Inlägg från: linnis83 |Visa alla inlägg
  • linnis83

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

Teresiat skrev 2015-03-15 17:46:54 följande:

Hej på er! Vad kul att ni skriver :) nu är det mycket nääära för er, härligt! Jag var beräknad till i tisdags, då kom värkarna och efter en låååååång förlossning var han ute i fredags klockan 05.28. Han klarade sig jättebra trots att det var långdraget, blev inte alls stressad eller liknande. Alla kontroller efter födseln gick bra och amningen verkar också ha kommit igång bra så vi for hem från BB morgonen där på. Nu ligger han på min mage hud mot hud o sover snällt :)

Linnis, förstår att det känns tråkigt. Vet inte om det är till någon tröst men kejsarsnitt är också en mäktig upplevelse. Du kommer känna wow-känslan oavsett ks eller fl när din lilla bäbis väl är ute :)

En sjuk tanke jag försökte vifta bort under graviditeten var - tänk om jag inte kommer tycka bäbisen är söt?!.. Innan jag blev gravid tyckte jag nämligen sällan att spädbarn var söta. Hade knappt träffat några spädbarn ens.. Men OJ!!! Vilka enorma känslor man känner för sitt barn sekunden han kommer ut. Han är det sötaste jag någonsin sett :) och tidigare var jag även lite rädd/osäker för hur man bär bäbisen, byter blöja, etc. Men jag kände direkt att jag hade koll på hur jag ska göra, bära och ta hand om bäbisen. Helt otroligt hur moderinstinkterna kickar in på en gång.

Men åh, grattis till sonen! Lät ju jobbigt med värkar under så lång tid, men skönt att det verkar ha gått bra ändå. Har ni bestämt namn till killen? = )

Jo, de är klart att det blir en häftig upplevelse oavsett hur den kommer ut. Hoppas nog fortfarande på att den ska vända sig ändå, men har insett att jag troligen kommer få vänta betydligt längre på den då, har inga känningar överhuvudtaget ännu.... Inga förvärkar, ingen molvärk, knappt några sammandragningar ens...

Haha, skönt att du tyckte han var söt då. = ) Och tur att modersinstinkterna verkar funka så man vet hur man ska ta hand om det lilla livet. Jag har drömt hemska drömmar om att jag har bort glömt bebisen jättelänge utan mat och ny blöja... hoppas det inte blir så! = )
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-15 14:37:09 följande:

Brukar också ligga vaken ett par timmar varje natt. Känns faktiskt som att sömnen kommer bli bättre när hon är född, för då kan ju pappan ta henne en timma på dagen så jag får sova. Det skedde dock ett mirakel inatt, sov hela vägen till 5 innan jag vaknade, brukar normalt bara kunna sova till 23, var otroligt skönt. Ska helt klart testa postafen om det blir för jobbigt igen. 

Tråkigt att du med har fått den där eviga förkylningen, missbrukar så mycket nässpray nu att mitt vanliga apotek vägrade sälja pga att de ansåg jag inte behandlade barnet rätt, men vad ska man göra liksom? En flaska räcker ca 2 veckor så det är inte länge. 

Har fått väldigt ont under höger revbensbåge men har förstått att det är en väldigt vanlig smärta. Har i övrigt inga former av förvärkar, inget tecken av en slempropp eller liknande, inget sånt hos dig heller?

Min svärmor är hemma nu från sin semester med, hon hade köpt örhängen till bebisen! Brukar tolerera mycket men där smällde jag av, skyller lite på hormonerna. 

Jag tänker att sömnproblemen är till för att vänja en vid vaknätter. = ) Men man kan ju hoppas att man får en snäll bebis som sover bra på natten.

Taskigt att neka dig att köpa nässpray! Jobbar ju själv på apotek och skulle inte ha nekat, men kanske upplyst om konsekvenserna. men vad jag har förstått så påverkar det ju inte barnet utan problemet är ju att man blir beroende av sprayen och att det blir svårt att sluta med den sen... Men du kanske skulle testa kortisonspray om du inte har gjort det?

