• anonymtjej1

Hon kommer inte till ro! Blir galen! Tips/Råd tack??!!

Min dotter är snart 3 månader och jag älskar henne överallt och annat. Hon är mitt allt! Det är mitt första barn, och jag bor med hennes pappa/min fästman.
    Han jobbar för fullt och jag är hemma som vi kommit överrens om.
    Vår dotter skriker mycket och vekar missnöjd/orolig ofta, inte varje dag o inte hela tiden men ibland är det väldigt mycket, framförallt kvällar och då är det som att hon kommer inte till ro att sova trots att hon ser/är jätte trött. Jag provar med allt, bärande, gungande, amma henne tusen gånger om och hon somnar till i 10 sekunder sen vaknar hon och börjar gnälla. Vet inte vad jag ska göra mer. Jag börjar bli galen. Mitt tålamod har tagit slut och sambon har nog aldrig haft tålamod för när han tar henne så brukar han bara lägga henne ner och försöka få henne tyst där istället men jag anser det är bättre o vara nära när hon är såhär.....men jag förstår han ändå att man blir så trött av det.....

Men till saken egentligen: Jag har ingen tålamod kvar, jag blir så sur på henne precis som att jag tror hon ska förstå mig, att hon ska fatta att hon ska sova nu för hon är trött. Jag har börjat bli super arg. Jag får dåligt samvete och mår dåligt över det. Klart jag aldrig skulle göra henne illa men jag har ändå tanken att tänk om jag gör henne illa genom att bara vara trött/sur/galen på henne (nej jag skriker inte, men kan höja rösten ibland, men inte nära hennes små öron förstås). Sambon har sagt till mig flera gånger om att lugna ner mig eller att han ska ta henne men jag vägrar varje gång bara för han lägger ändå bara ner henne osv.
    Jag vågar inte heller lämna bort henne heller, dels för att jag ammar och hon vill inte ta nappflaskan riktigt längre och napp använder hon inte tyvärr, och sen gör det ont i mammahjärtat....och sen "känner" hon knappt dom som isf ska passa henne (min mamma, sambons mamma tex), så är rädd att hon ska känna sig otrygg och sen har hon ingen tutte att få när hon känner sig otrygg..... Usch jag orkar inte mer! Jag vill bara att hon ska somna inför natten men det är alltid problem när hon ska sova inför natten, hon börjar gnälla o vägra sova vid ca 21-01 på natten (det är inte kolik). Jag försöker ibland när vi prövat i en timme att underhålla istället men då gnäller hon oxå, även när jag bär henne så gnäller hon och rör på sig hela tiden.

Hur gör ni inför natten? Några tips o råd?
    (Jag vet att man inte kan direkt få in riktiga sovrutiner nu när hon är liten)

• Svar på tråden Hon kommer inte till ro! Blir galen! Tips/Råd tack??!!
  • lövet2

Jag har aldrig bekymrat mig över om ungarna sett trötta/sömniga ut i den åldern. Har de gnällt, så har jag ammat, och antingen har de somnat eller så inte. Maratonamningar på kvällstid är ju fortfarande rätt vanligt vid 3 månader, så mitt tips är väl att du helt enkelt laddar upp med filmer och TV-serier, och så sitter du bekvämt med henne. Behöver hon sova, så somnar hon!

• Hoppas 2012

Hon är 3 månader, hon behöver och vill vara med som mamma. Snälla Höj inte rösten åt sån liten bebis är mitt råd. Hon kan bara kommunicera på ett sätt genom skrik/gråt. Förstår det är frustrerande, min dotter hade kolik och skrek MASSA i 5 månader. Närhet närhet närhet

• CissiJissi

Oooj vad klurigt alltså, varför gråter hon måntrooo... Jag har nog inte upplevt samma sak, med sonen var det övertrötthet men först vid typ 5mnds ålder, och det var hunger också vid andra tillfällen.. Men att skrika den där tiden även när du testar allt..?! Vad jobbigt :( Jag kan säga att om du är helt ärlig så är du bättre på att hålla dig lugn än jag, tyvärr har jag skrikit och tappat tålamodet några gånger och usch vad man mår sen! Allt jag kommer på att testa, för varm / för kall, hunger, rapa, prutta, ny blöja, ligga bekvämt, trött / övertrött, hjälp med att falla till ro, klassisk musik!, gunga, bära, sjunga, vagnen, testa allt nytt man kommer på tills något fungerar.. Oftast var det att han behövde maratonamma! Jag hoppas du kommer fram till varför hon gråter och vad som kan hjälpa, stackars fina flickan!!!:)styrkokramar!!!

• Annelie 76

Blir du överfrustrerad så lägg ifrån dig bebisen en stund. Hon far inte illa av att skrika lite men en extremt frustrerad mamma kan göra saker utan att tänka på det. Jag tror det är vid såna här situationer som föräldrar skakar barnen... Kommer ihåg att jag själv var extremt frustrerad ett tag när sonen var nyfödd för att han bara skrek och inget hjälpte. Men det gick över... Tror inte jag gjorde nåt speciellt men det gick över. Trodde det skulle hålla på i evigheter och jag var helt slut av sömnbrist och frustration men det gick över och det kommer din jobbiga period också göra.

