Inlägg från: Bella 89 |Visa alla inlägg
  • Bella 89

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

Grattis linnis83 till ett lyckat ultraljud!

• Bella 89

Det är så skönt att läsa att det går bra för alla, att ni börjat göra RUL, tänka på barnvagnar osv. Var ett tag sedan jag skrev nu, har känt att det behövdes en paus från allt. 

Var på mitt RUL igår, blev flyttad från 29 Mars till den 27 Mars så ingen större förändring. Det var en riktig liten tjockis, vilket kändes bra för har varit lite orolig då jag gått ner 7 kg sen jag blev gravid. Låg och sög på tummen hela tiden också och fick hicka. Men allt såg perfekt ut och barnmorskan kunde konstatera att det ligger en flicka i magen. Vilket kön ska ni få, ni som vet?

• Bella 89
    linnis83 skrev 2015-03-11 15:57:22 följande:

Hur går det för alla här? Nån som har fått träffa sin lilla skatt ännu?

Min busunge ligger åt fel håll, så det lutar åt att det blir snitt några dagar innan bf. Var på vändningsförsök i måndags men den var allt annat än samarbetsvillig...

Läste det i en annan tråd! Synd att du måste snittas, men mer positivt är att du slipper vänta så förbannat länge till. Känns det som att du blir snuvad på hela förlossningsupplevelsen eller är du bara glad att det snart är över?

Hade besök hos barnmorskan i morse, sf-mått var 36cm, blodtryck 110/60 och järnvärde på 134 så allt ser jättebra ut. Lillan ligger åt rätt håll, väldigt långt ner och väldigt fixerad. 15 dagar kvar till BF men barnmorskan tyckte inte det var en chans i världen hon skulle stanna inne så länge. Håller på att tapetsera om och pyssla lite, är en av de få som fortfarande verkar kunna röra på mig obehindrat, har ni andra problem med att vara uppe och gå? 
  • Bella 89
    linnis83 skrev 2015-03-12 10:54:59 följande:

Jag känner mig rätt snuvad på hela upplevelsen att föda barn, både att gå och vänta på att det ska sätta igång och så klart att klämma ut bebisen. Det finns ju fortfarande en chans att den hinner vända sig och att det kanske upptäcks samma dag som snittet ska göras och då kan det säkert kännas annorlunda... Men som det är nu så skulle jag ändå bli glad om den vände sig och jag fick föda på vanligt vis.
    Fördelarna med snitt är ju annars att man slipper gå över tiden och att slippa gå sönder där nere.

Skönt att allt ser bra ut för dig. Spännande att hon tror att den ska komma tidigare!

Jag har ju haft känningar av fogarna nästan hela graviditeten, men det har faktiskt blivit bättre nu på slutet. Gjorde min sista dag på jobbet i fredags och det är väldigt skönt att gå hemma och pyssla i sitt eget tempo, kroppen känns mycket piggare.

Det är inte omöjligt att den vänder sig, en vän till mig hade också en felvänd i magen och dagen innan BF började magen plötsligt röra på sig helt enormt mycket, då fick äntligen ungen för sig att nu, nu är jag redo. Hon trodde att magen skulle explodera där och då men det gick ju bra. 

Och om inget annat får man väl tänka som så att i slutändan är resultatet detsamma, en liten bebis. 
  • Bella 89

Har ännu inte känt behovet men måste klaga lite nu. Tror faktiskt min sömn kommer bli bättre när ungen är född, för inget kan vara värre än detta. Har varit förkyld sen September nu, den går bara inte över och jag vaknar flera gånger per natt av att jag inte kan andas. Utöver detta är det såklart femtioelva toabesök varje natt, men inatt var nytt rekord för när jag väl sov drömde jag att jag gick på toa!! 
    Slutligen har jag så enormt mycket vatten i mina armar att de domnar av precis hela tiden och det är sjukt obehagligt. Så trött just nu, vill bara sova, vill ta sömnpiller en enda natt och slippa allt detta. 

Hoppas övriga har sovit bättre. 

• Bella 89

Brukar också ligga vaken ett par timmar varje natt. Känns faktiskt som att sömnen kommer bli bättre när hon är född, för då kan ju pappan ta henne en timma på dagen så jag får sova. Det skedde dock ett mirakel inatt, sov hela vägen till 5 innan jag vaknade, brukar normalt bara kunna sova till 23, var otroligt skönt. Ska helt klart testa postafen om det blir för jobbigt igen. 

Tråkigt att du med har fått den där eviga förkylningen, missbrukar så mycket nässpray nu att mitt vanliga apotek vägrade sälja pga att de ansåg jag inte behandlade barnet rätt, men vad ska man göra liksom? En flaska räcker ca 2 veckor så det är inte länge. 

