• Anonym (?)

3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?

Han säger att det inte blir ett missbruk igen. Jag säger att han gör som han vill men att han också vet vart jag står.

Han hamnade på psyk pga missbruket. Därefter blev soc inkopplade då det finns barn i familjen som fixade behandling. 
    Jag stod kvar, lovade att finnas och stötta. Missbruket har funnits i många år, perioder mest. 
    Han lovade att nu skulle det vara på riktigt. Han har fått så många chanser att vara ren. Och jag har stått kvar varje gång han fallit tillbaka. 

Idag är det sol. Idag ville han på bolaget och köpa alkohol. Jag blev mest stum, 3 månader nykter nu. Sedan blev jag ledsen och skärrad: nu börjar karusellen om igen. 
    Han blev förbannad och sa: Fan! Jag är en vuxen människa och kan inte ens få bestämma när jag ska dricka alkohol! 
    Först försökte jag vara pedagogisk och förklara allt som han lovat förr, alla gånger allt gått åt helvete. Han vill inte lyssna, svarar bara att NU är det annorlunda. Nu har han lärt sig en läxa (som han kallar det för)
    Sen blev jag uppgiven, då började han säga att det är JAG som har problemen och inte han. 

Hur jag än vrider och vänder på det så går det inte in. Han förstår inte att tre månaders nykterhet inte är såå väldigt lång tid och att ta till flaskan nu bara för att det är sol och sommar kan få förödande konsekvenser. 

Men alla andra kan ju dricka? Alla jag ser på uteserveringarna? Är dom alkoholister?. - kontrar han med. 

Och nu när jag inte kom längre så stack han hemifrån. Promenad kallar han det. Promenad när han inte pallar trycket. 

Vad skulle du gjort? 

• Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?
  • Anonym (Nykteralkoholist)
    Spriten/alkoholismen är stark, listig & falsk! 

Som alkoholist kan du inte dricka lite eller hålla det under kontroll. Det är allt eller inget som gäller för en alkoholist. Det svåra är inte att sluta dricka - utan det är att inte börja dricka igen! 

Är nykter sedan 13 år tillbaka och känner fortfarande av suget. När det kommer använder jag sinnesro-bönen eller går på ett AA möte! Solig

Du borde skicka honom på ett AA möte och du borde gå på ett AA möte för medberoende!
  • Drottningen70
    Anonym (?) skrev 2014-07-25 19:05:24 följande:

Förlåt.. Men det känns väldigt överdrivet? Han har ju inte ens druckit nu utan han frågade och sa att han VILLE. Jag vet inte, men det känns inte okej att göra så. Han har visat att han vill. Sen idag blev det såhär och jag känner mig bara handfallen. 

Det värsta är ilskan som han visar mig när jag säger vad jag tycker och tänker. Då är jag hans "morsa" och han får minsann inte göra NÅGONTING som han vill (hans ord) ..

Nej det är inte överdrivet. Om han väljer att dricka så måste konsekvensen bli omedelbar och bestämd. Annars kommer han och du båda att fortsätta att tänja gränserna tills du inte längre vet vad som är normalt eller ej...

En öl var ju inte så farligt.. En back med kompisarna under helgen är väl rätt normalt... Jo, han blev lite för full, men det var ju fest.. Jo visserligen somnade han i ungarnas lekstuga men det var ju en engångsföreteelse... Jo han spydde ned till grannen men barnen sov ju ändå....
  • Anonym (Dotter till alkoholister)
    Anonym (?) skrev 2014-07-25 19:05:24 följande:
    Förlåt.. Men det känns väldigt överdrivet? Han har ju inte ens druckit nu utan han frågade och sa att han VILLE. Jag vet inte, men det känns inte okej att göra så. Han har visat att han vill. Sen idag blev det såhär och jag känner mig bara handfallen. 
    Det värsta är ilskan som han visar mig när jag säger vad jag tycker och tänker. Då är jag hans "morsa" och han får minsann inte göra NÅGONTING som han vill (hans ord) ..
    Det betyder tyvärr att han inte alls tillrisknat på något sätt. Han förnekar fortfarande, annars hade han inte blivit arg.
  • Anonym (?)
    Drottningen70 skrev 2014-07-25 19:07:28 följande:
    Alla missbrukare är suveräna på att bli martyrer, lägga problemet utanför sig själv och att få medberoende att tvivla på om de verkligen inte överdrivet. Gå inte på det. Du har rätt. Du resonerar inte med honom utan med alkoholberoendet. Sluta debattera, det leder ingenstans i det läget. Du ska bara konstatera ATT du kommer att agera på ett visst sätt om han inte tar emot hjälp.
    Nästa steg blir antagligen att han kommer att dricka en mindre mängd, för att bevisa för dig att han nu har det under kontroll, och sedan använda det för att underminera dina argument.
    Egentligen så vet jag ju det.. Min pappa satt och grät och skrek över att det var så synd om honom. Han satt på samma avdelning på psyk som min make nyss varit på. Det var inte hans fel att han drack. Det var inte hans fel att han hade en dödlig mängd alkohol i blodet. 
    Ser så mycket pappa i min make så det är äckligt. Det är väl missbruket jag ser. 
    Missbruket som min make använder som argument mot mig. " Du bara drar mig över samma kant som din pappa!" 

