Inlägg från: Bella 89 |Visa alla inlägg
  • Bella 89

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

linnis83 skrev 2014-07-25 16:16:16 följande:

Hej tjejer! Får jag hoppa in med er?

Plussade äntligen igår ganska precis ett år efter mitt MA i v. 14 (avstannat i v 6). Vi hade planerat utredning till hösten så det känns fantastiskt att det äntligen tog sig!
    Hoppas bara det  lilla fröet vill stanna den här gången...
    Jag tycker redan nu att jag har börjat känna av lite symtom, molvärk och lite illamående samt ömma bröstvårtor. Förra gången började illamåendet först i slutet av v. 6 och var väldigt milt.

Jag kollar oxå på pappret varje gång jag går på toa och hoppas att det inte ska vara blod där... Hoppas man kan få ett tidigt VUL och se så att det finns nåt liv där inne.
    Skulle helst vilja ha både i v.8-9 och efter v 12, känner inte för att gå med ingenting i magen i 2 månader igen... = (

Hej linnis83! 

Du är mer än välkommen. Vilken vecka är du i just nu? 
    Vad hemskt att du var ovetande så länge, hur var det med symptomen under tiden efter att graviditeten avstannat? 

Får verkligen hoppas att det kommer gå bra den här gången, för oss alla. Har du gjort några ändringar i din livsstil den här gången gentemot förra?
  • Bella 89
    linnis83

Då är vi på samma dag, är också på 4+4 enligt mens, är inte helt hundra på när ägglossningen var dock. 

Hade ingen aning om att moderkakan spelade så stor roll med hormonerna, man lär sig något nytt varje dag. Hoppas de låter dig göra vul tidigt, finns nog en viss möjlghet att en hög oro kan öka risken för massfall

Du har rätt i att det troligen inte hade något med missfallet att göra, väldigt sunt tänkt. Själv skällde jag på mig själv flera månader efter missfallet och var helt övertygad det var mitt fel. Nu motionerar jag minst 30 minuter av dagen, äter 4-5 gånger om dagen varav massa frukt och grönsaker. Och tar folsyra, järn och d-vitamin. 
  • Bella 89
    linnis83

Min mage är väldigt uppblåst och gör rent av ont men jämna mellanrum. Det känns som en rejäl mensvärk. Ibland gör det så ont att jag är helt hundra på att det är missfall på g. Är lite mer trött än normalt men inte lika extremt som förra gången. Och jag behöver gå på toa väldigt mycket oftare. Ungefär 4 gånger/natt måste jag gå upp. 

Känner hela tiden att det är inte tillräckligt mycket, att något måste vara fel. Men hoppas det bara är inbillning. En hel månad kvar till ul. Kommer att bli galen. 
  • Bella 89

Teresiat:

Bm började tjata om hur en massa ultraljud bara är omödig risk, att hjärtat oftast inte syns ändå och att det inte spelar någon roll för dör barnet så dör det, ett ul kan inte ändra det. Började storlipa i telefonen, hur kan man säga sånt liksom.

Men att vakna och behöva kissa är ju ett jättebra symptom. Då har livmodern växt lite och lagt sig fint. Gillar att du också vill ha magont, sånt man bara vill som gravid. Själv skulle jag inte klaga över lite illamående.

• Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-25 22:08:29 följande:

Men herre Gud vilken taktlös och okänslig bm.. Är det henne du ska gå hos??? Byt bm?

Haha, jag hade inte heller tackat nej till lite mer illamående... Haha.. Idag har jag verkligen haft liiiite symtom.. Jätte lite ömma bröst och yrsel. Hoppas på mer i morgon.

Graviditeten, enda gången i livet man vill må riktigt, riktigt dåligt :D Har ändå haft en del idag, samma magont, säkert 20 toabesök, får motion i alla fall. Metallsmak i munnen, lite ömma bröst, ett yrselanfall och sov middag med. Får hoppas du mår rejält uselt imorgon :).

Tanken var att det skulle vara min bm, men nu blir det verkligen inte så utan måste gå ut på jakt igen.
  • Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-27 14:55:41 följande:

Jag har börjat blöda lite :( ringde sjukvårdsupplysningen och de kopplade mig vidare till gynjouren. Hon jag pratade med sa att de absolut inte gör några ultraljud om jag inte blöder så mycket att jag behöver åka in till akuten för att jag farfar för mitt eget liv... Förklarade att jag har haft sent MA tidigare men det spelade ingen roll.. "Finns inget att göra, är det missfall så är det. Och det ska vi vara tacksamma för då det är kroppens sätt att göra sig av med ett missbildat foster".. HERREGUD vad frustrerad och ledsen jag blir på vår sjukvård. Att de inte kan ge oss en tid så att vi kan få veta svart på vitt om det är kört eller inte..

Fy fan va dåligt av dem! Att de kan vara så fruktansvärt känslokalla, det är ju inte direkt som om ultraljud är dyrt för dem heller, eller att det tar en jättelång tid. Ni har ingen möjlighet alls att ringa en privat klinik och vädja om ul där? 

