Inlägg från: Apopan |Visa alla inlägg
  • Apopan

Se film med mig! (Filmklubb... typ...)

Jeaninne skrev 2014-08-11 07:01:39 följande:

Nu måste jag tipsa om mina favoriter, två fantastiska storfilmer + en miniserier som har "allt". Episkt och mäktigt med de bästa skådespelarna. Dessutom lär man sig mycket.

Cleopatra: www.imdb.com/title/tt0056937/

Lawrence of Arabia: www.imdb.com/title/tt0056172/

Jesus of Nazareth: www.imdb.com/title/tt0075520/

Bra tips! Vilket jag inte bara säger för att jag sett dem. Klassiker skall en alltid ha med på sin "vill-se-lista". De är ju ofta klassiker av en god anledning liksom :)
  • Apopan
    Aniiee skrev 2014-08-11 16:41:15 följande:
    Det är Julie Andrews.
    Jeaninne skrev 2014-08-11 16:39:07 följande:
    Jag blev deprimerad av "The Clockwork Orange", även om jag förstår varför den anses vara en bra film.
    Jag tror ALLA blir deprimerade av Clockwork Orange. Jag tror det är lag på det.....
    Näää, alltså, den är ju jätterolig. Mitt i allt allvar förstås. Blir hur som helst glad när jag kollar på Clockwork Orange. Är ju en av anledningarna varför den är så bra. Nästan alla genrer i en och samma film, samtidigt som den tar upp intressanta och viktiga ämnen :)
  • Apopan

Har sett "To Save a Life" förresten. Jag skall inte totalsåga den så pass att jag skrämmer bort någon. Men den får noll poäng från mig. Var något av det sämsta jag sett faktiskt, på i princip alla plan. Inte så det blev komiskt, utan bara genomrutten, innehållsmässigt, skådespelarmässigt och utseendemässigt. Som en lång reklamfilm för att engagera sig i kyrkan, eller en lång dålig reklamfilm i antimobbningssyfte (som aldrig skulle fungera i Sverige).  Trist på ett viktigt tema, men det är alltid lite kul att se något så uselt. Det gör en lite glad faktiskt. Är skönt att tycka riktigt illa om något ibland, och då är det ju bra om det "bara" är en film :P

Ska ge mig på Evangelion senare ikväll... kanske. Är sugen på ett par filmer med onda nunnor. 

• Apopan

Då har jag sett Evangelion också. Har inte sett så mycket av serien, skall tilläggas,

Kan ju börja med att säga att det var otroligt svårt att komma in i den. Kändes som om de spolade framåt, för att sedan spela upp i slowmotion, spolade framåt, slowmotion, spolade framåt... ja, osv. Berättartekniken var alltså lite knepig, och beror säkert på att de försökt att komprimera sex avsnitt av serien in i en film. Detta gjorde att det kändes som om en hade missat massa viktig handling/info hela tiden, och det tog ett bra tag innan en kom karaktärerna lite mer in på livet. 

Förutom detta så gillade jag den. Snyggt animerad anime med robotar går ju liksom inte att ogilla. Skall ge mig på 2.0 och 3.0 också i framtiden också. Kanske är det bättre flyt i dem. 

Betyget är 3 av 5 

• Apopan

Galet tragiskt, Han var en väldigt fin och unik människa. Har alltid tyckt han varit jättejobbig i nästan varenda film han varit med i, men jag älskade Mork and Mindy <3

• Apopan

Ikväll blir det Lauren Bacall för hela slanten, har bara sett 8filmer med henne. Dark Passage med henne och Bogart verkar lovande.

R.I.P.

• Apopan
    boundforglory skrev 2014-08-13 10:11:02 följande:

Birdcage hemskt bra :) Helt underbar film. Måste nästan leta upp den nu och se idag när jag ändå är hemma sjuk.

Apopan: Tycker mig känna igen ditt nick, var du med på det gamla Video Ferox forumet?

Nope, låter som något jag säkert hade varit om jag vetat om det dock ;)
  • Apopan
    Jeaninne skrev 2014-08-15 22:28:51 följande:
    Nu har jag också sett "To Save a Life". Konstigt vad man kan tycka olika! Jag tyckte att den var riktigt bra, nämligen. Inte i nivå med de oförglömliga gamla mästerverken naturligtvis. Men en film som jag mycket väl tror skulle kunna nå svenska ungdomar. Inte den sämsta sortens ungdomar såklart - men så är det ju alltid. Men vanliga normalvettiga ungdomar, skulle den kunna nå - och få dem att bry sig lite om sina ensamma och olyckliga skolkamrater. Budskapet var ju jätteviktigt!
    Hehe ja, men det var tur att du inte lät dig avskräckas av mitt tyckande i.a.f ;)

Budskapet var superviktigt, därför jag tyckte ännu värre om den då det var så svårt att ta till sig det p.g.a. som var dåligt med filmen :P 
  • Apopan

Vem satte dit Roger Rabbit var en av mina favvofilmer som liten, så den har en sett några gånger. Fåglarna har en sett ett par ggr också, Fiddler on the roof likaså. Caravaggio blev jag sugen på dock :)

• Apopan

Har sett Caravaggio nu då, och jag måste säga att den är extremt snygg. Och helt klart värd en titt bara för allt arbete som ligger bakom att göra den på det sättet den är gjord. Hur hela filmen ser ut som ett enda stort konstverk av Caravaggio, och hur hans konst och liv är sammanflätat, både estetiskt och historiemässigt. Inte sagt att det på något sätt är en korrekt historisk skildring av hans korta liv, men ändå. 