Har fått väldigt ont under höger revbensbåge men har förstått att det är en väldigt vanlig smärta. Har i övrigt inga former av förvärkar, inget tecken av en slempropp eller liknande, inget sånt hos dig heller?

Min svärmor är hemma nu från sin semester med, hon hade köpt örhängen till bebisen! Brukar tolerera mycket men där smällde jag av, skyller lite på hormonerna. 

• Bella 89

Teresiat: Grattis till en frisk liten son!!! Vad skönt det måste vara att äntligen ha förlossningen bakom sig och kunna mysa med sin lilla bebis. Skönt att förlossningen gick så bra trots att den blev lite långdragen. Undrar såklart precis som linnis83 om ni har ett namn till det lilla underverket ännu? 

Linnis83: Nu verkar det vara slut på vakna nätter, sovit så djupt de senaste nätterna att jag inte ens hörde klockan ringa i morse, maken försökte få upp mig men det visade sig omöjligt så blev ingen skola idag, men ska vara skönt att vara hemma för en gång skull.

Det är ju sant att det är bra att du slipper förvärkar och liknande, då hade man nog varit måttlig rädd hela tiden för att det skulle sätta igång. Har du fått något snittdatum ännu att se fram emot? 

• Bella 89
    linnis83 skrev 2015-03-16 10:07:33 följande:
    Så skönt att du får sova ordentligt! Går sämre för mig, tror jag hade en eller två bra nätter förra veckan... Vad pluggar du för nåt?

Jag har fått datum för snitt den 25:e, men om den vänder sig till dess så blir det ju inget. Ska till barnmorskan om en timme, tänkte be henne kolla med ul och se om det har hänt nåt därinne. = )
    Läste att den lilla saken inte vänt sig, och dessutom fixerat sig med rumpan. Men nu är det i alla fall bara en vecka kvar tills du har ditt barn i din famn, och förhoppningsvis får du en lugn bebis så du får sova nån gång då och då i alla fall. 

Saknade lite poäng så pluggar till undersköterska, sista terminen så ska köra klart den nu innan jag tar mammaledigt och fortsätter på sjuksköterskelinjen om 2 år. 

Här händer inget, folk kommenterade igår på hur otroligt lågt magen ligger och nu kan det inte vara länge kvar. Alla påpekar hur jobbigt det måste vara och hur jag måste längta och frågar om känningar osv. Svarar bara att jag beklagar deras fruktansvärda graviditeter men jag lider inte alls och har inte bråttom, folk blir sura men de håller i alla fall käften. Meddelat några om när ditt snitt är eller föredrar du att göra det i hemlighet?
  • Bella 89
    linnis83 skrev 2015-03-18 09:45:38 följande:

Nej, huvudet upp fortfarande så det känns troligt att jag är mamma om en vecka. : )

Tänkte först att vi skulle hålla det hemligt men attans så svårt det är..... Så dom flesta nära vet när det blir. Hoppas bara nu att det blir då, finns väl alltid risk att det kommer akuta saker mellan...

Ska du fortsätta läsa slutet nu då med en liten? För det är väl nån månad kvar på terminen?

Så skönt att du inte lider och vilket bra svar på tal du gav! : ) Jag lider inte heller egentligen, men om det skulle visa dig att den har vänt sig på onsdag och jag blir hemskickad utan bebis så skulle det nog bli jobbigt...

Goda nyheter brukar vara svårt att hålla hemligt, man vill ju så gärna dela med sig av sin lycka. Vi hoppas dock på att ingen kommer märka när vi åker till förlossningen. Känns som att det sista jag vill är delvis att alla oroar sig och delvis att människor utan gränser ringer och stör mitt i för att se hur det går. 

Ska plugga klart terminen ja, känns som att jag verkligen behöver slutföra detta. Maken är pappaledig till och med sista Juni så det blir nog bra. Bebisen får matas mycket med ersättning så länge, får se om jag ammar alls, jag vill det, men barnmorskan anser att det är högst olämpligt för mig. 
  • Bella 89
    linnis83 skrev 2015-03-19 09:59:57 följande:
    Så skönt att pappa kan vara hemma! Blir säkert en jättebra start för dem tillsammans! Hur mycket lektioner och så har ni?
    Går ju säkert att pumpa om du vill hålla igång amningen. Varför anser din bm att det inte är lämpligt?
    Har tre lektioner i veckan men bara en är obligatorisk så blir nog bara den. Har dock väldigt mycket studier som görs hemma så därför är det bra med hans stöd för att orka med. 

Jag har borderline som behandlas med diverse mediciner för att hålla mig på en stabil nivå. Trots stora framsteg under min medicinfria period nu under graviditeten litar inte bm på mig och anser det är väldigt oansvarigt att fortsätta med uppehållet ett tag till. Får se vad jag gör. 

