• Brumma

Flytta 20 mil

Anonym (Fel) skrev 2014-08-06 20:44:11 följande:
    Nej, så är det absolut inte. Hon kan flytta men det kommer att ta längre tid innan barnen blir bokförda på samma adress som mamman och Skatteverket kommer starta en utredning. Så sa familjerätten till mig i mitt fall i alla fall.
    Fast stämmer pappan på boendet så är det inte skatteverket som tar beslutet var barnen ska bo... De har inte mandat att avgöra boendetvister, så familjerätten har nog inte hållt sig till hela sanningen...
  • Brumma
    Anonym (acc) skrev 2014-08-07 10:06:24 följande:
    Kanske familjerätten menade att Skatteverket kommer att starta en utredning om var barnen ska vara folkbokförda, reda ut var de bor i praktiken innan folkbokföringen ändras? Inte utredning av boendetvisten.
    Ja. Fast personen som skrev inlägget jag svarade på påstod att de inte var sant att båda vårdnadshavarna behövde godkänna flytten utan att de bara var att flytta. Barnen skulle bli skrivna där men det skulle ta länge tid. Och de stämmer ju OM boendet "går igenom". De blir ju inte skrivna där om tingsrätten dömer att de inte fick flytta....

Men ja, personen kan ju mkt väl ha missuppfattat familjerätten sa såklart ;)
  • Brumma
    Anonym (qwerty) skrev 2014-08-07 16:41:00 följande:
    Men även om tingsrätten skulle döma ena föräldern till boendeförälder så ska ju barnen enligt folkbokföringslagen ändå vara folkbokförda hos den andra föräldern om barnen de facto skulle bo där.
    Hur tänkte du nu? Om tingsrätten tilldömer förälder A boendet så kommer ju inte barnen bo hos förälder B.... Eller hur menar du? Förklara gärna närmare.
  • Brumma
    Anonym (qwerty) skrev 2014-08-07 17:19:31 följande:
    Exempelvis om den andra föräldern går emot tingsrättens beslut och inte släpper iväg barnen.
    Fast då blir det ju verkställande av dom och barnen kommer ju att flyttas oavsett....
Svar på tråden Flytta 20 mil