Nä, jag har heller inga känningar alls... Inga förvärkar, ingen molvärk, tycker knappt jag känner av några sammandragningar... Om det nu blir snitt så är det väl lika bra om det håller sig lugnt till dess, men om den skulle vända sig vill jag ju att det ska börja hända saker. = )

Örhängen till ett ofött barn?? Det hade jag också blivit arg över! Varför skulle den behöva det?
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-16 09:10:28 följande:

Teresiat: Grattis till en frisk liten son!!! Vad skönt det måste vara att äntligen ha förlossningen bakom sig och kunna mysa med sin lilla bebis. Skönt att förlossningen gick så bra trots att den blev lite långdragen. Undrar såklart precis som linnis83 om ni har ett namn till det lilla underverket ännu? 

Linnis83: Nu verkar det vara slut på vakna nätter, sovit så djupt de senaste nätterna att jag inte ens hörde klockan ringa i morse, maken försökte få upp mig men det visade sig omöjligt så blev ingen skola idag, men ska vara skönt att vara hemma för en gång skull.

Det är ju sant att det är bra att du slipper förvärkar och liknande, då hade man nog varit måttlig rädd hela tiden för att det skulle sätta igång. Har du fått något snittdatum ännu att se fram emot? 

Så skönt att du får sova ordentligt! Går sämre för mig, tror jag hade en eller två bra nätter förra veckan... Vad pluggar du för nåt?

Jag har fått datum för snitt den 25:e, men om den vänder sig till dess så blir det ju inget. Ska till barnmorskan om en timme, tänkte be henne kolla med ul och se om det har hänt nåt därinne. = )
  • linnis83

Nej, huvudet upp fortfarande så det känns troligt att jag är mamma om en vecka. : )

Tänkte först att vi skulle hålla det hemligt men attans så svårt det är..... Så dom flesta nära vet när det blir. Hoppas bara nu att det blir då, finns väl alltid risk att det kommer akuta saker mellan...

Ska du fortsätta läsa slutet nu då med en liten? För det är väl nån månad kvar på terminen?

Så skönt att du inte lider och vilket bra svar på tal du gav! : ) Jag lider inte heller egentligen, men om det skulle visa dig att den har vänt sig på onsdag och jag blir hemskickad utan bebis så skulle det nog bli jobbigt...

• linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-18 11:30:58 följande:
    Goda nyheter brukar vara svårt att hålla hemligt, man vill ju så gärna dela med sig av sin lycka. Vi hoppas dock på att ingen kommer märka när vi åker till förlossningen. Känns som att det sista jag vill är delvis att alla oroar sig och delvis att människor utan gränser ringer och stör mitt i för att se hur det går. 

Ska plugga klart terminen ja, känns som att jag verkligen behöver slutföra detta. Maken är pappaledig till och med sista Juni så det blir nog bra. Bebisen får matas mycket med ersättning så länge, får se om jag ammar alls, jag vill det, men barnmorskan anser att det är högst olämpligt för mig. 
    Så skönt att pappa kan vara hemma! Blir säkert en jättebra start för dem tillsammans! Hur mycket lektioner och så har ni?
    Går ju säkert att pumpa om du vill hålla igång amningen. Varför anser din bm att det inte är lämpligt?
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-23 12:42:37 följande:
    Har tre lektioner i veckan men bara en är obligatorisk så blir nog bara den. Har dock väldigt mycket studier som görs hemma så därför är det bra med hans stöd för att orka med. 

Jag har borderline som behandlas med diverse mediciner för att hålla mig på en stabil nivå. Trots stora framsteg under min medicinfria period nu under graviditeten litar inte bm på mig och anser det är väldigt oansvarigt att fortsätta med uppehållet ett tag till. Får se vad jag gör. 