Det får mig att gråta. Så mycket.. Jag har funnits hela tiden för honom, stöttat och väntat. Vad får jag tillbaka? Att han känner sig inlåst? Att han inte "får" dricka. Allt är mitt fel enligt honom. Blir så ledsen att han inte kan inse.. 

Precis det du skriver i dina sista rader är det jag är orolig för. Det han lägger upp som argument: JA, men jag kan köpa 3 öl så får du se att jag kan dricka normalt!! 

Men jag vet.. 3 öl blir det aldrig. Kanske om han enbart köper det NU men sen då? sen är vi tillbaka där igen.. 
  • Anonym (hm)

Börjar han dricka igen ta då barnen och gå. Ingen bra miljö för barn där till ser mannen då handling vs konsekvens. Alkisar är svåra att ha att göra med men bara de själv kan göra något åt sin egen situation och finns inte ens viljan är prognosen inte god.

• Anonym (?)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-07-25 19:10:12 följande:
    Spriten/alkoholismen är stark, listig & falsk! 

Som alkoholist kan du inte dricka lite eller hålla det under kontroll. Det är allt eller inget som gäller för en alkoholist. Det svåra är inte att sluta dricka - utan det är att inte börja dricka igen! 

Är nykter sedan 13 år tillbaka och känner fortfarande av suget. När det kommer använder jag sinnesro-bönen eller går på ett AA möte! Solig

Du borde skicka honom på ett AA möte och du borde gå på ett AA möte för medberoende!
    Grattis till dig och mycket starkt jobbat!! Insåg du på en gång att det aldrig håller att dricka EN öl? EN cider eller ETT gas vin? Han gör det inte.. Han blir bara arg när jag ifrågasätter.. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Dotter till alkoholister) skrev 2014-07-25 19:15:42 följande:
    Det betyder tyvärr att han inte alls tillrisknat på något sätt. Han förnekar fortfarande, annars hade han inte blivit arg.
    Precis som jag misstänkte, därför blev jag så ledsen.. Sa till honom: Enda sättet att få detta att funka är om du vill SJÄLV. INte att JAG tvingar dig! 

Då svarar han bara att han vill och har bevisat det nu genom att varit nykter tre månader. Nu ville han ha en öl. 

Sen kommer man inte längre än så.. Det är som en vägg.. 
  • Anonym (?)
    Drottningen70 skrev 2014-07-25 19:12:38 följande:
    Nej det är inte överdrivet. Om han väljer att dricka så måste konsekvensen bli omedelbar och bestämd. Annars kommer han och du båda att fortsätta att tänja gränserna tills du inte längre vet vad som är normalt eller ej...
    En öl var ju inte så farligt.. En back med kompisarna under helgen är väl rätt normalt... Jo, han blev lite för full, men det var ju fest.. Jo visserligen somnade han i ungarnas lekstuga men det var ju en engångsföreteelse... Jo han spydde ned till grannen men barnen sov ju ändå....
    Vill inte underminera dig på något vis eller dina förslag. Men hur långt kommer jag med det..? Ingenstans. Dricker han en öl och jag kontaktar sociala så kommer dom ju bara tro att jag är helt fläng i huvudet. 
    Även om jag vet av erfarenhet att det inte räcker med en öl för honom. 

Men tex: Vi satt i möte där och jag sa: Vad händer om jag lämnar honom då? Jag litar ju inte på honom men barnen måste ju få träffa sin far. 
    Soc: Mja.. Alltså lämnar du barnen till en berusad person så ser det ju inte bra ut i våra ögon. 
    Jag: Nej men om han dricker när jag inte är där? Ska jag bara göra random stickkontroller då eftersom jag inte litar på honom?
    Soc: *hehe.. Ehhmm.. Nja... Mmm.. *Bytte ämne*

Förstår du? Finns ingen chans till att det blir en "bra" konsekvens varken för mig, honom eller barnen.. 
  • Myling

Arg? Han borde bli ledsen för din skull, för att du fått utstå så mycket svek att du inte ens vill att han tar en öl. Ilska verkar vara en jäkligt märklig reaktion. Sorg och skam är vad han borde känna om han vore normal.

I övrigt håller jag med Drottningen70.

• Anonym (Ts från mobilen)
    Myling skrev 2014-07-25 19:26:50 följande:

Arg? Han borde bli ledsen för din skull, för att du fått utstå så mycket svek att du inte ens vill att han tar en öl. Ilska verkar vara en jäkligt märklig reaktion. Sorg och skam är vad han borde känna om han vore normal.

I övrigt håller jag med Drottningen70.

Ja jag frågade om det och sa att en normal reaktion vore inte ilska. Då svarade han: jag har haft skuldkänslor men dom går väl över någon gång dom också?!
Svar på tråden 3 månader nykter efter behandling. Nu vill han dricka igen. Hur skulle du reagera?