Om jag skall nämna något negativt så är det väl att triangeldramat tyvärr inte var så engagerande, plus att jag stundvis störde mig på att de talade modern brittisk engelska. Hade nog velat ha den på italienska och mer tidsenlig. Även fast det såklart finns en poäng med att göra filmen på det sättet som Jarman har gjort. 

Så, 5+ för ambitionen, och en 4a för slutresultatet. Skall helt klart se mer av regissören Jarman också efter detta. Har inte tagit del av hans filmer tidigare. 

• Apopan

Nya filmer :D

Jag har sett alla utan den nyaste Captain America. Så den blir det. Tyckte ettan var helt värdelös, men har läst att tvåan skall vara mycket bättre :)

• Apopan

Ok, jag hade lust att se något hjärndött ikväll, så jag har redan sett Captain America: Winter Soldier.

Först skall jag bara förklara att jag hatade den första så mycket att den inte ens skulle ge den en etta i betyg, så då är det ju inte svårt för uppföljaren att vara bättre. Och den var som tur är rejält mycket bättre. Vår kaptens hemland är både skurken och hjälten i denna konspiratoriska uppföljare, och actionscenerna känns inte alls lika krystade, och är stundvis extremt bra.

Det är dock rätt tröttsamt att se något med samma upplägg som de flesta andra filmer i denna genré. Det blir aldrig riktigt spännande, och eftersom jag inte har någon kärlek till dessa karaktärer så blir det några gäspningar under denna rätt ösiga film. Är för övrigt en riktig gammal marvelnörd (samlade marvel-samlarkort i 10år och tidningar), och gillade inte Captain America då heller, så det blir svårt att ändra på.

MEN, mycket mycket bättre än ettan, och en stark tvåa, nästan en trea, av fem möjliga blir det ändå :)

• Apopan

Är väl kanske dags för mig att ta tag i 300-filmerna. Resten har jag sett, förutom Barbie-filmen :)

• Apopan

Jag antar den utmaningen! Har så många filmer jag vill se, så jag tar ett viktigt årtal, och så skall det nog finnas en film som passar ;)

• Apopan

Tyckte det var lite kliché att välja året som mitt barn föddes, så det blev året då jag skaffade hund tillsammans med min sambo istället. Var en jättestor grej då det var min första renrasiga och att vi hade planerat inför det i över ett år. Läst på om raser, gått på utställningar, träffat uppfödare etc. Hur som helst så var året 2010, så då fick jag rota fram en i min "vill-se-lista" från det året, och det blev denna igår natt:

Confessions av Tetsuya Nakashima

Filmen är baserad på en bok, och första halvtimmen utspelar sig i ett klassrum. Klassen dricker mjölk ur kartonger med sugrör, är allmänt stökiga och pratiga, men vår lärare inleder lektionen trots (inledningsvis) döva öron, och det visar sig vara ett avskedstal. Det eskalerar snabbt till att hon nu vet vilka det var som mördade hennes dotter, och att de två personerna går i hennes klass. Hon har en hämnd-plan som hon utför, och resten av filmen är det som händer efter hämnden.

Det finns lite irritaionsmoment med filmen. Som att det är extremt många scener som går i ultra-rapid, och att det är alldeles för mycket musik som hela tiden berättar hur en skall känna filmen igenom. Men trots detta så går det inte riktigt att värja sig. Detta är galet bra, spännande och gripande. Ett drama som sätter skräck i en på fler sätt än ett.

Rekommenderas! Och betyget blir 4 av 5 möjliga

• Apopan
    Aniiee skrev 2014-10-15 01:48:35 följande:

Håll andan, imorgon blir det mer film. Solig

• Apopan

Men nu har jag ju sett allt igen :P

Måste dock lägga in en röst för att någon ska se berserk som inte gjort det. Grymt bra är den. Sedan så kan jag tänka mig att se nalle puh-filmen med sonen :)

• Apopan

Min son Igor, som visserligen inte är fyllda tre ens ännu, gillade inte Nalle Puh. Var tydligen aptrist. Vilket inte var så förvånande då han även dissar allt som har med Disney att göra. Försökte få igång honom i handlingen, men efter att han sagt att björnen var gul några gånger så det blev skrikfest istället. Men det där är en humörsgrej lite också tror jag. Får prova fler gånger i framtiden :P

Svar på tråden Se film med mig! (Filmklubb... typ...)