v 13 ( 12+6) 

Grattis, vilken fin bild!
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2014-09-10 23:34:40 följande:

Yllras - en vecka eller om det var 7 arbetsdag ar. Jag minns inte vad läkaren sa riktigt. Usch, det blir svårt att inte grubbla. Blir mer och mer intresserad av att veta hur siffrorna tas fram, vad är det som mäts i blodet tex. Bröt inte ihop när jag var där, men storgrät när det visade sig att jag blivit för tjock för alla sommarkjolar.

Det är två hormonhalter som mäts, papp-A och beta-hcg tror jag de kallas och det har visat sig att när man har högt av en och lågt av den andra så finns det en ökad risk för kromosomavvikelse men din nackspalt var ju inte speciellt stor och som du säger så är chansen för en frisk liten bebis så mycket större än för en med kromosomavvikelse. Sedan räknas åldersfaktorn in, etnicitet och om man röker/har rökt.

Och med mkp så får ni ju ett svar, inte såsom kub där man får en risksiffra. Hoppas att veckan går riktigt fort!

Hur gammal är du?
  • JhjärtaK
    Tussludd skrev 2014-09-11 07:34:27 följande:

Ni som lagt ut magar är verkligen superfina! Min mage ser mer ut som om allt fett trillat över byxkanten. Verkar vara mest tarmar som kommer uppåt. :) har ni något tips på var man kan köpa bra mammabyxor och om det är någon särskilt att tänka på?

Jag gillar hm mammajeans, eller jag gillade dem som jag köpte under graviditeten med dottern iaf . Tror nästan att hm är den enda butiken som har kvar mammakläder. Sen finns det en bra butik i Sthlm som heter Proud, där har de lite mer "business"-mammakläder också. Jag tänkte gå dit om jag skall upp till Sthlm något i höst.

Sen om kub ser bra ut om en vecka så skall jag gå loss på Zalando.se
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-09-11 07:39:55 följande:

God morgon. Ska iväg nu på morgonen o göra kub ultraljudet. Har drömt en riktig konstig mardröm inatt. Det visade sig på ultraljudet att det var fem barn i magen. Så bm gav oss en utskriven bild som klart och tydligt visade fem bebisar o pekade o sa vilka som var flickor och vilka som var pojkar. Sen gav hon oss en röd penna och sa att vi skulle sätta kryss på de vi ville välja bort för jag fick absolut inte gå vidare med fem barn. Deras rekomendation var att kryssa bort tre så det bara var två kvar. Vi kunde välja att behålla tre men då sa de massa risker osv. Så sa hon att vi hade fem min på oss att välja o sen lämnade hon rummet.

Så där satt jag o min sambo och skulle diskutera vilka av våra barn vi skulle behålla o vilka som skulle väljas bort....

Helt absurt för det kändes så himla verkligt...

Ja herregud vilken absurd dröm! Har drömt tre gånger hittills att jag fått mf och drömmarna har som du säger känts sååå verkliga! Riktigt läskigt! Lycka till på kub idag!
  • JhjärtaK

Men så fina bilder!! Vi fick en fin bild på dottern under hela graviditeten och det var just från kub. På RUL visade hon bara ryggen hela tiden

• JhjärtaK
    lisenlisen skrev 2014-09-11 13:11:44 följande:

Men hur fick alla reda på hur lång bebisen är? Hon sa inget till mig men satte BF 18 mars. 

Samma bf som jag hade med dottern men hon tittade ut den 22 mars istället
  • JhjärtaK
    KarinIngrid skrev 2014-09-12 13:46:32 följande:

Idag har jag ätit en hel portion lunch för första gången på över en månad!!!!

Så himla skönt och gott var det!

Jag har tidigare inte känt nån smak på nåt annat än när det smakat illa. Och så har jag inte kunnat äta mer än ett par tuggor och oftast kräkts.
    idag åt jag en hel portion!!!!

Kanske kanske vänder det nu! *hoppas hoppas*

Gud så skönt!

Jag började med lergigan comp igår kväll vid middagen och tyckte inte att den hjälpte så mycket men testade att ta den till lunchen idag och ännu har illamåendet hållit sig borta så hoppas hoppas!! Tänkte testa att ta en per dag i två veckor och sedan sluta för att se om illamående-perioden är över eller ej. 
  • JhjärtaK
    Yllraz skrev 2014-09-16 10:40:40 följande:

Här har jag också fått så stor mage att folk frågar om det är dags för syskon haha Men eftersom jag är i vecka 13 i morgon vet jag ju att det inte är en bebis då livmodern knappt nått över bäckenet ännu Har lust att svara att jag bara är gasig hahaha På torsdag är det dags för KUB och jag är supernervös!! Har inte så mycket symtom längre (spökveckor I know!) så liiiite orolig blir jag.

Vi har också kub imorn! Idag och imorn förmiddag kommer att sniiiiigla sig fram känner jag!

Jag har ännu inte kommit in i spökveckorna men längtar lite tills dess faktiskt för det är så tråkigt att må illa och vara trött när det är så fint väder ute och man bara vill vara utomhus och inte ligga inne däckad.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?