• yyyy

PANIKÅNGEST

Hej,
    För snart över 7 månader sedan drabbades jag, från ingenstans, av panikångest eller psykosomatiska besvär. Det började med att jag umgicks med en vän och vi var inne i en butik. Allt började gunga, jag fick ett jättetryck i huvudet och ögonen samt att pulsen ökade. Jag tänkte att nu svimmar jag. Efter ca 10 min gick det över och jag drabbades av en svår tryckande huvudvärk och ostadighetskänsla (gungningar). Jag höll ut med det i ca en vecka då jag försökte med mina möten etc. Men jag var helt tung i huvudet och ville sova hela tiden. Efter en vecka vaknade jag kl 16.30 på eftermiddagen och fick panik då jag gungade extremt mkt. Jag åkte in på SÖS och de trodde jag hade borelia men det var det inte. Efter ca 20 turer fram och tillbaka på akuten både SÖS och KS samt att ha varit inlagd på båda sjukhusen där man gjorde alla tester inom neurologin visade det sig att jag var fullt frisk! Jag fick Oxascand för att lugna ner mig lite och jag blev mkt sämre när jag kom hem. Jag började få konstiga symptom.
    Innan jag fick oxascand hade jag dessa symptom

Huvudvärk
    Gugningar
    Muskelrykningar 
    Trötthet 
    Började isolera mig från vänner (jag är extremt social annars)

Efter oxascanden
    Overklighetskänslor
    Konstant berusad
    Ljudkänslig (kunde inte med min egen röst ett tag)
    Extrema gungningar 
    Kunde inte se, allt var suddigt. Jag kan fortfarande tycka att ett upplyst rum är för mörkt.
    Huvudet kunde kännas som bly, som om det skulle borra rakt igenom kudden eller kroppen
    Jag hade noll tolerans mot förändringar (min mamma som bodde hos mig fick inte ens byta rum i min lägenhet) 
    Inga telefoner fick vara på, ingen TV, ingen radio, inget ljud alls. 
    Jag ville bara att kl skulle bli 20 så jag kunde ta sömntabletten för att sova bort dagen.
    Det kändes som om jag flög när jag gick, kändes som om någon puttade på mig bakifrån (helt sjuka upplevelser)

Jag fick en månadskur med oxascand men det slutade med att jag satt på min soffa och skulle ta livet av mig (älskar livet annars)
    Men jag ville bort från smärtan! Allt kändes som en mardröm.

Mina föräldrar tog mig in på psyk, jag fick fluoxetin och jag blev värre, jag började svimma, krampa, blev nästintill psykotisk. Åkte in med ambulans, fick tusen olika konstiga syptom. Vi halverade dosen till 10 mg istället och jag fortsatte i tre månader men jag slutade då det inte hjälpte något och jag vågade inte öka dosen igen. 

Idag lever jag med konstant panikångest, bokstavligen konstant! Jag har tagit lyrica i två månader men det hjälper knappt. 

Jag lever med dessa syptom dagligen

Domningar och stickningar i hela kroppen, från ansikte huvudet till tårna
    Extrema ostadighetskänslor
    Extrema hjärtklappningar och andningssvårigheter
    Problem med synen, kan inte fokusera, ser suddigt 
    Kvävningkänsla 
    Tyngd på bröstet samt ont i bröstmuskeln
    Berusningskänslor och overklighetskänslor samt obehagskänslor (vidrigt)
    Svimkänslor
    Muskelrykningar samt elstötsliknande ryckningar
    Extrem rädsla oro och ångest, börjat även bli deprimerad. Gråter jämt. Får känslan av att vilja ta mitt liv. Det gör så ont själsligt! 

Snälla säg att det finns någon där ut som vart med om samma sak som har blivit återställd!?????? Jag är så desperat av att få veta att jag kommer bli bra. Det har gått sån lång tid nu 7 månader att jag inte längre tror att jag kommer bli frisk!

Jag är rädd för medicin och det hjälpte inte mig
    Kommer jag bli frisk utan medicin, kommer jag bli frisk nån gång?
    Snälla svara på detta.

• Svar på tråden PANIKÅNGEST
  • Majaamanda

Hej :)

Jag förstår precis vad du går igenom, har haft panikångest sedan tonåren och sedan 2010 medicineras jag mot det. Det blir bättre man hittar små knep mot att dämpa känslan när den kommer och ett hett tips är att gå och prata med någon, typ en kurator. Det har hjälp mig otroligt mycket och nu det senaste halvåret har jag kunnat halvera min medicin dos som varit maxdos en längre tid. Har även "lugnande" vid behov men det behöver jag aldrig använda längre.

Jag var/ är precis som du, en glad social tjej med aptit på livet men när jag och min man var utomlands för fyra år sedan så mer eller mindre small det bara till, ville inte leva längre. Trycket över bröstet, andningssvårigheterna och den konstanta gråten, det var bara för mycket.

Allt kommer bli bättre, bara du har viljan så fixar du detta <3

Jag har sedan dess gått och utbildat mig till frisör som varit min dröm, gift mig, skaffat hus och nu för sju veckor sedan kom vår älskade lilla prins till världen :)

Jag tror på dig och jag finns om du vill prata för bara man har någon så känns det bättre och ännu bättre om man har någon som varit med om liknande sak.