• rere88

Det är jobbigt när man inte kan få bebisen nöjd. Hade liknande problem med min stora kille de första månaderna. Somnar hon i vagnen? Isåfall kan du prova lägga henne i vagnen och rulla med den över en tröskel tills hon somnar o sen låta henne sova i vagnen.

Tänk på att det kan vara värmen som gör att hon har svårt att sova.

Öppna fönstret i sovrummet och stäng dörren så ni får lagom svalt.

varför har hon ingen napp? Kan vara att hon har ett stort sugbehov.

hoppas du får det bättre snart.

Säger som de andra.. det går över :)

• Flickan och kråkan

Med tanke på hennes ålder så skulle jag tippa på tillväxtfas och ökningsperiod. Maratonamning och ändå inte nöjd. Finns jag vet inte hur många trådar om mammor som är helt säkra på att de när deras barn är 3 månader sinar.

Har du något bra bärredskap? Sätt liten i sjal eller bärsele och gå ut och promenera. Spelar ju ingen roll om det är på kvällen, särskilt inte nu i det här härliga vädret. Skönt för dig att komma ut och vanligtvis så brukar bebisar och små barn också bli nöjda då. 

Strunta i klockan. En 3-månaders som inte somnar vid bröstet eller när man bär är inte så trött. Ökningsperiod sätter jag en hundring på

• I969

Hej! Jag har verkligen förståelse för dina känslor och kan säga att du är långt ifrån ensam! Först vill jag säga att 12 veckor statistiskt är den mest gnälliga/skrikiga perioden hos bebisar, och kanske just den tid när vi börjar tänka att går detta aaaaldrig ööööver!!!???

Vår store kille var väldigt skrikig när han var bebis, vår minste betydligt nöjdare men kunde så klart också vara lite gnöligare kvällstid. Jag tycker att du har fått bra råd ovan. Maratonamma, om det går. Men jag vet också att med en riktigt missnöjd bebis så duger inte alltid tutten, utan ansiktet vänds bort i skrik? Det blir en ibland svårurkomlig cirkel ar för-trött-för-att-amma-för-hungrig-för-att-äta.

Du skriver att hon ogärna tar flaskan (man kanske har tagit ibland?). Här vill jag säga att de bästa tillfällena att ge en bebis som föredrar tutten framför flaskan (och det är ju toppen, men skönt om de kan ta flaskan också) är under avledning, eller precis exakt vid uppvaknande eller knappt vaken.

Lösningen för våra kvällar har varit powernap! Så här har jag gjort: Amma, amma hela kvällen. När bebis börjar kvällsgnöla, lägg i vaggställning sjal (hoppas du har detta!). Båda våra bebisar (men särskilt vår första) har behövt bli lätt lindad. Vi fick rådet på amningshjälpen att ta ett litet lakan, vika ner ena hörnet, lägga bebisen med nacken över nervikningskanten, linda ena fliken över ena armen och kroppen och in under andra armen, sen andra fliken över andra armen. På detta sätt lade vi bebis i sjalen. Sen, skumpa runt ordentligt och buffa gärna rumpen samtidigt. När bebis somnat, låt sova bara en kortis, stryk sedan lätt över pannan för att nästan-väcka, ta flaskans fuktade pip och stryk i mungipan, när det blir ett litet gap så tratta in flaskan Fortsätt gå runt med bebis i sjalen medans du ger flaskan. Efter flaska (jag gav bara lite extra som jag pumpat kvällen innan, kanske 60-70 ml) kvällsombyte, massage, pyjamas och sen amning i sängen. När bebis släppt tutten har vi lagt för natten i trångt bäddad liggvagn som vi använt som säng fram till halvåret. Ett mörkt skynke, gung, gung ? sov (skynket bort efter nattningen, men ordentligt mörkt i rummet under natt)

För att ge flaska om bebis inte somnar, kör med avledning. Gör på samma sätt i sjalen. Ganska upprättsittande vaggställning. Gå på skump-promenad i huset och visa på allt spännande. Lampor, blommor, tavlor, och prata om ditten och datten. Sätt kanske på svängig musik, TV:n, eller låt mannen dammsuga samtidigt (detta är även oslagbart ljud för powernapen!). När bebis är som mest upptagen med allt som händer, tratta in flaskan och fortsätt gå runt och lalla

Slutligen vill jag bara säga att det faktum att din bebis är skrikig nu, säger ingenting om hur du kommer ha det framöver. Vår store, som var så missnöjd bebis, har varit världens coolaste mest milda unge! Bara en fröjd att ha i huset hela vägen. Lycka till, och styrkekram.

• I969
    I969 skrev 2014-07-27 10:51:01 följande:

gung, gung ? sov

Det skulle vara "gung, gung - sov" så klart. Inga frågetecken där, det funkade alltid
Svar på tråden Hon kommer inte till ro! Blir galen! Tips/Råd tack??!!