EnAnonumius skrev 2015-01-29 02:33:26 följande:
En liten fråga om mängder.
Hur mycket bränsle får ni lov att ha kvar i planen när ni skall in för landning?
Skall dela upp det hela.
Man kan säga att alla plan kan landa med max fyllda tankar MEN om det då blir en överviktslandning så tar planet stryk upp till att det får skrotas eller repareras för extremt dyra pengar. Stora plan som flyger interkontinentalt kan därför dumpa bränsle så att de snabbare kommer ner till under max landningsvikt.
Min ''lilla'' B737-800/179 passagerare (i jämförelse med en A380 som är ca 7 ggr tyngre) får lastas till 79000 kgs startvikt. Max landningsvikt är 66360 kg.
Alltså landar jag med mer än 66360 kg så blir det en överviktslandning som sedan får skrivas upp i loggen och sedan bedömer teknikerna vilken sorts åtgärder som krävs.
Vid icke brådskande problem så väljer man att cirkulera runt eller dumpa bränsle (stora plan) för att minska landningsvikten beroende på plantyp.
Ett exempel på fel som motiverar att landa snarast oavsett vikt är brand.
I normalfall så tankar man i princip så lite som möjligt för den flygning man skall utföra och det är upp till Kapten. I vissa bolag är det jobbigare för kapten att tanka extra än vad det är på andra.
Extra bränsle är till för att kunna vänta pga mycket trafik som oftast in till London eller om det är snö/blåst/dimma/dålig bromsverkan osv.
Det kostar 4% per flygtimme att ta med sig extra bränsle. Alltså, om du tankar 1000kg bränsle(ca 10000kr) och flyger i 10 timmar så återstår det bara 600kg som kan användas vid destinationen. 400 kg har gått åt bara för att bära den extra vikten.
Det minsta man måste ha kvar i tanken efter landning är bränsle för 30 min flygning vilket är ca1 ton på en B737+-0.1 ton. Om under det så måste man deklarera nöd och få prioritetslandning. Rapportskrivning till bolag och myndigheter följer då vilket inte är så kul. Har klarat mig hittills.
Joce82 skrev 2015-01-29 08:42:35 följande:
Ja? Bra fråga, och hur mycket får ni dumpa?
De flesta plan kan alltså inte ens dumpa för de är inte utrustade med den anordningen men vid behov så får man dumpaq så mycket som behövs.
Ingen dumpar regelbundet utan det brukar vara när stora plan startat och t.ex en passagerare blir sjuk som de måste bli lättare snabbt för att kunna återvända och landa så passageraren kan komma under vård.
Hoppas det klargjorde något.