Måste vara så skönt med bara 2 dagar kvar tills du får träffa din lilla nu!
    Hoppas du mår bra och slipper en massa krämpor. Här har det slagit ner som en bomb nu, klarar knappt av att gå för höftlederna är  sjukt stela. Bara väntar på att slemproppen ska släppa nu, trodde något skulle ha hänt men inget. Jaja, bara att ha tålamod. 
    Det går säkert bra med plugget ska du se. = )
    Min make jobbar ju på annan ort så jag gruvar mig lite för när han ska börja åka bort igen... Blir 2 svängar i maj vad jag vet än så länge. Tur jag har mamma nära. = )

Låter jobbigt med din sjukdom, men skönt att det har gått bra under graviditeten! Vill du amma så borde dom ju inte kunna tvinga dig att inte göra det utan att ha sett hur det funkar utan medicinen i alla fall?

Ja, nu är det riktigt nära! Känner mig mindre redo nu än vad jag gjorde för några veckor sedan... Vet inte om det beror på att jag liksom vet exakt när bebisen ska komma eller nåt... Har sovit dåligt flera nätter i rad nu så känner mig inte direkt utvilad och det lär ju inte bli bättre senare i veckan... = ) Gah, känns jättekonstigt att veta att man ska bli mamma om 2 dagar!

Jobbigt att du har fått mer krämpor... Har du några känningar som tyder på att det ska hända nåt snart? Är ju inte många dagar till bf för dig!
  • linnis83

[quote=75061611][quote-nick]Teresiat skrev 2015-03-25 04:50:28 följande:[/quote-nick]Lillkillen ska nog heta Jack. Men vi har inte bestämt oss riktigt än. I morgon är sista dagen min sambo är ledig med mig och lilleman. Känns verkligen nervöst attvara själv med honom sedan. Tror allt kommer gå bra men jag är såååå slut då jag har både en rejäl mjölkstockning och på de nässelutslag from hell (som tydligen kom eftersom kroppen är helt slutkörd, har aldrig haft det förut)..

Vilka datum är det ni är beräknade till nu igen? :)[/quote

Våran skrutt blir utplockad idag vid 9! Har bf den 29e egentligen.

Envis rackare som inte vill vända sig... Ska bli så spännande att se om det är en Ellen eller en Victor där inne. <3

Låter jobbigt med mjölkstockning och annat elände... Hoppas det snart går över och att det går bra att vara själv!

• linnis83

Det blev en liten Ellen! Allt gick bra och vi mår fint båda två. Typ ingen sömn inatt men det är väl bara att vänja sig...

• linnis83

Jo, allt gick bra med snittet. Var nervös för framförallt ryggbedövningen och visst kändes sticket, men det gick över förväntan. Inga komplikationer under eller efter op och såret känns ganska bra. Det som gör mest ont idag är nån form av fogsmärta i ena höften...

Idag har vi fått komma hem, men ska tillbaka och väga på söndag.

Bella89: inte tömma blåsan på flera dygn lät jobbigt! Lycka till om det blir igångsättning! Snart har du också din skatt!

• linnis83
    Bella 89 skrev 2015-03-27 18:09:02 följande:

Vad skönt att det gick bra och att ni fått komma hem. Hur är det att ta hand om henne? Osäkert eller förvånansvärt enkelt? Man har ju alla möjliga mardrömmar innan..

På förlossningen nu, de har tömt blåsan och ska göra en ctg nu, sen åker jag hem.

Hoppas det är på gång för dig!

Här har baby bluesen infunnit sig... Hon har gått ner lite mer i vikt så vi måste ge tillägg, ingen katastrof men matning var tredje timme med krånglande amning är ingen hit.... Hoppas det ordnar upp sig snart så vi kan få in nån form av rutiner. Ny vägning imorgon, då hoppas jag att det har vänt!
  • linnis83

Ny vägning idag, hon har gått upp 130 g sen i söndags! Känns mycket bättre nu, tycker amningen funkar bättre och bättre och har kunnat pumpa lite och ge istället för ersättning. Fick även sova typ 6 timmar sammanlagt inatt, lyxigt!