Hoppas verkligen, verkligen det inte är ett missfall på gång, att det bara är en blödning precis som många andra har. Men när man haft det tidigare förknippar man bara blödningen med en enda sak tyvärr. Försök vila, och skit i vad de säger, det handlar inte bara om barnets välmående utan ditt också, det psykiska är minst lika viktigt som det fysiska och du förtjänar att veta. 
  • Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-27 20:39:50 följande:

Jaa imorgonbitti kommer jag ringa till kvinnokliniken och böna för ett ul. Jag VILL veta om det är dött så att jag kan mentalt ställa in mig på det. Ovissheten är läskig och jag orkar fan inte med den :/ har precis förlorat en nära familjemedlem som dog i förtid och jag känner verkligen att jag inte är speciellt mentalt stark just nu.. Skulle verkligen må bättre av att veta. Plus att man blir så SJUKLIGT förbannad på det otrevliga och okänsliga bemötandet man får av gyn/sjukvården... Ett ul-besök tar tio - femton min max att göra. Herregud, det borde vara en självklarhet att få göra det i lägen som dessa, ingen ska behöva undra eller oroa sig i onödan.

Hoppas de kommer vara lite mer förstående, Och hoppas ännu mer att det faktiskt inte är någon fara med den lilla. Om du är i vecka 7-8 och allt är okej kommer du säkert få se ett litet prickande hjärta på ul. Det bästa är väl att ställa in sig på det värsta och hoppas på det bästa.

Vet att det inte är mycket till tröst men har läst väldigt mycket statistik de senaste dagarna och risken för 2 missfall i rad är bara 5 procent. Gentemot det första missfallet som är hela 40 procent. 
  • Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-28 09:59:01 följande:

Fick inte komma in för VUL. De tycker man ska gå och plågas i ovisshet... Har inskrivning hos bm idag. Vi får väl se vad hon tycker om våra chanser. Det har inte blött ngt mer. Har lätt molvärk. Suck.

Föråt som jag sprider dålig energi. Ska försöka rycka upp mig.

Att det inte har kommit mer är ett jättegott tecken. Kanske vara var lite torra slemhinnor som började blöda, hände mig inatt fast med näsan istället, helt oprovocerat började det forsa ut blod. 

Och du sprider verkligen inte dålig energi! Ett till missfall är den största mardrömmen möjlig, och ett oupptäckt sådant är ännu värre. När jag fick en liten rosa flytning vid mitt förra missfall ringde jag direkt gyn. Först ville de inte jag skulle komma, det var säkert ingen fara. Men förklarade att jag ville bara se den lilla en gång, få en chans att säga adjö i fall att. Så de lät mig komma in ett par timmar senare och till kvällen började blodet forsa och missfallet skedde. 
  • Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-28 18:12:43 följande:

Hej tjejer! Har inte varit hos bm, mindes fel datum... Det är nästnästa vecka jag ska dit.. Har inte tagit något mer test utan jag tror det blir att åka och göra ett privat ul i morgon. Känner mig inte jättehoppfull då jag tycker mina symtom avtagit. 800 kr och kommer vilja göra ett i vecka tolv också, så då blir det ganska mycket pengar tillslut. Men men, det är fasen inte värt att gå runt och vara så kluven. Man kan liksom inte släppa tankarna på annat, vill bara ligga i sängen och sova. Inte direkt så jag hade tänkt mig sista semesterveckan.. Men men, får försöka tänka positivt.

När ni fick mf, hade ni ont när det börja blöda? Kom det mkt blod på en gång?

Det låter bra! Visst är det mycket pengar, fruktansvärt mycket men hellre att bli lite fattigare än att må så dåligt. Tråkigt att semestern blev påverkad, får hoppas det är goda nyheter imorgon då så du kan njuta av resten. Att symptomen har avtagit kan vara helt normalt. 

För att svara på din fråga, vid mitt missfall var det först en flytning, ingen smärta alls i samband, sedan började blodet forsa 8 timmar senare, fortfarande ingen smärta. Det var först ungefär 30 minuter innan embryot "trillade ut" som en fruktansvärd smärta kom. Men allas missfall är ju olika så. 

Hoppas verkligen att du får goda nyheter imorgon. All styrka! Kram. 
  • Bella 89
    Teresiat skrev 2014-07-28 23:14:38 följande:

Åh det är verkligen aldrig kul med mf. Och som ni säger, det är säkert olika för alla...

Jag kollade fel igen!! Haha, är jag vimsig eller vad?! Det går inte att boka några privata ul här innan 11/8.. Så där rök den möjligheten.. Vi får helt enkelt anta att allt är bra. Igår kom det kanske två femkronor bruna flytningar (alltså ej färskt blod) och idag har det kommit en halv femtiöring. Har ingen molvärk längre... Känns som att det är för lite för att man ska utesluta att pyret i magen lever.

Hur mår ni??

Det låter väldigt positivt med chanserna för att allt är okej. Och du har uppenbarligen graviditetshjärna med tanke på all vimsighet så det är ett symptom du kan räkna till dig. Flört
Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?