Måste vara så skönt med bara 2 dagar kvar tills du får träffa din lilla nu!
    Hoppas du mår bra och slipper en massa krämpor. Här har det slagit ner som en bomb nu, klarar knappt av att gå för höftlederna är  sjukt stela. Bara väntar på att slemproppen ska släppa nu, trodde något skulle ha hänt men inget. Jaja, bara att ha tålamod. 
  • Bella 89

Linnis83: Vad tråkigt att han jobbar så långt bort, är han borta under långa perioder på samma gång? 

Börjar oroa mig för om min man kommer få föräldraledighet alls nu, de har ännu inte hittat en vikarie, de har introducerat två men båda har varit fullkomligt odugliga och arbetet är livsfarligt så det är viktigt att de vet vad de gör. 

Idag ska du få träffa din lilla bebis! Så avis på dig, du måste vara både överlycklig, supernervös och kanske en aning rädd just nu, men allt kommer säkert gå jättebra, både med snittet och hemgången. Verkligen superfina namn ni valt ut, ska bli jättespännande att höra om det blev en dotter eller son. 

Har inga känningar ännu, det enda är ett tryck neråt som växer sig starkare för var dag. Ska till bm imorgon och se så hon mår bra i alla fall, sen får det hända när det händer. 

Teresiat: Så tråkigt det är när man får en massa problem efter förlossningen, då är man så trött efter alla problem under de senaste 9 månader och vill ju bara njuta av att man äntligen nått mål. 

Kommer säkert gå jättebra att vara själv hemma med bebisen, även om man kanske känner sig delvis övergiven och delvis tycker synd om mannen den första tiden, men det går snabbt över. 

Jack är ett underbart namn, så klassiskt och tidlöst och passar alla åldrar. 

Har BF i övermorgon, men inget kommer nog hända på ett tag till, eller så kommer det som en blixt från klar himmel. 

• Bella 89

Grattis Linnis83!! Vad underbart med en liten Ellen. Hoppas allt går bra och att snittet gick utan problem. 

Nu är det dags för mig att åka in till förlossningen och troligtvis bli igångsatt, eller får se vad de gör. Har inte kunnat tömma blåsan på två dygn så ringde 1177 och sjuksköterskan där ansåg det vara extremt allvarligt. Uppdaterar när jag vet mer. 

• Bella 89

Vad skönt att det gick bra och att ni fått komma hem. Hur är det att ta hand om henne? Osäkert eller förvånansvärt enkelt? Man har ju alla möjliga mardrömmar innan..

På förlossningen nu, de har tömt blåsan och ska göra en ctg nu, sen åker jag hem.

• Bella 89

Kom hem från sjukhuset vid 23 igår, vad så hungrig, trött och hade så ont att jag bröt ihop fullständigt. Men inget som inte löste sig med ett par mackor och ens egna säng. Dessutom kom mina första värkar igår och wow vad ont det gjorde. De var regelbundna och täta, var helt säker det var dags men plötsligt bara slutade de ungefär en timme senare. Har i alla fall fått upp hoppet om att det kanske händer snart.

• Bella 89
    Teresiat skrev 2015-03-30 07:54:14 följande:

Bella, låter verkligen som att det är på G ;)

Hoppas kan man alltid, bitar av slemproppen har lossnat både igår och idag. Men skymten av värkar syns inte till. Har dock en uppsats kvar att skriva så det vore väl inte hela världen om hon stannade inne någon dag till. Hoppas du har det mysigt med din lilla pojk Solig
  • Bella 89

Igår kväll på BF+13 kom hon äntligen. Förlossningen tog över ett dygn och var traumatisk men det är äntligen över. Hon är perfekt vår lilla Linnéa.

• Bella 89

Tack! Vi är inte hemma riktigt ännu. Blir ett par dagar till på BB för hon andas inte som hon ska. Vet inte om du sprack Teresiat men om du fick sys, hur länge hade du ont? Fick 11 stygn och det känns ordentligt.

• Bella 89

Vad tråkigt att ni båda har såna problem med amningen. Låter väldigt jobbigt. Vår lilla flicka får också vredesutbrott när hon ska äta dock, köpt windi och minform idag som jag hoppas ska hjälpa. Annars är hon väldigt snäll, har världens sötaste leendet och ler verkligen med hela ansiktet. Hon älskar sin sängmobil och kan ligga och titta på den i flera timmar. 

Har kommit in fint i vardagen nu, att klara skola samtidigt är tufft men det går. 

Teresiat: För att svara på din fråga, ja jag har testat. Orkade vänta 3 veckor sen hoppade jag i säng med min man igen, stod inte ut längre. Gjorde lite ont precis i början första gången men gick snabbt över. En besvikelse är dock att det känns inte alls likadant längre, men blir kanske bättre när man tränat upp bäckenet. På tal om det, började även träna efter 3 veckor, saknar verkligen tålamod totalt. Känns underbart att få träna igen. Hur tränar ni just nu?

Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?