Teresiat: jobbigt att det gör så ont för dig... Hoppas du snart är piggare!

Bella: har det hänt något ännu?

• linnis83
    Teresiat skrev 2015-04-03 09:56:13 följande:

Skönt att det går åt rätt riktning linnis! Visst är det ganska underbart när de råkar sova lite längre på natten. dock lite obehagligt för brösten. Sover gossen 5 h och det gått ca 6 h sedan amningen så känns det som att tuttarna är fyllda med stora stenar :s not so nice

Kör fortfarande med alarm var fjärde timme på natten, litar inte på att hon vaknar när det är dags... :) Innan senaste vägningen hade vi 3 timmars intervall och med hennes långdragna ätande blev det bara typ 1.5 timmes sömn mellan gångerna. .. Inatt har hon dock vaknat efter ungefär 3 timmar så hon kanske börjar lära sig att säga till.

Det jobbigaste nu är att få henne att somna om efter matningen... Hon brukar sova i sitt babynest mellan oss, men är man för snabb att lägga ner henne så blir det protester... Lite rädd att hon ska kräkas och sätta i halsen också så jag har lite svårt att slappna av...

Hur går det för dig? Friskare nu?
  • linnis83

Grattis Bella! Vilket fint namn ni valt, samma som jag. :)

Låter jobbigt med en lång och traumatisk förlossning... Hoppas du mår bra nu!

• linnis83

Vi har det rätt kämpigt med amningen. Ellen har skrikit vid dom flesta amningarna i snart 4 veckor... Ibland kan hon fortsätta äta om man ger nappen en stund eller gör nåt annat ett tag, men ofta släpper hon och gallskriker, särskilt på höger sida som alltid varit svårare... Dessutom misstänker BVC mjölkproteinallergi så vi har inte kunnat ge ersättning och jag har ätit mjölkfritt i en vecka. Idag har vi varit på återbesök och fått med oss lite mjölkfri ersättning och jag ska få börja äta mjölk igen för att se om utslagen kommer tillbaka.

Förutom allt krångel kring maten så har vi det bra. Hon är förstås världens sötaste bebis när hon inte vrålar och hon har börjat le och följa saker med blicken.

Hur går det själv?

• linnis83

Svårt att säga varför hon skriker, tror dock inte att det har med mjölken att göra för det har inte blivit bättre när jag har varit mjölkfri. Nu har jag pumpat och gett I flaska ett par dagar och det funkar bra tycker jag.

Jobbigt med mjölkstockning! Skönt att det är bättre. Dras också med hemorrojder, inte alls kul...

Vi har inte haft sex ännu, mest för att tiden och orken inte finns. Har ju inga skador eller nåt där nere att oroa mig för.

Bella: Har försökt komma igång med promenader, men ingen övrig träning. Efter snitt ska man vänta i 8 veckor innan man börjar träna tyngre. Känner fortfarande av fogarna lite när jag går långt eller i raskt tempo och kan ibland känna att det stramar och värker lite efter snittet, så jag satsar på en mjukstart. Gravidkilona är borta redan, men har lika mycket till sen innan graviditeten att bli av med...

• linnis83

Maken är iväg på sin första jobbresa sen Ellen föddes. Åkte tidigt i måndags morse och skulle ha kommit hem ikväll, men av någon anledning så blev hans plan från Bryssel inställt så han kommer inte förrän tidigast vid 13 imorgon istället....

Har faktiskt gått bättre än väntat att vara själv (har fått lite hjälp av min mamma) men kändes jobbigt att han inte kommer hem när han skulle, att jag får vara själv ytterligare en natt....

Idag har Ellen varit krånglig och haft svårt att komma till ro, men skötte sig så klart exemplariskt när min mamma var här några timmar.... =) Nåja, fick lite egentid i alla fall och hann äta och duscha i lugn och ro.

Så där ja, nu har jag gnällt klart för idag!

Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?