Kramar till dig från mig :)

• yyyy

Tack för ditt svar, verkligen! Jag har gått till en psykolog i 4 månader men han kändes inte bra så jag bytte till en annan, tyvärr så gick den nya psykologen på semester. Jag har en enormt stark familj som stöttar mig mentalt. Bor nu hos min mamma. Jag har verkligen stödet men ändå orkar inte jag. Det är de fysiska symptomen som dödar mig bit för bit?Glad att höra att det är bättre för dig!
     Jag har valt livet för jag älskar det så mkt och jag har så mkt att leva för egentligen men dessa smärtor är så starka. I fyra månader gick jag emot alla mina rädslor och ångesten, jag tog promenader fast jag gungar extremet och kunde knappt se. Jag började träffa mina vänner en och en. Jag sa bara FUCK PANIKÅNGEST och började släppa in livet igen. Fast varje dag torterades jag pga alla symptom. För 2 veckor sedan orkade jag inte längre och typ gav upp och här sitter jag nu?Ser knappt, känner mig berusad, spänningar i tänder och huvud och gråter. Men ditt svar fick mig att hoppa till?TACK! 

• yyyy

Hur yttrade sig din panikångest fysiskt? 
    Hade du det varje dag?

• Majaamanda

Förstår hur du känner precis men ge inte upp det tar tid och man känner just för tillfället att det aldrig kommer bli bra men det blir det! Älskar att du säger fuck panikångest för det är en kämparglöd och glöm inte det. Detta är något som kommer göra dig starkare med tiden och du orkar mer än du tror :)

Jag kunde inte gå ut, fick en social fobi, yr och svimmfärdig. Ville spy och mådde illa ä, tryck över bröstet och andningssvårigheter, kunde börja hyperventilera och gå på affären var en ren pina. Kunde börja toksvettas av paniken över att känna mig instängd och grät mer eller mindre hela tiden men visste väl inte varför, ovissheten över varför man mår dåligt är nog värst. Men tillslut fick jag nog, jag valde livet började andas, såg till att jag aldrig var ensam, just gör att jag inte litade på mig själv men även för att sakta kunna vara mer social och tvingas möta rädslorna jag hade och att inse att i det stora hela är det ingen fara. Att andas med magen och inte med bröstet och ge det fokus så glömmer kroppen och huvudet vad det år rädd för just för att det måste bli en koncentration på något annat. Promenader, läsa korsord, läsa böcker är sånt som får hjärnan art koppla ifrån alla andra tankar. Men det som har hjälp mest är nog musik, glad musik, party musik ingen lugn låt över huvudtaget för det blir bara tokigt.

Hoppas du fick svar på din fråga :)

• yyyy

Tack!
    Grattis till er prins :)

Jag hade ingen aning om att man kunde leva med panikångest konstant varje dag i flera månader. 

Men jag har väl inget val än att försöka tro på att det kommer bli bra.
    Jag blev jätteledsen när medicin inte funkade för mig (trots att jag är egentligen emot medicin) Jag har även gått till sjukgymnast som har hand om psykosomatiska patienter där vi gör andningsövningar. Det känns som om jag har använt alla alternativ till ett tillfrisknande men mår ändå såhär. Det gör mig rädd.

• Majaamanda

Jo då jag kan än idag få panikångest attacker men man lär sig hantera dem :) vilket gör det enklare att klara av vardagen och livet :)

Tänkte precis likadant men ibland måste man få medicin för att må bättre. Man kan alltid trappa ner och sluta när man mår bättre :) har du provat sertralin? Ge inte upp :)

• yyyy

Den enda antidep jag har testat är fluoxetin och den blev jag jättedålig av. Åkte in flera ggr till akut även med ambulans. Sen dess har jag inte vågat testa någon annan antidep. Jag har haft lugnande som lergigan, theralen och lyrica men inga andra mediciner. Men jag vet inte?jag kanske borde våga testa

• Bella6899

Här är en till med panikångest och det är fruktansvärt när man får sina attacker men det går, jag har nyss börjat hos kurator och äter Mirtazapin och det har hjälpt mig mycket, har även Atarax som jag blir extremt trött av.. Det är värst när man får sina första attack mm. Du får gärna höra av dig till mig med.. Kramizar Bella

• johan468

Psykoterapi med en duktig, erfaren terapeut och antidepressiv behandling brukar hjälpa. Det tar längre tid än vad man vill. Vissa blir hjälpta av massage, gym, musik, psykoterapi under längre tid och antidepressiv medicinsk behandling. Jag skulle också rekommendera dig att prova Setralin, eller Zoloft, som det egentligen heter. Börja med en låg dos och öka successivt. Du kan tillhöra de människor som reagerar mycket redan på låg dos. Det är viktigt att vara lyhörd för sina egna signaler. Ibland blir läkarna lite väl garvade med åren, därför är det viktigt att du lyssnar in din kropps signaler på medicin. Du ska inte vara rädd för medicin men lära dig hur du själv fungerar. Du har fått jättefina råd och berättelser av föregående forumsinlägg. Med önskan om en lycklig framtid. /Johan

Svar på tråden PANIKÅNGEST