• I969

Hon kommer inte till ro! Blir galen! Tips/Råd tack??!!

Hej! Jag har verkligen förståelse för dina känslor och kan säga att du är långt ifrån ensam! Först vill jag säga att 12 veckor statistiskt är den mest gnälliga/skrikiga perioden hos bebisar, och kanske just den tid när vi börjar tänka att går detta aaaaldrig ööööver!!!???

Vår store kille var väldigt skrikig när han var bebis, vår minste betydligt nöjdare men kunde så klart också vara lite gnöligare kvällstid. Jag tycker att du har fått bra råd ovan. Maratonamma, om det går. Men jag vet också att med en riktigt missnöjd bebis så duger inte alltid tutten, utan ansiktet vänds bort i skrik? Det blir en ibland svårurkomlig cirkel ar för-trött-för-att-amma-för-hungrig-för-att-äta.

Du skriver att hon ogärna tar flaskan (man kanske har tagit ibland?). Här vill jag säga att de bästa tillfällena att ge en bebis som föredrar tutten framför flaskan (och det är ju toppen, men skönt om de kan ta flaskan också) är under avledning, eller precis exakt vid uppvaknande eller knappt vaken.

Lösningen för våra kvällar har varit powernap! Så här har jag gjort: Amma, amma hela kvällen. När bebis börjar kvällsgnöla, lägg i vaggställning sjal (hoppas du har detta!). Båda våra bebisar (men särskilt vår första) har behövt bli lätt lindad. Vi fick rådet på amningshjälpen att ta ett litet lakan, vika ner ena hörnet, lägga bebisen med nacken över nervikningskanten, linda ena fliken över ena armen och kroppen och in under andra armen, sen andra fliken över andra armen. På detta sätt lade vi bebis i sjalen. Sen, skumpa runt ordentligt och buffa gärna rumpen samtidigt. När bebis somnat, låt sova bara en kortis, stryk sedan lätt över pannan för att nästan-väcka, ta flaskans fuktade pip och stryk i mungipan, när det blir ett litet gap så tratta in flaskan Fortsätt gå runt med bebis i sjalen medans du ger flaskan. Efter flaska (jag gav bara lite extra som jag pumpat kvällen innan, kanske 60-70 ml) kvällsombyte, massage, pyjamas och sen amning i sängen. När bebis släppt tutten har vi lagt för natten i trångt bäddad liggvagn som vi använt som säng fram till halvåret. Ett mörkt skynke, gung, gung ? sov (skynket bort efter nattningen, men ordentligt mörkt i rummet under natt)

För att ge flaska om bebis inte somnar, kör med avledning. Gör på samma sätt i sjalen. Ganska upprättsittande vaggställning. Gå på skump-promenad i huset och visa på allt spännande. Lampor, blommor, tavlor, och prata om ditten och datten. Sätt kanske på svängig musik, TV:n, eller låt mannen dammsuga samtidigt (detta är även oslagbart ljud för powernapen!). När bebis är som mest upptagen med allt som händer, tratta in flaskan och fortsätt gå runt och lalla

Slutligen vill jag bara säga att det faktum att din bebis är skrikig nu, säger ingenting om hur du kommer ha det framöver. Vår store, som var så missnöjd bebis, har varit världens coolaste mest milda unge! Bara en fröjd att ha i huset hela vägen. Lycka till, och styrkekram.

• I969
    I969 skrev 2014-07-27 10:51:01 följande:

gung, gung ? sov

Det skulle vara "gung, gung - sov" så klart. Inga frågetecken där, det funkade alltid
Svar på tråden Hon kommer inte till ro! Blir galen! Tips/Råd tack??!!