• Snorpan

Det är försent

Jag är 41 år och min man blir 49 år.
    Vi har varit ihop i åtta år och under den tiden har jag "slarvat" med preventivmedel och sista 3 åren medvetet slutat.
    Jag har trots det inte blivit gravid. Vi har alltid tänkt att det blir barn när det blir. När jag fyllde 40 började jag kolla upp konstgjord befruktning och adoption och upptäcker till min fasa att det är försent.
    Vi är för gamla för att adoptera och jag är för gammal för att få gratis hjälp via landstinget. Pengarna till kostnaderna för att göra ett barn konstgjord väg, dom pengarna finns inte, om vi inte säljer huset då förstås, och det skulle det vara värt med råge om vi visste att det skulle fungera, men oddsen verkar inte vara så stora. Så nu sitter vi här, och fattar inte vad som hände.
    I vår enfald har vi trott att när jag fyllde 40 är det dags att be om hjälp men det visade sig att det var försent!!! Om man bara hade börjat forska om det tidigare :(

• Svar på tråden Det är försent
  • lucylight

Hej,

Hoppet är det sista som överger oss!

Min mamma hade aktivt försöky i flera år när hon va runt 30, när hon fyllt 41 föddes jag några månader senare!

Har ni testat några naturpreparat? Vissa säger det är påhitt, fö vissa har det fungerat. Testa googla tex rosenrot, nattljusolja, bidrottninggele, munkpeppar eller bisolvon.. mata mannen men zinktabletter & folsyra.

Har du testat ägglossningstest? Fertilitetsmonitor kan va bra att läsa om också.

En annan sak ni kan göra är ju att göra utredning privat, kostar ca 4000 kr och då får ni ju lite koll på hur läget ser ut!

Adoption är nog inte försent från alla länder, docl får man väl bara "ansöka" om äldre barn!

Lycka till, oavsett utgång ta hand om varandra & uppskatta det ni har tillsammans och njut av livet!

• Vickan I

Förstår att det känns hopplöst just nu, men det finns vägar att gå.

Börja med att så fort det är möjligt att göra en fertilitetsutredning. Det kan ni göra även om åldern hunnit överskrida åldern för att få hjälp via landstinget. En utredning privat (går ofta fortare) kostar lite mer, men ingen vansinnig summa heller. Då får ni iaf reda om det är något "fel". Visar sig det att ni är oförklarligt barnlösa så kan du ändå få ex pergotime utskrivet och det kan räcka.

Om det visar sig att det är ivf ni behöver så är andra länder mer generösa med ålder och där är det viljan efter ett barn som avgör delvis tillsammans med oddsen som kliniken ger så klart. Kan ni ta ett lån osv? 

Jag kände själv att vi nog kunde sålt hus och nästan allt om det hade behövts för att få barn. Så stark var vår längtan. Nu behövdes inte det tack och lov, men visst gräver det hål i ekonomin att vara i ivf-svängen för många.

Hoppas det löser sig för er.

• Zinfandel

Snorpan: det är bara i sverige ni är för gamla, inte i de flesta andra länder där kompetensen är högre , ni kan göra IVF till du är 45, ÄD kan ni göra till 50 år och adoptera finns alltid andra vägar mot (åldern är en rekommendation men jag vet flera +45 som fått friska spädbarn) så ge inte upp!!

• Snorpan

Tack allihopa för era peppande ord och rekommendationer! Jag ska genast börja forska vidare!  Glad

• isadora81

Precis som zinfandel skrev så finns äggdonation och även embryodonation om det visar sig att spermierna är dåliga också. Vanlig ivf som ni får betala för kanske funkar men det är så klart en hög risk att dina ägg inte är bra längre. Det finns ju även äggdonation mef surrogatmamma utan åldersgräns men då springer kostnaden iväg.

Lycka till och vänta inte längre nu!

Svar på tråden Det är försent